جمشید انصاری

باید برای مدیریت بهینه منابع در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی شود

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۵:۳۰:۲۴
کد خبر: ۸۱۳۲۷۵
باید برای مدیریت بهینه منابع در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی شود
معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش‌وپرورش مطرح کرد: منابع در اختیار آموزش‌وپرورش محلی برای کاستن ندارد لذا باید برای مدیریت بهینه منابع برنامه‌ریزی شود تا برای ذی‌نفعان رضایتمندی بیشتری داشته باشد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، جمشید انصاری در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اداره امور عمومی کشور همیشه در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد که سطح اول نظریه دولت استکه در سطح اول مطرح می‌شود، دولت در حوزه‌های مختلف اداره کشور چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد و وظایف اساسی دولت چیست و تفاوت نظام‌ها در همین بحث مبانی نظری دولت شکل می‌گیرد.

انصاری سطح دوم را سطح سیاست‌گذاری دانست و توضیح داد: وقتی نظریه دولت بر اساس مبانی حقوقی مطرح و تعیین تکلیف می‌شود، چگونگی اجرا در این سطح از وظایف دولت خواهد بود. آثار تصمیم‌های سطح سیاست‌گذاری بیشتر از میان‌مدت است که شکل قوانین دائمی کشور را به خود می‌گیرد و در این سطح وظیفه دولت در تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد لذا سطح سیاست‌گذاری همواره باعث مناقشه می‌شود.

انصاری سطح سوم را سطح اجرایی و عملیاتی دانست و گفت: این سطح تحت عنوان حکمرانی خوب مطرح می‌شود که دولت با چه کیفیتی خدمات ارائه دهد تا بیشترین بهره‌وری صورت بگیرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به بررسی آموزش‌وپرورش در این سطوح اظهار کرد: در سطح اول قبل و بعد از انقلاب اسلامی تحصیل و آموزش عمومی بوده است و در بحث نظریه دولت در آموزش‌وپرورش ابهام نداریم.

انصاری ادامه داد: در سطح دوم در سی سال گذشته مناقشه‌هایی وجود داشته است که در مشارکت بخش‌های مختلف بحث‌های زیادی صورت گرفته است که وجه سیاسی این مباحث بر مبانی سیاست‌گذاری ترجیح داشته است و میزان تصدی‌ها و دخالت دولت در آموزش‌وپرورش همیشه در این سطح مطرح بوده است.

وی سطح سوم را کیفیت دانست و گفت: همیشه آموزش‌وپرورش از پایین‌ترین تا بالاترین سطح تلاش برای ارتقای کیفیت داشته است.

انصاری با اشاره به اینکه این همایش به بخشی از مباحث سطح دوم اشاره دارد، گفت: منابع در اختیار آموزش‌وپرورش محلی برای کاستن ندارد لذا باید برای مدیریت بهینه منابع آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی شود تا برای ذی‌نفعان رضایتمندی بیشتری داشته باشد و برای رسیدن به این مهم باید پژوهش‌های کاربردی صورت بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اصل سی قانون اساسی که به آموزش رایگان اشاره دارد، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۹در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش شرح دادم که به استانی پایین‌ترین سرانه و به استان‌های دیگری بیشترین سرانه اختصاص داده‌شده است و این سؤال را مطرح کردم که عدالت کجا است و اگر قرار است آموزش رایگان باشد حد رایگان بودن چه چیز می‌تواند باشد.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: اگر مدیریت فعالیت تخصصی است چرا در طول چهل سال گذشته برای واحدهای آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم و باید برای اداره علمی مدارس به سمت تربیت مدیران متخصص حرکت کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش را با رویکرد اقتصادی مدیریت کنیم نیاز به تجدیدنظر داریم، اظهار کرد: نسبت‌های در نظر گرفته‌شده در آموزش‌وپرورش مانند نسبت معلم به دانش‌آموز، نسبت معلم به عوامل پشتیبانی و... باید تجدیدنظر شود لذا ضمن توجه به تجربیات برتر جهانی و درآمدهای کشور این نسبت‌ها نیاز به اصلاح دارند که در حال حاضر نسبت معلم به عوامل پشتیبانی ۲۵است که در ایران این نسبت ۳۲است

 

نظر شما