وزیر کشور:

قانون‌مندی، عدالت و اخلاق سه مطالبه اصلی جامعه است

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۴:۲۰:۲۱
کد خبر: ۸۲۳۴۱۸
قانون‌مندی، عدالت و اخلاق سه مطالبه اصلی جامعه است
وزیر کشور اظهار کرد:جامعه سه مطالبه اصلی دارد که اولین آن قانون‌مندی است.متاسفانه برخی قانون گریزی ها درکشور وجود دارد .عدم تبعیت از قانون در برخی موارد باعث شده تا قانون به معنای حقیقی خود در جامعه ساری نباشد. عدالت نیز مطالبه دیگر است؛ البته ضعف عدالت نیز به ضعف قانون برمی‌گردد و ریشه در آن دارد. اخلاق هم سومین مطالبه است که هر سه مطالبه را می توان درآموزش‌وپرورش دنبال کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در اولین روز ازگردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها که امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مهم است چراکه موضوع آن با انسان مرتبط است؛ انسان عالی‌ترین خلقت هستی است و خداوند پس از خلقت انسان به خود تبریک می‌گوید؛ انسان دارای اختیار و عقل است؛ کمال‌گرا، مسئولیت‌پذیر و بی‌نهایت است چون اعماق وجودی انسان قابل‌محاسبه نیست.

وی در ادامه افزود: موضوع تعلیم و تربیت در جامعه مؤثر است و جامعه به‌تناسب این موضوع پیشرفت پیدا می‌کند و هر چه جامعه‌ بیشتر پیشرفت می‌کند اهمیت آموزش‌وپرورش در آن بیشتر می‌شود.

رحمانی فضلی با اشاره به مصاحبه‌ای که در سفر به استان سیستان و بلوچستان داشته است، اظهار کرد: سرعت تغییرات در دنیا در سده های قبل کم بود چنانچه تفاوت بین 200 سال قبل با سده های قبل از آن زیاد نبود اما در حال حاضر هر هفته به‌اندازه صدسال تغییر پیدا می‌کنیم و در تمامی حوزه‌ها تغییرات سریع رخ می‌دهد لذا تغییرات جز ویژگی‌های جامعه کنونی شده است و این تغییرات تأثیر مستقیمی در زندگی دارد.

وی در ادامه گفت: تغییرات اجتماعی در حال حاضر به معنای قدرت هماهنگی رفتارهای فردی با تحولات است.

 رحمانی فضلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند " اگر تغییرات را مدیریت نکنیم و خود را با آن انطباق ندهیم قطعاً تسلیم تغییرات می‌شویم و این سرنوشت مختوم ما خواهد بود"، تأکید کرد: مقام معظم رهبری بیست سال قبل مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند که در آن زمان دقت لازم را نکردیم و امروز دچار همان چالش تهاجم فرهنگی شده‌ایم.

وزیر کشور تصریح کرد: در حال حاضر بین شهر و روستا تفاوت رفتاری وجود ندارد چون رسانه گسترش پیداکرده و سطح تحصیلات بالا رفته است.

وی با بیان اینکه در تحولات جهانی مدعی هستیم که خودمان مسیر دیگری داریم، خاطرنشان کرد: همه دنیا، فلسفه ما را از نظر عقلی و کلامی می‌پذیرند؛ ما به اصولی معتقد هستیم که به خالق هستی مرتبط است و شیوه، روش، فرهنگ و استقلال خودمان را می‌خواهیم و همه این‌ها منبعث از تعلیم و تربیت انسان است که به عقلانیت انسان برمی‌گردد.

وی گفت: باید با خود خلوت کرد و دید که چه پاسخ مناسبی برای تغییرات و مطالبات داریم؛ چون اعتقاد ما مبتنی بر فطرت و عقل است بنابراین به پرسش بیشتری نیاز دارد.

وی در بخشی دیگر ازسخنانش تصریح کرد: جامعه سه مطالبه اصلی دارد که اولین آن قانون‌مندی است.متاسفانه برخی قانون گریزی ها درکشور وجود دارد .عدم تبعیت از قانون در برخی موارد باعث شده تا قانون به معنای حقیقی خود در جامعه ساری نباشد. عدالت نیز مطالبه دیگر است؛ البته ضعف عدالت نیز به ضعف قانون برمی‌گردد و ریشه در آن دارد. اخلاق هم سومین مطالبه است که هر سه مطالبه را می توان درآموزش‌وپرورش دنبال کرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: معلمان، مهم، عزیز و تأثیرگذار هستند و البته جامعه امروز ما نتیجه همین نظام تعلیم و تربیت است و ای‌کاش در تعلیم و آموزش معارف به دانش آموزان، خدا و قیامت تجلی بیشتری دراعتقادات وتربیت آنان داشته باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه یک معلم می‌تواند در کلاس درس خود بسیار اثرگذار باشد، اظهار کرد: اگر کرامت معلم در جامعه رشد پیدا کند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ تا پیش از این همیشه در نظرسنجی‌ها اولین گروه مرجع معلمان بودند اما در حال حاضر رتبه اول را سلبریتی ها دارند و معلمان به رتبه دوم رفته‌اند؛ رتبه مسئولین هم متاسفانه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سال ۹7سال سختی برای جمهوری اسلامی بود، اظهارکرد: سال اول دولت آقای روحانی تلاش ‌ها نتیجه داد و مسیر‌ها باز و مشکلات حل شد. در دوره دوم مسیری که باز شده بود توسط یک انسان دیوانه در آمریکا که تمام قواعد بین‌المللی را زیر پا گذاشت و مشکلاتی برای کشور پدید آمد.

وی ادامه داد: سال ۹۸را برای مردم در حالت انتظاری سخت قرار ندهیم. سال ۹۸نباید سخت‌تر از سال ۹۷باشد چون دشمن هر روشی را بلد بود در سال ۹۷به کار گرفت و دولت نیز با همه این مشکلات راه حل پیدا کرد.

 رحمانی فضلی گفت: در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی به پدیده‌ای دیگر در دشمنی با انقلاب برخورد کرده‌ایم که البته همه پدیده‌ها در تکامل انقلاب تأثیرگذار است. می‌گفتند که در ۱۳آبان کار ایران تمام است و دهه چهل انقلاب را نمی ببینند اما با افتخار چهل‌سالگی انقلاب را هم گذراندیم. متأسفانه تحلیل‌های بسیار غلطی از اعتراض مردم در دی ماه سال قبل شده بود و دشمن بر اساس آن وقایع، تحریم ها و هجمه‌های اقتصادی را علیه کشور ما به راه انداخت اما مردم ما با وجود برخ مشکلات، فهیم هستند ومحاسبات دشمن، اشتباه از آب در آمد.

وزیر کشور تأکید کرد: دشمن قطعا نمی‌تواند فروش نفت ایران را صد در صد تحریم کند چون امکان وقوعش به‌شدت کم است و اینکه می‌گویند انتخابات آتی موجب به‌هم‌ریختگی کشور خواهد بود ، مجددا تحلیل واشتباه بزرگی است.

رحمانی فضلی در پایان پیشنهاد داد: تفاهم‌نامه‌ای بین دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و کشور تنظیم شود تا زمینه‌های همکاری افزایش پیدا کند.

در ابتدای این جلسه برخی از مدیران آموزش‌وپرورش ازجمله رئیس مرکز استعدادهای درخشان، مدیران کل استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان  برخی مسائل در استان‌ها را برای وزیر کشور تشریح کردند

 

نظر شما