حسین خنیفر:

جذب ۹۵ هزار دانشجو در دو سال آینده در دانشگاه فرهنگیان

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۴:۴۹:۳۲
کد خبر: ۸۳۹۹۹۱
جذب ۹۵ هزار دانشجو در دو سال آینده در دانشگاه فرهنگیان
رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری یک‌صد سال تربیت‌معلم در ایران از جذب 40 هزار دانشجو برای سال جاری و 55 هزار نفر دیگر برای سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، حسین خنیفر در نشست خبری که به مناسبت یک صدمین سال تأسیس دانشگاه تربیت‌معلم در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند؛ هرکس برای تعلیم و تربیت اقدام کرده است، بداند که این شغلی الهی انتخاب کرده است، اظهار کرد: موضوع تعلیم و تربیت و تربیت‌معلم امر خطیر، حساس، بی‌بدیل و تعیین‌کننده است و هر کشوری که از سال ۱۹۴۵ به پیشرفت و توسعه رسیده است از طریق نظام آموزشی و تربیت‌معلم بوده است.

وی افزود: تعلیم و تربیت نیازمند معلمانی است که انتقال‌دهنده اندیشه به نسل پرسشگر و جستجوگر باشند و باید به تعلیم و تربیت اولویت و بها دهیم و امیدوارم روزی نظام تعلیم و تربیت بعد از امنیت سبد دوم دولت‌ها شود که در این صورت شاهد بالندگی از درون خواهیم بود.

خنیفر تصریح کرد: پس از حضور مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان التفات ویژه‌ای به‌نظام تعلیم و تربیت‌شده است و توسط بزرگان نظام به صورت مداوم رصد می‌شویم و این نشان از مسیولیت خطیری است که این حوزه بر عهده دارد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به همایش نکوداشت یک صدمین سال تأسیس تربیت‌معلم در ایران، اظهار کرد: در بین دوره‌های تاریخی قبل از اسلام در دوره‌های هخامنشان و ساسانیان نظام آموزشی معرفی‌شده داریم و در دوره‌های جدید زمانی تعلیم و تربیت به‌صورت رسمی آغاز شد که برخی سیاست‌مداران در اثر منازعات مرزی به مصالحه با کشورهای مختلف رسیدند. ۱۶۸سال پیش دارالفنون راه‌اندازی شد و در سال ۱۲۹۲هجری شمسی اولین دارالمعلم ایجاد شد و امسال صدسالگی تربیت‌معلم است که نشان می‌دهد تعلیم و تربیت در ایران دارای پیشینه طولانی است.

سال ۱۳۶۰، ۴۰۰مرکز تربیت‌معلم و کاردانی ایجاد شد

وی افزود: در سال ۱۳۶۰، ۴۰۰مرکز تربیت‌معلم و کاردانی ایجاد شد و در دوره جدید تعلیم و تربیت با روش‌های رسمی و غیررسمی در کنار هم حرکت کرد. مراکز تعلیم و تربیت تا سال ۹۰ادامه فعالیت دادند و بعدازآن ۳۰۲مرکز تعطیل شد و ۹۸مرکز اکنون فعال است؛ ۶۴پردیس دختران و ۳۴پردیس پسران.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بابیان اینکه در نکوداشت یک‌صدمین سالگرد تأسیس تربیت‌معلم رئیس‌جمهور حضور خواهد داشت، گفت: در حاشیه مراسم نکوداشت، موزه تاریخی تربیت‌معلم افتتاح می‌شود و برای این منظور فراخوانی به مراکز استانی دادیم تا تمام مستندات تاریخی را برای موزه ارسال کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: برگزاری یادواره شهدا رونمایی از اسناد تربیت‌معلم، تاریخ شفاهی تربیت‌معلم، رونمایی از کتاب یک قرن صد چهره، مجموعه مقالات همایش زندگی، زندگی‌نامه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و تجلیل از خانواده۱۲۰۰دانشجو معلم شهید، رونمایی از مطالعه تطبیقی با ۱۵کشور و همچنین رونمایی از تمبر یادبود از برنامه‌های نکوداشت صدمین سال تأسیس تربیت‌معلم است.

سال تحصیلی آینده ۲۰هزار دانشجو معلم وارد مدارس خواهند شد

وی با اشاره به اینکه رتبه‌های برتر کنکور دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند، عنوان کرد: در سال تحصیلی آینده حدود ۲۰هزار دانشجو معلم وارد مدارس خواهند شد که از طریق ماده ۲۸و ورودی‌های کنکوری خواهند بود و در صورت فارغ‌التحصیل شدن وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی متخصص در آموزش‌وپرورش را مهم دانست و گفت: کمیت و کیفیت دو بال پرواز هستند و ضمن تأمین نیاز آموزش‌وپرورش فعالیت‌های کیفی هم داشته‌ایم.

خنیفر اذعان کرد: تلاش می‌شود تا مثلثی بین معلم، استاد تربیت‌معلم و دانش‌آموز برقرار کنیم تا نیازهای موجود رفع شود و درصدد هستیم با رایزنی با سازمان پژوهش همکاری‌هایی در مورد محتواهای کتاب درسی داشته باشیم.

روند جذب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان طبق روند وزارت علوم است

وی در ادامه تأکید کرد: روند جذب اعضای هیئت‌علمی طبق روند وزارت علوم است و شرایط مذکور در جذب حتماً مدنظر قرار خواهد گرفت. به نظر ما  اگر کسی شرایط کف و سابقه معلمی داشته باشد برای تربیت‌معلم ارجح‌تر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: وزارت علوم۴۰۰ ردیف جذب برای دانشگاه فرهنگیان داده‌ است و در ۱۶ رشته تحصیلی فراخوان جذب داده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰۸۰ هیئت‌علمی نیاز داریم.

نیاز به جذب 2080 هیئت‌علمی تا سال 1404

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برخی شایعات در مورد بر تخلف در جذب هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: نمی‌توانیم پرونده کسی که ۷۰درصد شرایط را داشته است را بررسی نکنیم، به وزارت علوم ارسال می‌کنیم تا پاسخ را آنان بدهند و اگر موردی با اسناد و مدارک برای تخلف در جذب هیئت‌علمی باشد در کمتر از یک هفته رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.

خنیفر بابیان اینکه در سال ۹۱بیست‌ویک هزار، سال ۹۲شانزده هزار، سال ۹۳یازده هزار دانشجو و به همین ترتیب در سال‌های بعد جذب دانشجو کاهش پیداکرده است، گفت: در این سال‌ها شیب کاهش جذب دانشجو داریم که این شیب باعث شده است تا در سال‌های اخیر آموزش‌وپرورش کمبود در نیروی انسانی داشته باشد اما با گام‌هایی که برداشتیم در سال‌های اخیر بیست هزار دانشجو معلم جذب کردیم.

جذب 40 هزار دانشجو  در سال جاری

وی در ادامه اضافه کرد: امسال ۴۰هزار و سال بعد ۵۵هزار دانشجو  جذب خواهیم کرد تا به سمت حل مشکل کمبود نیروی انسانی برسیم وبا حداکثر ظرفیت و بهترین امکانات معلم تربیت کنیم، هیچ‌وقت مازاد معلم نخواهیم داشت چراکهتنها دانشگاه کشور هستیم که فارغ‌التحصیل بیکار تربیت نمی‌کنیم و نیاز ملی را تأمین می‌کنیم.

بهترین معلم از دوره‌های تربیت‌معلم چهارساله به دست می‌آید

خنیفر در ادامه خاطرنشان کرد: در جذب معلمان کمیت و کیفیت به‌صورت هم‌زمان موردنظر است و سعی می‌کنیم افراد جذب‌شده از طریق ماده ۲۸پس از گذراندن یک‌ساله دوره‌های صلاحیت وارد مدارس شوند البته بهترین معلم، معلمی است که تربیت‌شده دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: آموزش خوب گزینش بد را جبران نمی‌کند باید گزینش را قوی کنیم تا با آموزش خوب معلم خوب به کلاس درس برود.

وی با اشاره به ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد: یک‌میلیون مترمربع در کشور فضا داریم که بیش از ۶۰درصد آن‌ها نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارند و تلاش می‌کنیم تا به نوسازی و بهسازی دست پیدا کنیم. برای اولین بار بنیاد خیرین در دانشگاه شروع به کارکرده است که درصدد هستیم با کمک آنان در بحث خوابگاه‌ها فضاهای خوبی را تهیه کنیم.

خنیفر بابیان اینکه در مورد فضاهای خالی گفتگوهایی صورت گرفته تا مهرماه در اختیار ما قرار بگیرد و مشکلات در این بخش حل شود، اظهار کرد: خوابگاه یک کلاس و دانشگاه دوم است در هفته سراهای دانشجویی برنامه‌های متنوعی ازجمله تندرستی، نشاط، ایده پردازی، تولیدات دانشجویی غذای سالم، بهداشت و سلامت و...خواهیم داشت تلاش می‌کنیم برنامه‌های ورزشی و فرهنگی را در خوابگاه افزایش دهیم زیرا از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که دانشجویان در طول هفته در خوابگاه هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز