دکتر سالارآملی:

افزایش پروژه‌های مشترک پژوهشی بین ایران و کشورهای خارجی در سال ۲۰۱۸

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۴:۵۳:۵۵
کد خبر: ۸۳۹۵۰۲
افزایش پروژه‌های مشترک پژوهشی بین ایران و کشورهای خارجی در سال ۲۰۱۸
دکتر سالار آملی دکتر حسین سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی، گفت: در سال ۲۰۱۸ پروژه‌های مشترک پژوهشی بین ایران و کشورهای خارجی به ۴۶۶ مورد افزایش یافت که از این تعداد حدود ۵۰ درصد پروژه‌ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر سالارآملی در نخستین کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان که امروز (یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه یزد برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در این رویداد اظهار داشت: این کنفرانس موجب افزایش اطلاعات طرفین از وضعیت نظام آموزش عالی در دو کشور می‌شود که در فرآیند افزایش و تقویت همکاری‌ها در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی بابیان اینکه ایران در رده میانه کشورهای درحال‌توسعه قرار دارد، نقش دانشگاه‌ها را در فرآیند تحول جوامع بسیار مهم دانست و بیان داشت: مهم‌ترین استراتژی جمهوری اسلامی ایران تبادلات علمی و تکنولوژیکی در سطح بین‌المللی است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه به سه هدف عمده این سیاست اشاره کرد و گفت: اهداف اصلی این سیاست در جمهوری اسلامی ایران مواردی از قبیل حل مشکلات جامعه در کنار تجاری‌سازی پژوهش و نتایج، توسعه آموزش حرفه‌ای و بین‌المللی کردن آموزش عالی (دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و...) است.

وی همچنین از ۵۳ هزار و ۳۴۰ مقاله منتشرشده پژوهشگران ایرانی در ژورنال‌های بین‌المللی اسکوپس و آی اس آی خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۸ پروژه‌های مشترک پژوهشی بین ایران و سایر کشورها به ۴۶۶ مورد افزایش یافت که از این تعداد حدود ۵۰ درصد آن‌ها با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

دکتر سالارآملی با اشاره به اثرگذاری پایین این پژوهش‌ها در جامعه ایرانی، این مسئله را بزرگ‌ترین چالش دانست و خواستار توجه جدی به اثرگذاری پژوهش‌ها در جامعه شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در ایران در راستای تقویت حوزه علم و دانش از تأسیس ۴۲ پارک علم و فناوری، ۱۸۶ مرکز رشد، ۳۰ هزار مرکز پژوهشی، ۲۳۱ میلیون دلار صادرات پژوهشی، و فعالیت ۲.۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد.

دکتر سالار آملی همچنین از رشد ۱۱ درصدی مقالات مشترک ایران و کشورهای اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ خبر داد و بر همکاری‌های ایران و مجارستان در زمینه‌های فعالیت‌های پژوهشی مشترک، دوره‌های تحصیلی مشترک، راهنمایی مشترک پایان‌نامه‌های دکترا و گروه‌های پژوهشی مشترک تأکید کرد.

گفتنی است این کنفرانس ۸ و ۹ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه یزد ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز