غلامی در نشست روسای دانشگاه‌ها:

مشکلات مالی دانشگاه‌ها در آینده نزدیک مرتفع خواهد شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۱۵:۴۸:۴۵
کد خبر: ۸۹۸۲۱۸
مشکلات مالی دانشگاه‌ها در آینده نزدیک مرتفع خواهد شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به مسائل و مشکلات دولت در حوزه مالی بودجه جاری حداقل چهار درصد به دانشگاه‌ها اختصاص خواهد یافت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهش سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: مدیریت دانشگاه‌ها بخش ویژه‌ای از مدیریت در کشور به حساب می‌آید در واقع ما با یک مجموعه پویا روبرو هستیم؛ به صورتی که در این مجموعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به صورت مستمر انجام می‌شود.

غلامی ادامه داد: در سراسر دنیا و کشور ایران انتظاراتی از مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها وجود دارد افرادی که از دانشگاه انتظار دارند به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پدر‌ها و مادر‌ها اشاره کنیم. گروه دوم نخبگان کشور هستند که به دانشگاه نگاه ویژه‌ای از باب تاثیرگذاری برای پرداختن به مسائل کشور را دارند. در این زمینه باید گفت که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جایگاه ویژه خود را در کشور پیدا کرده اند در انتهای هر نقدی به دانشگاه می‌توان یک ایده دریافت کرد که به موجب آن راه حل، مسائل و مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

وزیر علوم با بیان اینکه مدیریت آموزش عالی در مقطع زمانی ویژه‌ای قرار گرفته است، تصریح کرد: با شناختی که از مدیریت آموزش عالی و سبقه آن داریم، می‌توانیم بگوییم که این موسسات با یک نگاه به آینده می‌توانند طرحی را رقم بزنند که در آینده‌ای که به شدت در حال شکل گیری و رشد است مورد غافلگیری قرار نگیرند در حقیقت نگاه به آینده راهگشاست. در درجه اول مدیران باید شناخت بیشتری نسبت به زمینه‌ها و مدیریت آموزش و پژوهش در آینده داشته باشند. این مباحث را وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها باید در برنامه‌های خود بگنجانند. اگر قرار است برای آموزش عالی طرح‌های رو به رشدی ارائه شود بیش از آنچه که موجود است نیاز به کار کارشناسی داریم.

وی با بیان اینکه اثرگذاری دانشگاه‌ها در سطح جامعه باید شفاف‌تر شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها در شرایط فعلی تاثیرگذاری بیشتری در حل مسائل جامعه داشته باشند؛ به طوری که در رابطه با رفع آن‌ها پیشقدم شوند. حرکت دانشگاه‌ها به سمت دستگاه‌های اجرایی این دریچه را گشوده است تا موسسات آموزش عالی هر آنچه در توان دارند را در اختیار جامعه قرار دهند.

غلامی با اشاره به اینکه محدودیت‌های موجود مشکلات و سختی‌هایی را به وجود آورده است، تاکید کرد: با وجود محدودیت‌ها می‌توان با ابتکار عمل راه حل‌های مختلفی ارائه داد. دانشگاه‌ها در حوزه‌های مالی، مدیریت نیروی انسانی و تنوع در کسب درآمد کار‌های بسیار ارزشمندی انجام داده اند. همچنین تلاش‌ها در حوزه فناوری و پژوهشی قابل افتخار است.

وی افزود: در حوزه تربیت نیروی انسانی و تربیت دانشجو توسعه کمی رخ داد است با وجود افزایش درخواست دانشجویان برای شرکت در دانشگاه‌ها و فراهم نمودن شرایط حضور فارغ التحصیلان در جامعه دانشگاه‌ها باید مهارت افزایی را افزایش دهند، به طوری که بازنگری در سرفصل ها، دروس و نحوه ارائه دروس رخ دهد. نظارت در این حوزه می‌تواند کمک شایانی به دستیابی به اهداف مورد نظر داشته باشد. محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشته است که باید مرتفع گردد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه فعالیت‌های مختلفی رخ داده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به همکاری کارآموزان صنعتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارآموزان کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شود. همچنین فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید ایجاد شود. پروژه‌هایی که دانشگاه‌ها در آن فعالیت می‌کنند می‌تواند با حضور دانشجویان و اساتید باشد. این عمل کمک شایانی به مهارت آموزی دانشجویان می‌کند.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان نباید به آینده ناامید باشند، اظهار کرد: دانشجویان باید امیدوار به تحصیل حاصل باشند ناامیدی یک امر بسیار خطرناک است در این راستا مدیران و روسای دانشگاه‌ها باید دانشجویان را تشویق کنند و در جلسات خود به آن‌ها امیدواری دهند در این صورت دانشجویان پویاتر و فعال‌تر عمل خواهند کرد.

غلامی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده اند همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها با دفاتر مقام معظم رهبری موجب شده است تا خدمات فرهنگی اجتماعی موثری به دانشجویان ارائه شود در بخش فرهنگی علی رغم محدودیت‌های موجود روسای دانشگاه‌ها باید حمایت لازم را انجام دهند حمایت از این بخش موجب می‌شود تا محیط‌های دانشجویی فعال‌تر عمل کنند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های مالی دانشگاه‌ها به ضرورت برطرف خواهد شد، تاکید کرد: وزارت علوم آشنا به مسائل و مشکلات دولت است در همین راستا و در جهت رفع مشکلات دانشگاه‌ها منابع مالی در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهیم داد شاید زمان ارائه آن کمی طول بکشد، اما این منابع در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت به صورتی که دانشگاه‌ها از حداقل چهار درصد بودجه جاری برخوردار خواهند شد. همچنین در این زمینه همچون سال گذشته به منابع غذایی دانشگاه‌ها کمک خواهیم کرد. در زمینه بودجه اختصاص یافته به ساخت و ساز دانشگاه‌ها نیز ان شاالله این بودجه به زودی در اختیار موسسات آموزش عالی قرار خواهد گرفت.

وزیر علوم در رابطه با طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: این طرح در جلسات مختلفی مطرح شد ساماندهی در درجه اول به معنای ارتقای کیفی است دانشگاه‌ها باید نقاط ضعف موجود را شناسایی کرده و با تمام توان برای رفع آن تلاش کنند. همچنین در این زمینه باید موسسات کوچک را مورد حمایت قرار دهیم و حمایت‌های لازم برای ماموریت گرا کردن آن‌ها انجام شود این مسئله از مواردی است که باید در جلسات هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر گسترش کمی نه توصیه می‌شود و نه متناسب با شرایط جامعه است، اما این موضوع موجب نمی‌شود که ایجاد میان رشته‌ها و رشته‌های جدید با ممنوعیت روبرو شود در حقیقت توسعه رشته‌ها و علوم جدید باید مورد بازنگری قرار گیرند، زیرا این بخش در آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است.

غلامی با بیان اینکه در طرح ساماندهی آموزش عالی استان‌ها باید به صورت شخصی ظرفیت خود را شناسایی کنند، گفت: هر استان به صورت جداگانه باید علاوه بر شناسایی ظرفیت به تقسیم وظایف نیز بپردازد در این زمینه وزارت علوم نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد. در وهله اول و در مرحله اول این ساماندهی مختص به دانشگاه‌های دولتی است وظیفه وزارت علوم رسیدگی به بخش غیردولتی نیز خواهد بود، زیرا این بخش تاثیر مهمی در رفع نیاز‌های کشور دارد.

وزیر علوم در پایان گفت: در نشست‌های اخیری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان از جایگاه موسسات آموزش عالی خرسند بودند و به طوری که تاکیدی بسیاری بر تاثیرگذاری بیش از پیش این موسسات در مرتفع ساختن مسائل کشور داشتند. مسئولیت سنگینی بر دوش ما برای حل مسائل کشور وجود دارد امیدواریم با تلاش جمعی به این اهداف دست یابیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز