مجتبی زینی‌وند:

راه اندازی اتاق بازی و یادگیری در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه غیر دولتی

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۳:۴۴:۱۶
کد خبر: ۸۳۴۹۴۱
راه اندازی اتاق بازی و یادگیری در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه غیر دولتی
رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از تجهیز همه مدارس آموزش‌ از راه دور به آموزش الکترونیکی تا سال 1400 خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مجتبی زینی‌وند از پیگیری جدی راه‌اندازی طرح بازی و یادگیری در مدارس غیردولتی خبرداد و گفت: «مدارس غیردولتی پیشتاز این موضوع بودند و استقبال کردند، اکنون تعداد زیادی از مدارس غیردولتی از طرح بازی و یادگیری استفاده می‌کنند. اتاق‌های بازی و یادگیری در سال 97 در خیلی از مدارس راه‌اندازی شد. براساس آماری که داریم اتاق بازی و یادگیری در بیش از هزار مدرسه غیردولتی راه‌اندازی شده است. ما حتی پذیرفتیم در خیلی از مدارس دولتی، هزینه را مدارس غیردولتی بر عهده بگیرند و اتاق بازی و یادگیری راه‌اندازی کنند. مثلاً در یکی از استان‌ها 30 تا 40 مدرسه را مدارس غیردولتی ما به عهده گرفتند که راه‌اندازی و تجهیز کنند».

وی از توسعه بسترهای الکترونیک در مدارس آموزش از راه دور خبر داد و افزود: «مدارس آموزش از راه‌دور هم آموزش حضوری است، هم آموزش نیمه‌حضوری و هم غیرحضوری. آموزش غیرحضوری و نیمه‌حضوری بدون استفاده از بسترهای الکترونیکی انجام نمی‌شود و حتماً نیاز است تا بسترهای الکترونیکی لازم را برای این موضوع هم از حیث سخت‌افزاری و هم از حیث نرم‌افزاری ایجاد کنیم. چشم‌اندازی که برای این موضوع مشخص کرده‌ایم این است که حداقل در هر استان باید 25 درصد مدارس آموزش از راه‌ دور هم از حیث سخت‌افزار و هم نرم‌افزارهای لازم مجهز شوند.«

تجهیز همه مدارس آموزش‌ از راه دور به آموزش الکترونیکی تا سال 1400

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: «گزارشی که مسئول آموزش از راه‌ دور ارائه کرده است، نشان می‌دهد استان‌های ما نه تنها عقب نیستد بلکه از این برنامه یک‌ساله جلوتر هم هستند. در حوزه مدارس آموزش از راه دور ما خوشبختانه تجربه بسیار موفقی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه داشتیم. ما برای دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه هم آموزش آنلاین و هم دوره‌های حضوری در اردوگاه‌های مشخص برگزار کردیم که براساس آمار ارائه‌شده از بین همین دانش‌آموزان بیش از 82 نفر فقط در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی قبولی داشتیم.»

مهم‌ترین برنامه آموزش از راه‌ دور تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق کم‌‌برخوردارتر است

زینی‌وند از یک برنامه‌ریزی چهار ساله برای تجهیز همه مدارس آموزش از راه دور به آموزش الکترونیکی خبر داد و افزود: «امسال 25 درصد و در 4 سال باید به 100 درصد برسد، ما باید تا سال 1400 همه مدارس آموزش از راه‌ دور را به آموزش الکترونیکی مجهز کنیم. خوشبختانه اکنون از برنامه جلو هستیم. مهم‌ترین برنامه ما در مدیریت آموزش از راه‌ دور تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مخصوصا در مناطق کم‌‌برخوردارتر است.»

ارائه طرح مدارس غیردولتی به وزیر آموزش‌وپرورش برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل

وی از ارائه طرحی به وزیر آموزش و پرورش برای تحت پوشش قراردادن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: «در طرحی که به وزیر آموزش و پرورش ارائه کردیم گفته‌ایم که می‌توانیم در مناطقی که تعداد دانش‌آموزان مدارس کم‌ است و امکان حضور معلمان وجود ندارد، دانش‌آموزان را تحت آموزش‌های تلفیقی آنلاین و حضوری قرار دهیم. این طرح اکنون در حال بررسی است و ما این آمادگی را داریم اعلام هم کرده‌ایم که می‌شود در قالب این طرح دانش‌آموزانی را که ترک‌ تحصیل کرده‌اند، بازمانده از تحصیل هستند و ... به چرخه تحصیل برگردانیم و تحت پوشش قرار دهیم.»

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: «سال گذشته برای اولین‌ بار شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی را فعال کردیم. شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی یکی از کارگروه‌های شورای مرز است، شورای مرز هم زیرمجموعه شورای‌ عالی امنیت ملی کشور است. شورای امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که اجازه تشکیل شورای مرز را داد و نیز اینکه ذیل شورای مرز چند کارگروه تشکیل شود، یکی از آن کارگروه‌ها شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی است. اولین جلسه این شورا را در استان خوزستان تشکیل دادیم و دومین جلسه در استان ایلام بود. با توجه به اینکه در منطقه مرزی به خاطر دوری از قطب‌های صنعتی و به خاطر تنوع فرهنگی، قومی، زبانی، گویشی و ... هجمه‌ای که دشمن از نظر فرهنگی به مناطق مرزی ما دارد و اختلافاتی که ممکن است ایجاد کند، ایجاب می‌کند که همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در سیاست‌های‌شان توجه ویژه‌ای به مناطق مرزی داشته باشند و از همه مهم‌تر آن مسئولیت اجتماعی که در قبال آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان مناطق مرزی دارند. از طریق همین شورا تاکنون مصوبات بسیاری خوبی برای تعدادی از مناطق داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.»

ساماندهی آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری

زینی‌وند ساماندهی آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم سازمان مدارس غیردولتی دانست و گفت: «سالیان سال است آموزش و پرورش مناطق آزاد از نظر قانونی زیرمجموعه سازمان مدارس غیردولتی بود اما یک دستورالعمل نداشت، خوشبختانه آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق آزاد را تهیه کردیم و با امضای وزیر به سازمان مناطق آزاد کشور ابلاغ شد و اکنون هم ارتباط بسیار خوب و هماهنگی برای رفع مسائل و مشکلات مربوط به آموزش و پرورش مناطق آزاد داریم. انتظار ما این است که مدارس مناطق آزاد الگو باشند. همان‌طور که مناطق آزاد از نظر تجاری موقعیت ممتازی دارند، از نظر آموزشی هم ما انتظار داریم که مدارس این مناطق الگو باشند. مناطق ارس، انزلی، اروند، کیش، قشم و ماکو جزو مناطق آزاد هستند. شما تصور کنید در منطقه کیش، بهترین منطقه آزاد کشورمان، ما هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر فضای آموزشی دچار مشکل هستیم. ممکن است برای شما قابل تصور نباشد و بگویید که منطقه آزاد کیش، برند اقتصادی کشور، چطور می‌تواند با این همه تجاری که آنجا هست، با این همه درآمدی که آنجا هست، مگر می‌شود که فضای آموزشی کمبود داشته باشد! اما واقعا دو سال گذشته با کمبود جدی فضای آموزشی مواجه بودیم، اما خوشبختانه از سال گذشته با برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگی‌ها و تعاملی که بین ما و منطقه آزاد به وجود آمد، خیلی از مشکلات در حال حل شدن است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز