وزیر آموزش‌وپرورش:

برای حل مسائل آموزش و پرورش باید مسیرهای جدید را امتحان کنیم

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۱۴:۲۶:۲۷
کد خبر: ۸۱۶۶۴۹
برای حل مسائل آموزش و پرورش باید مسیرهای جدید را امتحان کنیم
نشست صمیمی فرهنگیان استان ایلام با وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور استاندار ایلام و رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی در سالن امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سیدمحمد بطحایی در ابتدای این جلسه یاد و خاطره همه شهدای اسلامی به ویژه شهدای استان ایلام را گرامی داشت و گفت: نقش مردم ایلام به ویژه در 8 سال دفاع مقدس در صیانت و حفاظت از مرزهای کشور را یکبار دیگر برای خودم و همه کسانی که صدای من را می‌شنوند، یادآوری می‌کنم. از خودگذشتگی‌هایی که مردم قهرمان ایلام در ایام دفاع مقدس نشان دادند نگذاشت یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیافتد.

وی ادامه داد: متاسفانه نقش استان ایلام در دفاع مقدس مورد کم‌لطفی و کم‌مهری و کم‌عنایتی قرار گرفته است، هر چند ما به سهم خودمان در کتاب‌های درسی و در برنامه‌‌های آموزشی و پرورشی سعی می‌کنیم آنجایی که صحبت از ایام دفاع مقدس می‌شود نام ایلام را به ویژه شهرهایی که در این استان بیشتر درگیر دفاع مقدس بودند را تکرار کنیم و بچه‌ها و نسل آینده با آنان آشنا بشوند.

بطحایی به پیام اخیر مقام معظم رهبری که با عنوان گام دوم انقلاب مطرح شده است، اشاره و اظهار کرد: این پیام بسیار قوی و غنی برای ما آموزش و پرورشی‌ها باید بسیار تعیین‌کننده باشد. چرا که مخاطب اصلی در این پیام جوانان و نوجوانان هستند که بنا است با آمادگی و ورزیدگی آینده کشور و انقلاب را در اختیار بگیرند.

بطحایی شرایط کشور را یک جنگ جدید توصیف کرد که در آن خونی ریخته نمی‌شود و بمباران و صدای موشک بارانی به گوش نمی‌رسد و هدف اصلی آن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آسیب‌دیده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش با گستره وسیعی از مسائل و مشکلات مواجه است. این مسائل و مشکلات در طی 10 سال و 20 سال و حتی 40 سال اخیر به وجود نیامده است. برخی از مشکلات ما به 50 سال و 60 سال پیش بر می‌گردد. بخش مهمی از این مشکلات در حوزه اعتبارات و امکانات و بودجه و مسائل اینچنینی است.

وی افزود: بخشی از مسائل آموزش و پرورش ما ناشی از این است که همیشه خواستیم از مسیری که بارها و بارها امتحان کردیم و ما را به نتیجه نرسانده باز هم از همان مسیر مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم. ما باید از مسیر جدید استفاده کنیم.

بطحایی گفت: آموزش و پرورش باید طرحی نو برای پاسخ‌ گفتن به این نوع مسائل مطرح کند، پیدا کردن جایگاه معلم و جایگاه آموزش و پرورش از مسیری که 60 سال است آن را دنبال می‌کنیم، محقق نمی‌شود. اگر ما در پیدا کردن راه‌حل‌های مسائل آموزش و پرورش کوه بزرگی از مسائل جلو خودمان ببینیم هیچوقت جرأت نمی‌کنیم برای حل این مسائل قدم برداریم.

وی تاکید کرد آموزش و پرورش باید با یک سیاست‌گذاری دقیق برای حل مسائل مزمن آموزش و پرورش قدم بردارد و به جنبه‌های کیفی آموزش و پرورش و ابعاد کمی آموزش و پرورش توجه بیشتری کند.

وزیر آموزش و پرورش به ضعف برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت: برنامه درسی رسمی امروز نیاز بچه‌های ما را جواب نمی‌دهد به همین دلیل است که استاندار محترم پشت تریبون می‌آید و می‌گوید استان ایلام از حیث درصد خودکشی افراد رتبه دوم را دارد. به همین دلیل است که بحث آسیب‌های اجتماعی امروز یک مسئله جدی برای همه جامعه ما است.

وی تاکید کرد آموزش و پرورش باید به نیازهایی که بچه‌ها بعد از بیرون رفتن از کلاس دارند توجه کند و این نکته اصلی در تحولی است که به عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌رو است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باور کنید جلسه‌ای در دولت نیست که شخص آقای رئیس‌جمهوری و وزرایی که در حوزه اقتصادی هستند در مساله معیشت معلمان و کارکنان دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش ورود نکنند. اینطور نیست که یک عده آدم زیر کولر و بغل شوفاژ و جای گرم و نرم نشسته باشند و اصلاً دلشان برای معلمی که 35 دانش‌آموز را آموزش می‌دهد نسوزد. اینطور نیست که کسی نداند یا خدایی نکرده بتواند و انجام ندهد. من تعهد اخلاقی دارم تا مسائل بازنشستگان که جدی‌ترین مسائل معیشتی و منابع انسانی کشور است را به سهم خودم دنبال کنم.

بطحایی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال 98 گفت: در سال 98 بیشترین درصد افزایش اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش است. اعتبار هیچ دستگاهی در کشور به اندازه آموزش و پرورش نیست. امسال اعتبار عمرانی آموزش و پرورش 3 برابر سال گذشته بود و تا 6 ماه اول 110 درصد تخصیص داده شد، همه این‌ها نشانه این است که دلشان می‌خواهد مشکلات آموزش و پرورش حل شود.

وی به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره و اظهار کرد: در تلاش هستیم که طرح رتبه‌بندی معلمان را تا پایان سال 97 به مجلس بفرستیم. در مجلس هم حتماً با نگاهی که نمایندگان ما دارند خیلی سریع ابلاغ می‌شود و انشاالله از اوایل 98 این طرح را عملیاتی کنیم. اعتباراتی را هم برای شروع در نظر گرفتیم و امید دارم که این اعتبارات افزایش پیدا کند. معتقدم اجرای این طرح از نظر اصولی می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی را در حوزه نیروی انسانی از حیث کیفی و کمی بر جای بگذارد.

آموزش و پرورش رکن توسعه و عمران است

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام در این جلسه در گفت: «استان ایلام ظاهرا استان کوچک با وسعت و جمعیت بسیار کم است اما مردم آن کارهای بسیار بزرگی صورت داده‌اند و سال‌های سال مدافع کشور و نظام بودند در انقلاب اسلامی نقش بزرگی داشتند.

نماینده عالی دولت در استان به معضلات اجتماعی از جمله خودکشی، میزان بالای افراد تحت پوشش کمیته امداد، نرخ بیکاری بالا و بیکاری جوانان، اشاره کرد و افزود: «بعد از 8 سال دفاع مقدس که هیچ‌گونه فعالیت و رونق اقتصادی وجود نداشت به خوبی حرکت کردیم. ما اکنون رتبه ۲خودکشی را داریم و بیش از ۵۰هزار نفرمان تحت پوشش کمیته امداد هستند.»

سلیمانی آموزش و پرورش را رکن توسعه و عمران دانست و ادامه داد: «در بحث آموزش و پرورش، آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای حرکت‌های بزرگی انجام شده است و در خصوص زیرساخت‌های عمرانی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده یا در حال انجام است‌، از جمله راه‌آهن، بزرگراه، آزاد راه، کارخانجات، زمین‌های کشاورزی که می‌تواند پیشرفت همه جانبه را به استان ایلام هدیه دهد.»

وی افزود: من به عنوان یک فرهنگی در سال 59، مبلغ 5700 تومان حقوق دریافت می‌کردم که پس‌انداز خوبی هم داشتم؛ اما امروز معلمان در تأمین معیشت خود با مشکل مواجه هستند و نظام تصمیم و کار انقلابی صورت دهد و حقوق کارکنان دولت را با تورم یکسان کند چرا که در حال حاضر شرایط بسیار سخت است که بیشتر به داخل بر می‌گردد. آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما در داخل وحدت، همدلی، هم‌افزایی و کمک به نظام می‌تواند پیروزی بر آمریکا و گذر از شرایط سخت اقتصادی را به همراه آورد.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان ایلام گفت: باید با نیروهایی که به دنبال فشار آوردن به دستگاه‌های تصمیم‌گیر و دولت هستند برخورد شود و اجازه اعمال فشار به آنان داده نشود تا تصمیماتی که به مصلحت و نفع مردم است اتخاذ شود. در استان ایلام همه با هم متحد هستند. نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ایلام، سپاه، بسیج، نیروهای انقلاب و همه مردم دست به دست هم داده‌اند تا کمبودها و مشکلات برطرف شود و من امیدوارم که در کل کشور چون ایلام همدلی و وحدت ایجاد شود تا کشور بتواند در برابر مشکلات بایستد و آنها را حل کند.

استاندار ایلام خواسته‌های فرهنگیان را زیاد نداست و یادآور شد: فرهنگیان باید از معیشت مناسب برخوردار باشند و بحث مناطق جنگ زده و مناطق محروم و اعمال آن در دستمزدها اعمال شود و بازنشستگان، نیروهای حق‌التدریس و قراردادی هم بتوانند از این مزایا برخوردار شوند.

دانش‌آموزان ایلامی سه مدال طلا، نقره و برنز کشور دریافت کردند

اسفندیار رستم‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در ادامه این جلسه گفت: آموزش و پرورش استان ایلام با 100 هزار و 32 دانش‌آموز  در 1274 آموزشگاه و در 5636 کلاس مشغول به فعالیت است، تراکم کلاس‌های ما 77 دانش‌آموز است و تراکم دانش‌آموز ما در کلاس 18 نفر در هر کلاس است، علت این رقم، پایین بودن تراکم روستاهای ما و مناطق عشایری و جمعیت کم این مناطق است.

وی ادامه داد: مدارس عشایری ما با 2 هزار و 550 دانش‌آموز و 95 آموزشگاه و 193 کلاس و شبانه‌روزی‌های ما با 19 آموزشگاه و 95 کلاس و 1918 دانش‌آموز بخشی از این مجموعه را تشکیل می‌دهند. کل نیروها 10 هزار و 538 نفر هستند؛ اگر نسبتی بین دانش‌آموز و معلم بگیریم می‌بینیم در اینجا نسبت معمولا 8.6 دهم است در صورتیکه در سال 94، .6.5 درصد بوده و در این مدت، 1.2 دهم درصد افزایش یافته است. انتظار ما این است با توجه به بازنشستگی معلمان ما و همچنین انتقال به خارج انشاالله در آینده در مهر ماه 98  این درصد از عدد 9 بیشتر شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام افزود: یکی از طرح‌های ما مستندسازی املاک ما بود، با توجه به اینکه از 70 سال پیش املاک ما یا قولنامه هستند یا سند عادی هستند یا سند ندارند باز در اینجا با لطف جناب استاندار این مساله در جلسه‌ای در دستور کار شورا قرار گرفت، تمام املاک ما که 1270 ملک می‌شوند الان در حال مستندسازی و تک‌برگ شدن هستند، تعداد کمی از آن‌ها مانده و مستندسازی آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه المپیادهای علمی در سال 93 برای اولین‌بار تیم مدرسانی که از کرمانشاه و تهران وارد ایلام شدند شروع به کار کردند، این تیم با هزینه خود خانواده‌ها و دانش‌آموزان بود. به فضل خداوند این کار امسال به ثمر نشست و سه دانش‌آموز ما سه مدال طلا، نقره و برنز کشور دریافت کردند که در نوع خودش بی‌سابقه بود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز