مسعود شکوهی:

راه‌اندازی مرکز مداخله در فوریت‌های روانی-اجتماعی دانش‌آموزان

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۳:۳۱:۴۳
کد خبر: ۸۶۴۲۰۸
راه‌اندازی مرکز مداخله در فوریت‌های روانی-اجتماعی دانش‌آموزان
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش درباره وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس را انکار نمی‌کنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس ازنظر تربیتی دارد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مسعود شکوهی درباره راهکارهای جدید آموزش ‌و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: یک مرکز مداخله در فوریت‌های روانی- اجتماعی دانش‌آموزان در سطح ادارات تمامی شهرستان‌ها و مناطق کشور برای مواردی که نیازمند مداخله است، زیر نظر مشاوران متخصص در مراکز مشاوره منطقه ایجاد خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم  هم‌زمان با شروع سال تحصیلی 99-98از این طرح رونمایی شود.

وی ادامه داد: در هر منطقه تیمی تعریف می‌شود تا به این مسائل بپردازد و برای پاسخگویی یک خط آنلاین نیز در حال راه‌اندازی است که البته در ابتدا باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود لذا قرار است در شهریورماه شروع به کار شود.

شکوهی درباره علت وجود آسیب‌های نوپدید در مدارس و وظیفه کارکنان و مدیر در قبال آسیب‌هایی که در مدارس دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، گفت: به‌هرحال مدارس یک آینه و انعکاسی از جامعه و خانواده هستند، درواقع مدارس ما فضای ایزوله و جدا از جامعه نیست. هر اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد به‌هرحال ممکن است بخشی از آن به‌صورت کم یا زیاد در مدرسه هم منعکس شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به دایر شدن «میز خدمت نماد» در تمام مراکز مشاوره استان‌ها گفت: دستگاه‌های عضو طرح ملی نماد پای میز خدمت نماد حضور دارند. در هسته‌های مشاوره مناطق نیز به‌زودی میز خدمت منطقه‌ای نماد دایر خواهد شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان جزئی از همین اجتماع هستند؛ ازاین‌رو ورود برخی عوامل آسیب‌زا رفتاری در مدارس طبیعی است. بروز آسیب‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود، ممکن است به مرور زمان در مدرسه نیز پیش بیاید.

شکوهی افزود: الزاماً عامل آسیب‌ها در مدرسه نیست. درست است که دانش‌آموزان هم سن و سال در مدرسه از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند، اما درمجموع این تأثیرات انعکاسی از اتفاقات بیرونی و در فضای جامعه است.

وی با اشاره به اینکه مدارس محیطی امن و قابل‌اطمینان هستند، گفت: ما وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس را انکار نمی‌کنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس از نظر تربیتی دارد. خوشبختانه مدارس ما با ضریب بالایی قابل‌اطمینان و امن هستند. ضمن اینکه این امر دلیل غفلت متولیان و برنامه‌ریزان حوزه روانی و اجتماعی نخواهد بود و البته باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم و در این راستا عملکرد مدارس به‌طور مستمر مورد رصد قرار می‌دهیم.

شکوهی درباره اقدامات جدید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: برای شروع سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰برنامه در حوزه روانی، رفتاری و اجتماعی پیش‌بینی کرده‌ایم که به‌زودی ازآن‌ها رونمایی می‌کنیم.

وی توضیح داد: برای رصدآسیب‌‌ها و گزارش‌های مربوط به دانش‌آموزان در سامانه نماد را در اختیارداریم که اگر هر موردی در این زمینه باشد سریع منعکس می‌شود و سپس برای پیگیری آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، نتایج پیگیری‌ها را به‌جاهای مختلف برای رسیدگی ارجاع می‌دهیم، اما نمی‌توان به مسائل و مشکلات آسیب‌های اجتماعی نگاه انتزاعی داشت. قاعدتاً باید همه عواملی که در این موضوع مؤثر هستند دیده شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش در پایان اظهارکرد: تلاش و تمرکز ما برای سال آینده برنامه‌ریزی بر توانمندسازی دانش آموزان، آگاهی‌بخشی خانواده‌ها و همکارانمان است.

 

 

نظر شما