دکتر غلامی:

ضرورت بکارگیری راهبرد جدید در حوزه دیپلماسی علمی

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۳:۲۹:۵۵
کد خبر: ۸۱۴۱۳۰
ضرورت بکارگیری راهبرد جدید در حوزه دیپلماسی علمی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مبادله دانشجویان با هدف گسترش ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم، بر ایجاد زمینه‌های پذیرش دانشجویان غیرایرانی در کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر منصور غلامی در نهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهش و پارک‌های علم و فناوری که در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، با اشاره به لزوم تغییر رویکردها در ارتباطات بین‌المللی گفت: طرح این موضوع بر مبنای تغییر شرایط زمان و بخش‌هایی از اهداف است و به منظور قدر نشناسی مدیران گذشته نیست.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش‌های صورت گرفته در دسترسی به اهداف علم و فناوری در یک بازه زمانی چهل ساله صورت گرفته و طبعاً برای دسترسی به این اهداف، مسائل و مشکلات مختلفی پیش روی مسئولان بوده است، افزود: تحولات و تغییرات ایجاد شده طی سال‌های اخیر، ضرورت یک حرکت قوی و راهبرد جدید در حوزه ارتباطات بین‌المللی را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

دکتر غلامی با اشاره به جایگاه مطلوب کشور در حوزه علم و فناوری در جهان مطرح کرد: متأسفانه علی رغم وجود این جایگاه، امروزه کشور سهم قابل توجهی در ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری ندارد و این موضوع در دو بخش همکاری‌های مشترک علمی و رفت و آمدهای محققان مطرح است.

وی در ادامه به تبادل دانشجویان میان دانشگاه‌های داخل و خارج کشور به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی عملکرد مطلوبی داشته و به راحتی توسط دانشگاه‌های معتبر جهان پذیرش و مورد استقبال قرار می‌گیرند اما متأسفانه اکنون ما در زمینه پذیرش دانشجو از دیگر کشورها با حد مطلوب فاصله داریم و مقصد دانشجویان دیگر کشورها نیستیم و اگرچه دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند اما این تحصیل بیشتر در زمینه‌های مورد حمایت یا در رشته‌های تخصصی و ویژه مانند زبان فارسی، ایران شناسی و تاریخ اسلام است.

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت علوم در حوزه روابط بین‌الملل، ایجاد زمینه پذیرش دانشجویان غیرایرانی است، افزود: از جمله روش‌هایی که منجر به بهبود این شرایط می‌شود، ورود به دوره‌های همکاری مشترک و ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایرانی در کشورهای خارجی است.

دکتر غلامی با تاکید بر وجود ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های بزرگ کشور، مطرح کرد: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، برنامه‌های توسعه‌ای کشور و وزارت علوم، توسعه روابط علمی و بین‌المللی، یکی از محورهای بسیار مهمی است که حاصل توجه به آن، توسعه دیپلماسی علمی و گسترش علم و فناوری خواهد بود و امیدواریم از این طریق نتایج ارزشمندی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

در ادامه این مراسم، برترین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی کشور در حوزه همکاری‌های علمی بین المللی معرفی و با حضور وزیر علوم از آن‌ها تقدیر شد.

براساس نتایج ارزیابی‌ها در سال ۹۷ – ۹۶، دانشگاه تهران رتبه برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را کسب کرد و دانشگاه‌های گیلان، الزهرا (س)، زنجان، علوم پایه زنجان، خوارزمی، قم، کاشان و کردستان به عنوان دانشگاه‌های در مسیر موفقیت معرفی شدند.

همچنین از دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، اصفهان، شهید بهشتی و تربیت مدرس نیز به عنوان دانشگاه‌های موفق نام برده شدند.

علاوه بر آن، پژوهشگاه‌های پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان پژوهشگاه‌های در مسیر موفقیت شناخته شدند.

همچنین، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به عنوان رتبه برتر پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز به عنوان رتبه برتر، دو پارک پردیس و پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان پارک‌های علم و فناوری در مسیر موفقیت، معرفی شدند و از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عنوان رتبه برتر پارک‌های علم و فناوری تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز