دکترغلامرضا غفاری:

ضرورت تقویت سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در بین دانشجویان

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۴:۳۱:۲۵
کد خبر: ۸۰۶۶۰۸
ضرورت تقویت سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در بین دانشجویان
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را در بین دانشجویان تقویت کنیم تا شاهد افزایش اقتدار و حرمت بیشتر دانشگاه باشیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامرضا غفاری در جمع مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: هم اکنون نهاد دانشگاه از نهادهای مورد اعتماد جامعه است و امکان افزایش اقتدار و سرمایه آن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای انسانی شاغل در بخش فرهنگی دانشگاه‌ها نقش مهمی در تقویت سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دارند گفت: امروزه در مقیاس ملی، دانستن نبض فرهنگی جامعه برای تمام سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت جدی است که در این راستا دانش تحلیل فضای مجازی یک ضرورت است.

در ادامه این نشست، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: از زمان حضور دکتر غفاری به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بحث دانشگاه مؤثر در این وزارتخانه دنبال شد و برنامه‌های متعددی تعریف کردیم.

وی افزود: دانشگاه یک زیست جهانی و فضای جدیدی برای دانشجو است؛ دانشگاه به مثابه یک رنگین کمان کل تعاملات انسانی را دربرمی گیرد.

عسکری با بیان اینکه زیست دانشجویی از حس بلوغ رفتاری شکل می‌گیرد افزود: دانشگاه باید مسائل را رصد کند و راهکار نیز ارائه دهد و بسترسازی را نیز جدی بگیرد.

وی اظهار داشت: همه ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید کنشگر باشیم و به ارتقای سرمایه اجتماعی فکر کنیم و ناگزیریم که مشارکت دانشجویان را در برنامه‌ها افزایش دهیم.

عسگری تصریح کرد: نقطه مقابل مشارکت دانشجویان، انزوا است که اگر براساس پژوهش‌های علمی، مشارکت را خوب سامان ندهیم شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

وی گفت: باید تدابیری اتخاذ کرد تا شاهد پیوستگی خانواده دانشگاه باشیم و با توجه به تأثیر مثبت مبانی هویت‌ساز می‌توان به عنوان دانشگاه مؤثر ورود کنیم و بحث آموزش و تغییر در برخی آیین‌نامه‌ها و برگزاری رویدادهای دانشجویی را جدی بگیریم.

عسکری با تأکید بر اهمیت سه حوزه انجمن علمی، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و نشریات، تصریح کرد: فضای دانشگاه با فضای بیرون متفاوت است ولی دانشگاه دانشجویان را برای زندگی اجتماعی آماده می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت کانون‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: این محیط به ذات خود محیط فعالی است و این کانون‌ها به دلیل ظرفیت‌های بالایی که در هنر وجود دارد، می‌توانند در حفظ مبانی تمدنی به ما کمک کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعتقاد بر اینکه دانشجویان باید احساس کنند در سرنوشت خود سهیم هستند، عنوان کرد: در این راستا سامانه جامع نشریات را راه‌اندازی کرده‌ایم تا فضای دانشگاه به سمت استانداردها برود. علی رغم تمام مشکلات اقتصادی تمام الزامات را فراهم کرده‌ایم زیرا باید عزمی جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در جشنواره قرآن و عترت شاهد حضور ۳۵۰ هزا نفری دانشجویان در فعالیت‌های قرآنی بودیم، ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم توجه زیادی به مبانی انقلابی در دانشگاه‌ها شده است و از خانواده های شهدا در دانشگاه‌ها تجلیل به عمل آمد. همچنین حضور دانشجویان در پیاده‌روی اربعین و کنگره شهدا نشان از مشارکت مسئولانه بخش فرهنگی وزارت علوم و سازمان بسیج دانشجویی است و ما ناگزیریم تا برنامه‌ریزی اقتضایی متناسب با دانشگاه‌ها را داشته باشیم و در جهت تقویت دینی حرکت کنیم.

عسکری افزود: دانشگاه قلب تپنده جامعه است و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توانند قلب دانشگاه‌ها باشند. عناصر فرهنگی باید مواجه عقلانی با مسائل داشته باشند و در دانشگاه‌ها باید نقادی عالمانه باشد.

دکتر زهرا پارساپور مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: یکی از بحث‌های مورد توجه، موضوع بحران مخاطب و کمّی مشارکت دانشجویان است. ما برای مجموعه‌های فرهنگی ۶ هزار نفری و بالاتر کار فرهنگی انجام می‌دهیم و باید مخاطبان خود را بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای شروع هر فعالیتی باید ابتدا خودمان به آن فعالیت باور داشته باشیم و سپس مطمئن از نتیجه باشیم، تصریح کرد: صرف بودجه برای هر فعالیت فرهنگی که حس کنم مخاطب ندارد، قابل تامل است؛ همچنین باید نیاز فرهنگی مدیران و خواسته دانشجویان شناخته شود تا این دو خواسته را به هم نزدیک کنیم.

دکتر پارساپور ادامه داد: اگر دانشجو نیازی دارد اما خواسته‌اش نیست باید تدبیری اندیشید که نیازش را در قالبی ارائه دهیم که مورد توجه وی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون شبکه افکارسنجی دانشگاه‌های دولتی ایران شکل گرفته است گفت: جلسه آموزش کارشناسان ما در هفته گذشته برگزار شد.

دکتر پارساپور با اعتقاد بر اینکه با اهمیت دادن به اولویت‌‌‌های دانشجویان می‌توان شاهد فضایی شاد در دانشگاه‌ها بود گفت: طراحی اردوها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دید و بازدید دانشگاهی در راستای تقویت هویت دانشگاهی قرار داده شده است که این دید و بازدید در ۲۰ دانشگاه کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

گفتنی است شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با موضوع دانشگاه اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی و سیاست‌گذاری فرهنگی در دانشگاه، روز گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و امروز به پایان خواهد رسید.

 

نظر شما