محسن غفوریان :

راه‌اندازی رشته‌های مهارتی برای مبتلایان به اوتیسم

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۱۴:۵۴:۰۳
کد خبر: ۸۱۵۱۷۹
راه‌اندازی رشته‌های مهارتی برای مبتلایان به اوتیسم
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از راه‌اندازی رشته‌های مهارتی برای مبتلایان به اوتیسم خبر داد و گفت: به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک مدرسه استثنایی داریم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن غفوریان در چهارمین همایش اوتیسم که در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان متولی تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اوتیسم چند سیاست را برای دانش آموزان در نظر گرفته است.

ضرورت شناسایی به موقع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه 

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌ها شناسایی به هنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه است، توسعه و تقویت فرصت‌های آموزشی برای همه کودکان و فراگیر سازی آموزش برای هر کودکی از دیگر سیاست‌هاست.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در سند تحول بنیادین به موضوع توجه به تفاوت‌های فردی توجه شده است و اکنون ۲۸۰۰ دانش آموز طیف اوتیسم در مدارس ما تحصیل هستند علاوه بر آن ۷۸ هزار دانش آموز در طرح تلفیقی فراگیر داریم.

غفوریان با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی در این شرایط کار بسیار سختی است، گفت: با وجود این کار را شروع کردیم و امیدواریم سال آینده آمار طرح فراگیر بیشتر باشد.

۱۵۰ هزار دانش آموز تحت پوشش داریم

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار دانش آموز تحت پوشش داریم که بیش از ۷۰ هزار نفر در طرح فراگیر هستند.

غفوریان اظهار کرد: به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک مدرسه استثنایی داریم؛ همچنین آیین نامه طرح تلفیقی را اجرا کردیم و به آموزش فراگیر، معلم رابط و طرح پشتیبانی هم توجه شد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای تربیت معلمان چند مهارتی

وی با اشاره به اینکه آموزش والدین مبتنی بر والد محور مورد توجه است، گفت: یکی از مهم ترین کارها در فراگیرسازی، استاندارد کردن است و کارگاه‌های تخصصی برای تربیت معلمان چند مهارتی داشتیم.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: اکنون فعالیت‌های حرفه‌ای رشته باغبانی و کمک خدمات اداری برای دانش آموزان طیف اوتیسم در دست اجراست و برای ۳۶ رشته مهارتی پودمانی برنامه‌هایی داریم، همچنین رشته تحصیلی موسیقی برای طبق اوتیسم داریم.

غفوریان با اشاره به اینکه کار خدمات حمایتی از سال ۹۴ آغاز شده است، اظهار کرد: ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه است و تمام هزینه های بیمارستانی، داروهای مستمر و پوشک را در دستور کار داریم.

تهیه کتاب راهنمای طیف اوتیسم

وی ادامه داد: کار بزرگی از نظر آموزشی در دستور کار قرار گرفت و آن تهیه کتاب راهنمای طیف اوتیسم است که در دوره ابتدایی در دستور کار سازمان قرار دارد.

غفوریان تصریح کرد: ادعا نمی‌کنیم خدمات ما کامل است اما به دنبال خدمات مفید و موثر هستیم، امیدواریم دانشگاه‌ها بیشتر به کمک ما بیایند همچنین سازمان آمادگی همکاری با تمام تشکل‌های غیر دولتی و دانشگاهیان را دارد.

 

نظر شما