حاجی میرزایی:‌

ترسیم خطوط جغرافیای در شهرها دانش آموزان را از انتخاب آزادانه ثبت‌نام محروم می‌کند

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۴:۵۲:۰۳
کد خبر: ۸۹۳۸۴۷
ترسیم خطوط جغرافیای در شهرها دانش آموزان را از انتخاب آزادانه ثبت‌نام محروم می‌کند
حاجی میرزایی در جلسه اخذ رأی اعتماد خود در مجلس اظهار کرد: ترسیم خطوط جغرافیای در شهرها دانش آموزان را از انتخاب آزادانه ثبت‌نام محروم می‌کند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در جلسه دفاعیه و اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی با ارائه برنامه‌های خود و ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین ویاران باوفایش و همچنین تشکر از رئیس‌جمهور به علت انتخابش برای این سمت، اظهار کرد: به همه همکاران فرهنگی که برای آغاز سال تحصیلی جدید تلاش می‌کنند سلام می‌کنم و خدا قوت می‌گویم.

ما به آینده نمی‌رویم، آینده را می‌سازیم و اگر نسازیم دیگران آینده ما را خواهند ساخت

حاجی میرزایی افزود: هرچند منابع زیرزمینی، معادن و سرمایه‌های اقتصادی روزمینی و زیرزمینی بسیار مهم هستند اما انسان‌ها مهم‌ترند، این انسان‌ها هستند که آینده را می‌سازند همان‌هایی که امروز دانش‌آموزند فردا را خواهند ساخت.

حاجی میرزایی تصریح کرد: همه این باور رادارند که مهم‌ترین، مؤثرین و ارزنده‌ترین مسیر برای دستیابی به اهداف جامعه، مسیر آموزش‌وپرورش است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص منابع انسانی گفت: اگر منابع زمینی زیادی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم بهره‌ای از آن نخواهیم برد و بی‌فایده است، لذا هزینه کردن در آموزش‌وپرورش، هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری اصیل‌تر و قابل‌اعتماد تراز سایر سرمایه‌گذاری‌ها است.

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی 40 سالگی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون گام دوم را باهدف میدان دادن به نیروهای جوان و برنامه‌های جدید آغاز کرده است.

سند تحول؛ میثاق ما برای ساختن آموزش‌وپرورشی است که به درد مردم اعتنا می‌کند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مجموعه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی را مبنای عمل خود در این مسیر اعلام و عنوان کرد: سند تحول بنیادین راهبرد اصلی ما است، این سند میثاق ما برای ساختن آموزش‌وپرورشی است که به درد مردم اعتنا می‌کند وبرای توسعه کشور گام برمی‌دارد.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: ما در دهه‌های اخیر چه کرده‌ایم چه ساحت‌هایی را در مدارس کارکرده‌ایم، آیا فرزندان ما در همه ساحت‌های علمی اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنری، اجتماعی، فناوری و... بهره‌ای برده‌اند. آیا آموزش‌وپرورش ما شهروندانی مستقل تربیت می‌کند.

لزوم بازنگری در محتوای درسی

وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که توانسته‌ایم پوشش آموزشی در تمام کشور داشته باشیم اما آن‌چنان‌که شایسته است زمینه رشد را برای فرزندانمان فراهم نکردیم، پرورش تمام ساحتی ما ضعیف است و بنیادهای آموزشی درست نیست. آموزش‌های مهارت محور ازجمله مهارت انسان کامل به حاشیه رفته است لذا محتویات درسی جامعیت کامل را ندارد محتوای دروس باید بازنگری و تولید شود.

روش‌های آموزشی نباید مشوش و اضطراب آفرین باشد

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش افزود: روش‌های آموزشی نباید مشوش و اضطراب آفرین باشد، نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم بنابراین آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های من خواهد بود گسترش برنامه‌های پرورشی، اخلاقی دینی، تلفیقی و نهادینه‌سازی آموزه‌های دینی همراه با عملیاتی کردن آموزه‌ها ازجمله برنامه‌هایم خواهد بود.

وی اضافه کرد: با تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای از تمام ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور استفاده خواهیم کرد و این طرح را از دوره ابتدایی و حتی از دوره پیش‌دبستانی آغاز و تا پایان دوره متوسطه دوم ادامه خواهیم داد.

طرح توسعه ورزش دانش‌آموزی به‌ویژه ورزش دانش آموزان دختر

حاجی میرزایی تصریح کرد: توانایی کسب روزی حلال، شکل‌دهی زندگی خود، نجات از فقر ازجمله نیازهای دانش آموزان است که امروز با توسعه مهارت‌های زندگی باید به آن پرداخته شود و دانش آموزان آن‌ها را فراگیرند. همچنین برنامه منسجمی برای توسعه ورزش دانش‌آموزی به‌ویژه ورزش دانش آموزان دختر طراحی کردیم به‌نحوی‌که افراد بتوانند در سال‌های بعد نیز به ورزش ادامه دهند و ورزش سلامت آن‌ها را تأمین کند لذا با تعامل با دو وزارتخانه ورزش و بهداشت این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

لزوم تقویت فرصت‌های برابر یادگیری

وی به موضوع عدالت آموزش اشاره و اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت‌های یادگیری باید تقویت شود لذا همه نابرابری‌هایی که در سطوح قدرت و ثروت در جامعه شکل می‌گیرد ریشه‌اش در وجود فرصت‌های نابرابر در آموزش عمومی است.

توسعه و تقویت مدارس دولتی از سیاست‌های اصلی خواهد بود

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش توسعه و تقویت مدارس دولتی را جز سیاست‌های خود برشمرد و تأکید کرد: مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم، برای بسط عدالت آموزشی باید امکان انتخاب دانش آموزان را بالا ببریم لذا دانش آموزان نباید در جبر جغرافیایی گرفتار شوند. امروزه مشاهده می‌کنیم به خاطر ترسیم مناطق جغرافیایی آموزشی در شهرها دانش‌آموز نمی‌تواند به مدرسه آن‌طرف خیابان برود این شرایط خوبی نیست لذا دانش‌آموز باید بتواند انتخاب کند بنابراین، شرایط باید اصلاح شود و این حق خانواده‌ها است.

شرایط نظام تعلیم و تربیت نباید به شکست انگیزه منجر شود

وی افزود: تک‌تک دانش آموزان مدارس دولتی باید بتوانند از سرانه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است، استفاده کنند. شرایط کنونی حاکم در نظام تعلیم و تربیت گاهی اوقات به شکست انگیزه منجر شده است باید برای ارتقای انگیزه به میدان آمد و از فناوری‌های نو در نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم همچنین باید از آموزش فضای مجازی در امر آموزش با مشارکت برترین معلمان بهره‌مند شویم و زمینه بهره‌مندی دانش آموزان مناطق سراسر کشور را فراهم کنیم.

اگر معلم از جایگاه شایسته و منزلت برخوردار نشود نمی‌تواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند

حاجی میرزایی بر مقابله با بازماندگی از تحصیل تأکید و اظهار کرد: معلم کارمند نیست، معلم مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت است، معلم جانشین همه نداشتن‌ها است و اگر در تجهیزات، فضا، محتوا و ... کمبود و نقصی وجود داشته باشد، معلم می‌تواند آن را جبران کند. اگر معلم از جایگاه شایسته و منزلت برخوردار نشود نمی‌تواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند؛ بنابراین تلاش خواهم کرد، لایحه‌ای در خصوص منزلت معلمان تدوین و به مجلس ارائه کنیم.

در دوره اول متوسطه، توسعه مهارت‌ها را در دستور کارخواهیم داد

وی توسعه و کیفیت‌بخشی دوره دبستان و پیش‌دبستانی و پوشش کامل تحصیلی را جز برنامه‌های خود برشمرد و اظهار کرد: در دوره اول متوسطه، توسعه مهارت‌ها را در دستور کارخواهیم داد به‌طوری‌که دانش‌آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد لذا هنرستان‌ها را تقویت و توسعه‌خواهیم داد.

ضرورت مشارکت والدین در امور مدرسه

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش تأکید کرد: آشتی ملی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیفتد، باید دیوارهای بین مدرسه و جامعه از بین برود لذا مشارکت والدین در مدرسه که امروزه بسیار اندک است، باید توسعه یابد، بنابراین اجرای طرح تعامل والدین با مدرسه در برنامه‌هایم است.

مدرسه باید به کانون آموزش همه مهارت‌های زندگی تبدیل شود

وی بر استفاده از ظرفیت‌های خالی مدارس در نوبت عصر برای تربیت دانش آموزان تأکید و عنوان کرد: مدرسه باید به کانون آموزش همه مهارت‌های زندگی تبدیل شود. لذا من یک پدر هستم همیشه دغدغه دارم که آیا فرزندانم در مدرسه در تراز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی تربیت می‌شوند یا خیر؟ بنابراین باید به سمت تشکیل مدرسه بدون دیوار حرکت کنیم.

در حوزه مدیریتی، ستاد آموزش‌وپرورش به جوان‌سازی نیاز دارد

لزوم تناسب تعداد مدیران زن با جمعیت 60 درصدی زنان معلم

 حاجی میرزایی حوزه ستادی وزارت آموزش‌وپرورش را در موضوع مدیریت‌ها نیازمند جوان‌سازی دانست و تصریح کرد: 60 درصد دانش آموزان را دختران تشکیل می‌دهند لذا باید به همین تناسب از مدیران زن در حوزه‌های ستادی بهره‌مند شویم و این هدف را تعقیب خواهم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش خود را ضامن اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی دانست و افزود: تحقق همه اهداف آموزش‌وپرورش نیازمند توجه و رفع مشکلات موجود است و رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه بدون رفع مشکلات موجود امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد آموزش‌وپرورش بیمار است

وی اقتصاد آموزش‌وپرورش را اقتصادی بیمار توصیف کرد و افزود: برای بهبود وضعیت اقتصادی آموزش‌وپرورش از وجود صاحب‌نظران اقتصادی بهره‌مند خواهیم شد تا اقتصاد آموزش‌وپرورش را سامان‌دهی کنیم لذا باید بودجه فعلی آموزش‌وپرورش اصلاح شود چراکه همواره این بودجه با کسری مواجه است.

تنظیم بودجه واقع بینانه برای آموزش‌وپرورش

حاجی میرزایی تصریح کرد: مطالبات فرهنگیان باید به‌سرعت پرداخت شود اما مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد و بودجه آموزش‌وپرورش باید واقع بینانه تنظیم شود.

حقوق معلمان باید ترمیم شود

وی گفت: دولت همواره تلاش کرد افزایش حقوق متناسب با تورم باشد، باید حقوق معلمان ترمیم شود و به‌موقع پرداخت شود، برای حل مسکن معلمان نیز برنامه‌هایی در پیش داریم، لذا برای برخورداری فرهنگیان از مسکن، ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان را به کارخواهیم گرفت.

هزینه 15 هزارمیلیاردی والدین برای آموزش فرزندانشان؛ لزوم اصلاح کنکور

وزیر آموزش‌وپرورش به هزینه بیش از 15 هزار میلیارد تومانی والدین در طول سال برای فرزندانش در خارج از آموزش‌وپرورش اشاره کرد و افزود: این میزان اعتبار برای کلاس‌های کنکوری، تقویتی و... از سوی مردم پرداخت می شود لذا کنکور باید اصلاح شود و تأثیر معدل باید در کنکور افزایش پیدا کند.

نمایندگان مجلس پشتوانه آموزش‌وپرورش هستند

وی با تقدیر از موافقان و مخالفان جلسه رأی اعتماد خود اظهار کرد: در جلسه‌ای که در کمیسیون ها حضور داشتم متوجه شدم نمایندگان مجلس شورای اسلامی  پشتوانه آموزش‌وپرورش هستند.

پیگیری پرداخت مطالبات معلمان، حق التدریس ها و نیروی های خرید خدمات خواهم بود

حاجی میرزایی افزود: منحصراً برای خدمت به آموزش‌وپرورش به میدان آمدم و مصمم هستم از تجاربم در دوره دبیری دولت و سایر مسئولیت‌هایم در آموزش‌وپرورش استفاده کنم، اگر مورد اعتماد نمایندگان مجلس واقع شدم خدا را شکر خواهیم کرد و اگر نشدم نیز شاکر خداوند خواهم بود و در سمتی دیگر خدمت خواهم کرد.

وی در پایان گفت: مطالبات حق‌التدریس‌ها، خرید خدمات و... را پیگیری می‌کنم و آئین استخدام‌های مورد مصوبه مجلس را تا قبل از مهرماه ارائه می‌دهم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز