وزیر علوم؛

مأموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها؛ از جمله اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۴:۳۷:۰۳
کد خبر: ۸۴۲۳۲۶
دکتر منصور غلامی با اعلام اینکه اکنون تدوین طرح ساماندهی آموزش عالی مراحل پایانی خود را طی می‌کند، گفت: مأموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها و پشتیبانی از تمامی مراکز علمی و آموزشی به‌ویژه دانشگاه پیام‌نور از جمله اهداف مهم این طرح است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مراسم پاسداشت مقام والای معلم و تکریم مقام استاد، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور و جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی در این دانشگاه برگزار شد.

دکتر غلامی در این مراسم با بیان اینکه هفته معلم فرصتی برای عرض احترام به ساحت معلمان است، به تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: از ابتدا رسالت این دانشگاه و واحدهایی که به شکل‌گیری آن انجامیدند، فراهم کردن امکان تحصیل برای افراد شاغل در مناطق مختلف کشور بوده لذا لازم است تا در برنامه‌ریزی‌ها اهداف دانشگاه را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: پس از سال ۱۳۶۸ که شکل‌گیری دانشگاه پیام نور با نام جدید صورت گرفت، مأموریت آن به‌صورت نیمه‌حضوری بود اما بعدها آموزش مجازی نیز به این دانشگاه محول شد.

وزیر علوم با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بر پیگیری آموزش مجازی دانشگاه پیام نور تأکید شده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در دنیا رخ می‌دهد در تمامی دانشگاه‌ها نیاز به تجدیدنظر داریم تا بتوانیم دانش را براساس نیازهای جامعه پیش ببریم و خوشبختانه برنامه راهبردی دانشگاه پیام نور در این زمینه تدوین شده است.

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تحول در کشور، تصریح کرد: اکنون طرح ساماندهی آموزش عالی به عنوان یک تکلیف در حال تدوین است و مراحل آخر خود را طی می‌کند که براساس آن قرار است در اداره مراکز علمی و آموزشی کشور طرح جدیدی دنبال شود.

وزیر علوم با بیان اینکه هدف از طرح جدید آموزش عالی، مأموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها و پشتیبانی از تمامی مراکز علمی و آموزشی به‌ویژه دانشگاه پیام نور است، گفت: در طول زمان نیازهای ما دچار تغییر می‌‌شوند به طور مثال اوایل انقلاب اسلامی نیازمند نیروی کارشناس در کشور بودیم که به خوبی توانستیم طی ۲۰ سال، بدنه اجرایی کشور را از نیروهای تحصیل کرده داخلی پر کنیم لذا اگر بحث تربیت نیروی انسانی به منظور تأمین نیروی کارشناس بوده در حجم کافی این امر محقق شده است.

وی با تاکید بر آموزش نیروهای کارشناس کشور با علم و فناوری روز بیان کرد: باید در همه دانشگاه‌ها مأموریت‌هایی را تعریف کنیم که در دانشگاه پیام نور این کار صورت گرفته است البته محول‌کردن مأموریت آموزش مجازی به معنی انحصار این مطلب در این دانشگاه نیست چراکه اکنون در تمام دانشگاه‌های دنیا این سیستم وجود دارد و در کشور ما نیز تعداد قابل توجهی از دانشجویان به‌صورت غیرحضوری در حال تحصیل هستند اما می‌تواند به عنوان مأموریت‌های اصلی آن لحاظ شود.

وزیر علوم با بیان اینکه دو دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور امکان تحصیل شاغلان را در کشور فراهم کرده‌اند، گفت: این دانشگاه‌ها باید در کنار مشاغل و حرف شکل بگیرند و امکان ارتقای دانش و مهارت افراد را فراهم کنند و بتوانند در زمینه‌های اقتصادی و توانمندسازی تولیدکنندگان مؤثر باشند.

دکتر غلامی افزود: یکی از بحث‌هایی که امروزه با آن روبرو هستیم این است که در یک دوره‌ای با کاهش جمعیت ورود به دانشگاه‌ها، با افراد و فضاهای فیزیکی بیش از نیاز مواجه شدیم تلاشمان این است از این ظرفیت‌ها برای تأمین نیازها در سراسر کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ما در همه بخش‌های دولتی از جمله حوزه وزارت علوم، نیاز به برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها داریم و برای ایجاد واحدها و امکانات جدید باید کارآمدترین سیستم‌ها را تعریف کنیم.

وزیر علوم مطرح کرد: آنچه در شرایط امروز پیش می‌آید، فرصتی برای جداشدن از درآمدهای نفتی را فراهم می‌کند لذا باید در تمامی مراکز علمی به چگونگی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور توجه کنیم تا در مواجهه با چالش‌ها، آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

دکتر غلامی گفت: امیدواریم تحولی که در دانشگاه‌ها طی دو دهه گذشته رخ داد آینده بسیار خوبی را بر دوش علم و فناوری ایجاد کند و مجموعه دانشگاهیان این ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانند.

وی افزود: در وزارت علوم تلاشمان این است از تصدی‌گری کم کنیم و کارها را تاجای ممکن به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا فرصت حمایت در مسیر برنامه‌های کلان فراهم شود و بتوانیم به عنوان پشتیبان (همراه با نظارت و ارزیابی) در مسیر تحقق برنامه‌ها گام برداریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز