ذوالفقار یزدان مهر:

آغاز طرح بخشودگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۵:۰۲:۳۴
کد خبر: ۸۰۸۶۴۳
آغاز طرح بخشودگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان
مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان از آغاز طرح بخشودگی 50 و 100 درصدی جرائم بدهکاران به این صندوق خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، ذوالفقار یزدان مهر در نشست خبری که در صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد با تبریک دهه مبارک فجر و چهلمین فجر انقلاب به همه فجر آفرینان، اظهار داشت: صندوق رفاه دانشجویان در راستای اجرای سیاست خدمات رسانی توام به کرامت انسانی به دانشجویان و دانش‌آموختگان تسهیلاتی را به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در قالب طرح بخشودگی 50 و 100 درصدی در نظر گرفته است.

وی افزود: دانش‌آموختگانی که به صندوق رفاه بدهکار هستند می‌توانند با بازپرداخت کل بدهی خود به صورت یکجا از بخشش 100 درصدی جرائم بهره‌مند شوند.

یزدان‌مهر اضافه کرد: دانش‌آموختگان نیز می‌توانند با بازپرداخت اقساط معوق 50 درصد از جریمه خود از بخشودگی مابقی جریمه برخوردار شوند. این در حالی است که این طرح از 14 بهمن آغاز شده و تا 30 بهمن ماه ادامه دارد. 

طرح بخشودگی جرایم از امروز آغاز و تا پایان بهمن ادامه دارد

وی درخصوص کمپین طرح بخشودگی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه گفت: ما در سال 94 آسیب‌شناسی از صندوق رفاه داشتیم که در طی آن 444 میلیارد تومان مطالبات صعب‌الوصول وجود داشت که در این رابطه با تعامل موثر با فارغ‌التحصیلان موفق شدیم 404 میلیارد تومان آن را مطالبه کنیم و گام‌های خوبی را برای رفاه دانشجویان انجام دهیم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان  به صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: 40 میلیارد تومان مطالبات سنواتی از 30 سال قبل مانده است که امیدواریم بتوانیم آن را وصول کنیم. در حال حاضر 160 میلیارد از مطالبات جاری صندوق از سوی دانشجویان پرداخت شده است. 

افزایش 25 تا 500 درصدی نرخ وام دانشجویی در دو سال گذشته

مشاور وزیر علوم ادامه داد: با برنامه‌ریزی هوشمندانه در کنار اعتبارات صندوق موفق شدیم در 4 سال گذشته یک میلیارد و 471 میلیون تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم که نتیجه آن این شد که امروز طی دو سال گذشته 25 تا 500 درصد وام‌ها را برای دانشجویان افزایش دادیم.

بسته ویژه صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویان متأهل از سال آینده

مشاور وزیر علوم همچنین تاکید کرد: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات با تعاملی که با صندوق دارد و در جلساتی که برگزار شده تلاش می‌شود رشد قابل توجهی در بودجه سال ۹۸ صندوق صورت بگیرد به طوری که بسته ویژه ای در رابطه با وام ازدواج، ودیعه مسکن، متأهلین و همچنین ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار قرار بگیرد تا براساس آن در صورت تصویب در مجلس بتوانیم خدمات ویژه ای در حوزه ترویج ازدواج و خدمات رسانی به دانشجویانی که قصد ازدواج دارند داشته باشیم.

افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل تا ۷۰ میلیون تومان

مهندس یزدان مهر تاکید کرد: بر اساس پیشنهادی که به کمیسیون فرهنگی مجلس دادیم تلاش داریم میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل در تهران تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یابد و در کلان شهرها تا ۵۰ میلیون و سایر شهرها تا ۳۰ میلیون افزایش یاد که این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و به کمیسیون تلفیق مجلس رفته که اگر در این کمیسیون تصویب شود با توجه به این مبلغ وامی آن تصویب شده اتفاق مهمی در حوزه ودیعه مسکن متأهلین اتفاق خواهد افتاد.

 

صندوق رفاه در چهارسال گذشته 570 میلیارد تومان وام شهریه پرداخت کرده است

 مشکل اساسی ما در تسهیلات وام‌های عمومی بخصوص وام شهریه است. چرا که جزء ردیف‌های متفرقه محسوب شده است و هنوز به آن بودجه‌ای تخصیص نیافته است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در چهار سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان وام شهریه به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اختصاص داده شده است. این در حالی است که صندوق رفاه از طریق منابع اختصاصی خود ۵۷۰ میلیارد تومان وام شهریه ارائه داده است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم تخصیص سازمان برنامه و بودجه نسبت به بودجه صندوق رفاه و در راستای افزایش پوشش تعداد بهره مندان وام شهریه دانشگاهها و موسسات غیر دولتی ، ما با بانک قرض‌الحسنه مهر تفاهم کردیم که دانشگاه‌های آزاد،‌ علمی کاربردی و غیرانتفاعی می‌توانند تسهیلات با بهره 3 درصد دریافت کنند. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره درآمد اختصاصی صندوق رفاه گفت: ما سالانه باید 400 میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم که امسال تاکنون 6 درصد نسبت به این بودجه جلوتر هستیم و تا آخر سال از این میزان رد خواهیم شد. این در حالی است که طی 9 ماهه سال جاری 71 درصد بودجه به ما تخصیص داده شده است که تا کنون 41 درصد آن را توانسته‌ایم از خزانه دریافت کنیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که وام شهریه جدا از اعتبارات عمومی است و اکنون صفر می‌باشد. 

یزدان‌مهر درباره وام دانشجویان دکتری ادامه داد: وام دکتری در سال 93 ، 3 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که با توجه اهمیت تحصیلات تکمیلی در سال 94 ، 20 میلیارد تومان به دانشجویان دکتری وام پرداخت کردیم که این مبلغ در سال 95 به 58 میلیارد و در سال 96 به 166 میلیارد تومان و همچنین در سال97 ، 220 میلیارد تومان رسیده است. از طرفی تاکنون کل دانشجویان دکتری غیربورسیه‌ای را تحت پوشش قرار داده‌ایم به طوری که برخی از طریق بانک توسعه تعاون ثبت‌نام کرده‌اند و تسهیلات دریافت کرده‌اند و بقیه آنها از طریق صندوق تسهیلات می‌گیرند درواقع به طور متوسط به هر دانشجو هر سه ماه یکبار 2 میلیون و 100 هزار تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: وام‌های ضروری ما از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است به طوری که سال گذشته 11 هزار دانشجوی مقطع دکتری این وام را دریافت کرده‌اند. 

دانشجویانی که تمام وقت هستند از بیمه اجتماعی برخوردار خواهند شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره بیمه تامین اجتماعی دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که تمام وقت هستند از بیمه اجتماعی برخوردار خواهند شد و از خدمات بازنشستگی بهره می‌برند. این اتفاق در صورت تصویب مجلس از سال ‌آینده انجام می‌شود. این در حالی است که برای افزایش ودیعه مسکن و خوابگاه اگر این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب نهایی شود با افزایش روبرو خواهیم بود. 

پرداخت 37 میلیارد تومان کمک رهن به دانشگاهها برای جبران کمبود خوابگاه

وی در رابطه با وضعیت خوابگاه‌ها در تعطیلات نوروزی گفت: در ایامی که خوابگاه‌ها تعطیل است دانشجویان باید اجاره‌بها بدهند که ما برای رفاه دانشجویان از 150 روز اجاره‌ای که باید پرداخت کنند آن را به 135 روز کاهش داده‌ایم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که به طور متوسط هر دانشجو در هر ترم یعنی هر 6 ماه بین 180 تا 200 هزار تومان در قبال استفاده از خوابگاه پرداخت می‌کنند که با توجه به کمبود فضای خوابگاهی تعداد زیادی از دانشجویان پشت در خوابگاه‌ها می‌ماندند که در این رابطه 37 میلیارد تومان بودجه را برای کمک به رهن اجاره خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم که تاکنون 22 هزار دانشجو را توانسته‌ایم اسکان دهیم. این در حالی است که در سه سال گذشته 578 خوابگاه دانشجویی را تجهیز کردیم و تا دو سال آینده خوابگاه‌های رتبه دو و سه نخواهیم داشت و همه خوابگاه‌ها به رتبه یک و دو تغییر خواهد کرد. 

یزدان‌مهر درخصوص وام‌های دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد 90 میلیارد تومان وام‌های سنواتی مشکوک‌الوصول داشته که اکنون 20 میلیارد تومان آن مانده است. 

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی صندوق رفاه گفت: ما در کنار ارتقاء سراها بسته‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان در نظر گرفتیم به طوری که 140 اتاق تندرستی ایجاد کرده‌ایم و همچنین در مجتمع خوابگاه دختران جاده تندرستی ایجاد شده است از طرفی چمن مصنوعی انجام داده‌ایم و مهمتر از همه 114 مورد صندوق قرض‌الحسنه برای پرداخت  وام‌های شرافتی ایجاد و تقویت کرده‌ایم. 

حمایت صندوق رفاه از ایده ها و تولیدات دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در رابطه با تولیدات دانشجویی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال در حال تحصیل دانشجویان و برای دانشجویان فنی حرفه‌ای و هنر مبلغ 100 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند با استفاده از آن به تولیدات دانشجویی بپردازند. این در حالی است که ما برای کمک به دانشجویان که دچار مشکلات مالی هستند وام‌های بلاعوض می‌دهیم حتی به دانشجویانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند 5 میلیون تومان وام داده می‌شود البته ذکر این نکته اهمیت دارد که به طور مثال در دانشگاه کردستان اساتید دانشگاه از حقوق‌شان به صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه کمک می‌کنند به طوری که ما به صندوق این دانشگاه 100 میلیون تومان کمک کردیم اما بودجه آن اکنون به 700 میلیون تومان رسیده است

برنامه صندوق رفاه دانشجویان برای جبران کمبود فضای خوابگاهی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین به سیاستهای این صندوق در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: براساس آسیب شناسی که در این زمینه صورت گرفته و همچنین رتبه بندی‌های که صورت گرفته ما حدود ۲۰۰ خوابگاه کمبود داشتیم که خوشبختانه گشایشی در برنامه ششم توسعه در حوزه ساخت خوابگاه‌های دانشجویی صورت گرفت و در حال حاضر برنامه ریزی صورت گرفته تا با کمک دانشگاه‌ها بتوانیم ساخت ۲۰۰ خوابگاه را آغاز کنیم به طوری که از ابتدای سال جاری ساخت و تکمیل ۳ خوابگاه دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است. و در هیئت امنای صندوق نیز در دستور کار قرار گرفته و بنا داریم در طول برنامه ششم توسعه کمبود خوابگاهی دانشجویان رفع شود و هیچ دانشجوی پشت در خوابگاه نماند.

وی در پایان افزود: ما از بخش خصوصی درخواست می‌کنیم با استفاده از زمین دانشگاه نسبت به احداث خوابگاه اقدام کنند البته با تسهیلاتی که ما در اختیار آنها می‌گذاریم آنها می‌توانند از طریق وام بانکی که سود 14 درصد آن را صندوق می‌دهد استفاده کنند. به طوری که این وام دو سال تنفس دارد و 5 سال بازپرداخت می‌شود. حتی بخش خصوصی می‌تواند پس از احداث خوابگاه 15 تا 20 سال اجاره خوابگاه را دریافت و بعد از آن به دانشگاه واگذار کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز