وزیر آموزش‌وپرورش:

با تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی؛ احکام فرهنگیان از ابتدای مهر صادر خواهد شد

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۱۳:۳۳:۳۶
کد خبر: ۹۰۱۳۷۷
با تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی؛ احکام فرهنگیان از ابتدای مهر صادر خواهد شد
وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: پس از تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی، اجرای رتبه‌بندی و صدور احکام کارگزینی فرهنگیان از ابتدای مهر 98 خواهد بود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن حاجی میرزایی با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در دبیرستان شهدای هفتم تیر شهر تهران برگزار شد، در بخش پاسخ به سؤالات خبرنگاران و در خصوص موضوع مدارس ورود تعزیرات به مسئله شهریه مدارس غیردولتی اظهارکرد: شهریه مدارس غیردولتی ضوابطیدارد بخشیاز این شهریه‌ها اجباری و در قبال آموزش‌های فوق‌برنامه استالبته کسی حق تخطی از این الگوی شهریه را ندارند و  مدارس حق دریافت شهریه اضافه را ندارند.

حاجی میرزایی در خصوص موضوع خرید خدمات آموزشی و شائبه خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش گفت: خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش صحت ندارد. آموزش‌وپرورش  امر حاکمیتی است و قابل‌واگذاری نیست لذا تلاش می‌کنیم در همه فضاهای آموزشی استانداردهای نظام تعلیم و تربیت نیز اعمال ‌شود. در چارچوب قانون در برخی مناطق محروم ناچار به استفاده از طرح خرید خدمات آموزشی هستیم اما این به معنی خصوصی‌سازی آموزش و پرورش نیست.

وی درپاسخ به سؤالی در خصوص سرانه مدارس اظهار کرد: بودجه آموزش‌وپرورش از کاستی‌ها رنج می‌برد ما به دنبال افرایش اعتبار هستیم، معتقدم بودجه آموزش‌وپرورش باید براساس عملکرد واقعی تنظیم شود لذا تلاش دارم تا بودجه آموزش‌وپرورش در سال 99 واقعی‌تر باشد.

عضو کابینه تدبیروامید ادامه داد: محدودیت‌های مالی بر بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت مؤثر بوده است لذا درصدد هستیم برای ارتقای وضعیت معیشتی معلمان لایحه‌ای را تنظیم و به مجلس ارائه دهیم زیرا معتقدم معلم نباید مشکل مالی داشته باشد و باید بتواند با آرامش به تدریس بپردازد.

وی ادامه داد:آئین‌نامه رتبه‌بندی در دستور کار دولت است امیدوارم گامی در اصلاح نظام پرداخت‌ها برداشته شود البته ممکن است این فرایند زمان‌بر باشد اما زمان اجرای رتبه‌بندی از اول مهرماه خواهد بود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اصل30 قانون اساسیآموزش رایگان است لذا خوشبختانه فرصت آموزش را دراکثر نقاط کشور فراهم کردیم و وجود بیش از 45 هزار مدرسه کمتر از50 نفر دانش‌آموز نشان از تحقق این اصل از قانون اساسی است.

وی درخصوص بودجه سال 99 اظهار کرد: مصمم هستم بودجه 99 واقعی‌تر تنظیم سود اما تابع شرایط کشور هستیم البته نباید ما در محدودیت باشیم اما دیگران در محدودیت نباشند.

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: به‌هیچ‌ وجه ملکی در آموزش‌وپرورش به فروش نمی‌رسد لذا به دنبال استفاده بهینه از دارایی‌ها و مدیریت سرمایه‌هایمان هستیم.

وی با بیان  اینکه اردوگاه باهنر در تملیک آمورش و پرورش بوده و خواهد بود، اظهار کرد: راه‌حل اصلی ما در قبال آسیب‌های اجتماعی مصون‌سازی دانش آموزان است. دانش‌آموزی که امکان ارتباط مؤثر در خانواده را داشته باشد دارای مصونیت خواهد بود. البته طرح‌هایی مانند غربالگری در دستور کار برخی حوزه‌های ستادی، از جمله معاونت پرورشی قرارگرفته است.

وی ادامه داد: سیاست ما حمایت از مدارس دولتی است، در کاهش تنوع مدارس نیز تلاش خواهیم کرد اما توجه ما معطوف به مدارس دولتی است.

وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص کنکور اظهارکرد:در قانون سنجش و پذیرش مأموریتی متوجه سازمان سنجش و مسئولیتش بر عهده وزارت علوم است اما علیرغم قوانین موجود اراده کافی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در انتهای نظام تعلیم و تربیت تنها کنکور قرار دارد اما اگر اهداف دیگری هم باشد که شرایط بهتری در اختیار دانش آموزان قرار دهند، خودبه‌خود کنکور شکسته خواهد شد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه فرایند سنجش باید دارای ابعاد مختلف باشد، اظهار کرد: این منصفانه نیست با برگزاری کنکور ساحت‌های مختلف آموزش داده‌ شده تنها  با چند تست ارزیابی شوند لذا در اینجا نیازمند ایده اندیشمندان و تمهیدات لازم هستیم.

وی اقتصاد بزرگ ناشی از کنکور را مانع بزرگ حذف کنکور دانست و گفت:‌ کنکور مجموعه آموزش‌های ما را در معرض خطر قرار داده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تحول واقعی نیازمند زمان طولانی است و باید گام‌های اساسی برداشته شود، اظهار کرد:ظرفیتی که در قانون برای جذب مالیات از نیروهای مسلح و آستان قدس پیش‌بینی‌شده است تحت شرایطی است که محدود می‌شود لذا باید در این زمینه فکر اساسی کرد.

وی گفت: پایدارسازی، مولدسازی، آموزشو بررسی ظرفیت‌های اقتصادی را سه موضوعی است که در مأموریت کارگروه اقتصادی آموزش و پرورش قرار دارد.

عضوکابینه تدبیروامید افزود: شفافیت در اولویت ما قرار دارد حساب واحد مدارس در این راستا ایجادشده است تلاش داریم عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز شفاف‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی غیر از مسیر آموزش‌وپرورش در خصوص ارائه مجموعه‌های آموزشی تحت عنوان تجارب و یا عناوین دیگر در مدارس تخلف و با آن برخورد خواهد شد.

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: تأکید ما بر ارائه خدمات آموزشی از طریق مدارس دولتی است، دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست اما در مناطق دوزبانه نوآموزان باید لزوماً به ‌پیش دبستانی بروند تا در فراگیری کتب درسی دچار مشکل نشوند.

وی اظهارکرد: در خصوص تأمین نیروی انسانی پیگیری‌ها در حال انجام است و سهمیه و مجوز استخدام 18039 نفر را از طریق برگزاری آزمون دریافت کردیم، فراخوان آن توسط سازمان سنجش در هفته‌های اول مهرماه منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: اعمال مدرک تحصیلی فقط یک‌بار در دستگاه‌ها انجام می‌شود اما تلاش می‌کنم آموزش‌وپرورش را از این قانون مستثنا کنم.

وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: طبق قانون کسانی که مربی پیش‌دبستانی و یا حق‌التدریس بودند باید در یک دوره یک‌ساله مشارکت و بعد از شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی استخدام خواهند شد.

وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی برای بازگشایی مدارس اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری 108 هزار معلم کم داشتیم لذا تلاش بسیاری انجام‌شده است تا با روش‌های اضطراری ازجمله تدریس معاونین مدارس، افزایش میزان ساعات تدریس معلمان در قالب 6 ساعت تدریس اضافه و همچنین استفاده از حق‌التدریسی‌ها کمبودها را جبران کنیم لذا تقریباً در اول مهرماه هیچ مدرسه‌ای بدون معلم نخواهد بود.

حاجی میرزایی افزود: کمتر از 15 درصد مدارس غیردولتی است لذا دانش آموزان در سراسر کشور امکان بهره‌مندی از مدارس دولتی را دارند البته جهت‌گیری‌ها در خصوص تقویت مدارس دولتی است.

وی افزود: از اول سال تحصیلی با مدارس خشت و گلی در تمام استان‌ها به ‌جز سیستان و بلوچستان خداحافظی می‌کنیم و مدارس کپری اولویت بعدی ما است، همچنین از ابتدای مهرماه تمام مدارسی که دارای علمک گاز هستند بخاری‌های نفتی از آن‌ها جمع‌آوری می‌شود لذا مراقب استانداردسازی مدارس هستیم.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه وقفه تحصیلی ترک تحصیل محسوب نمی‌شود، اگر دانش‌آموز پسر مشمول خدمت سربازی  نباشد می‌تواند ادامه تحصیل دهد بنابراین اگر تخلفی بشود برخورد خواهد شد، اظهار کرد: کتب کمک‌آموزشی مورد نیاز دانش‌آموز نیست زیرا کارشناسان آنچه را دانش‌آموز باید بداند در کتب درسی آورده‌اند.

حاجی میرزایی افزود: آموزش معلمان در دستور کار بوده و هست لذا برای به‌روزرسانی اطلاعات معلمان و افرایش توانمندی‌های آنان برنامه‌هایی در دستورکار است و برای جذب نیروهای دارای صلاحیت نیز تلاش می‌کنیم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز