با حضور روسای ۱۲ دانشگاه؛

نشست رؤسای دانشگاه‌های ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های کشورهای حاشیه خزر برگزار شد

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۱۳:۲۵:۵۷
کد خبر: ۸۸۶۹۰۰
نشست رؤسای دانشگاه‌های ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های کشورهای حاشیه خزر برگزار شد
نشست رؤسای دانشگاه‌های ایرانی اتحادیه حاشیه خزر، در آستانه بیست و سومین نشست رؤسای دانشگاه‌های اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر، با حضور روسای ۱۲ دانشگاه ایرانی عضو اتحادیه به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در این نشست گفت: اتحادیه‌های منطقه‌ای و به‌تبع آن، همکاری‌های علمی منطقه‌ای از دو نظر حائز اهمیت است؛ نخست آن‌که اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی سبب می‌شود همکاری‌های منطقه‌ای پیشرفت بهتری داشته باشد، دوم آن‌که همکاری‌های منطقه‌ای، سکویی برای فعالیت‌های جهانی است و با عنایت به این دو موضوع، اتحادیه‌های منطقه‌ای جزو اولویت‌های کشورهای پیشرفته می‌باشند و وزارت علوم نیز بر همین اساس، به ایجاد و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای اولویت داده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی افزود: اتحادیه باید با توسعه تعاملات علمی و ایجاد و پرورش موضوعات مشترک، سطح فعالیت آن را در میان کشورهای عضو ارتقا داده و حتی به سطوح مقامات عالی‌رتبه کشورهای متبوع برساند و این مهم به دست نمی‌آید جز آنکه تعریف مسئله در اتحادیه به موضوعات مهم کشیده شود.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل پیشنهاد کرد: برای توسعه روابط و سطح فعالیت‌ها، بهتر است دانشگاه‌های کشورهای غیر حاشیه خزر نیز به‌عنوان ناظر در اتحادیه حضور داشته باشند و سیاست‌های انگیزشی و تشویقی برای حضور دانشگاه‌ها در اتحادیه طراحی شود.

وی تصریح کرد: باید تلاش کرد که تعداد دانشگاه‌های عضو از هر کشور به موازنه مطلوب برسد و در همین راستا پیشنهاد می‌کنم تا ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها به‌طور مستمر در دستور کار اتحادیه باشد؛ ضمن آن‌که فرآیند تعامل از پایین با بالا باشد و با درگیر شدن اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های عضو اتحادیه، فعالیت‌ها توسعه پیدا کند.

دکتر سالار آملی در ادامه به رئیس دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر پیشنهاد کرد تا با مسئولان وزارت امور خارجه نیز دیدار و نشست داشته باشند تا کنشگران سیاسی به ظرفیت‌های علمی برای تقویت همکاری‌های علمی شناخت کافی پیدا کنند.

دکتر رضی، رئیس دانشگاه گیلان و دبیر دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در این نشست گفت: نشست آتی اتحادیه به میزبانی دانشگاه گیلان در مهرماه سال جاری در رشت برگزار خواهد شد.

وی افزود: به دنبال آن هستیم باهدف هم‌افزایی ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایرانی عضو، برنامه‌های منسجمی را در دستور کار این نشست قرار دهیم؛ ضمن آن‌که واگذاری ریاست دوره‌های اتحادیه در سال آتی به یکی از دانشگاه‌های ایرانی، فرصتی را برای تقویت همکاری‌های اتحادیه فراهم می‌آورد.

اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ تشکیل شده و در حال حاضر، ۵۷ دانشگاه، پژوهشگاه و مراکز علمی و فناوری از کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در اتحادیه عضویت دارند.

 

نظر شما