دکتر عبدالرضا باقری:

پژوهشگاه‌ها؛ حلقه واسط بین دانشگاه‌ها، صنعت و بخش خصوصی

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۴:۱۶:۱۹
کد خبر: ۹۰۳۰۸۶
پژوهشگاه‌ها؛ حلقه واسط بین دانشگاه‌ها، صنعت و بخش خصوصی
دکتر عبدالرضا باقری قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و در جمع مدیران پژوهشی این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه‌ها براساس الگوهای موفق موجود در دنیا نقش ملی ایفا می‌کنند و حلقه واسطی بین دانشگاه‌ها، صنعت و بخش خصوصی هستند؛ این به معنای این است که پژوهشگاه مثل دانشگاه نیست.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر باقری در این نشست اظهار داشت: پژوهشگاه باید نقش ملی برای انجام طرح‌های کلان ملی ایفا کند و نه‌فقط از ظرفیت‌های خود که از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها نیز استفاده کند؛ باید یک سیستم درهم تنیده‌ای با دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به رویکردهای خوبی که در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به وجود آمده زمینه‌های همکاری‌های مطلوبی به وجود آمده است. ایجاد دغدغه مشترک همراه با تقسیم کار در پژوهش می‌تواند ایجاد همگرایی کند؛ اگر به این شکل باشد دیگر مشکل نیروی انسانی نخواهیم داشت. معرفی ظرفیت‌های پژوهشی به مدیران ذی‌ربط در دانشگاه‌ها یکی از مسائل مهمی است که باید توسط پژوهشگاه‌ها صورت گیرد.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم تصریح کرد: درخصوص ارتقای اعضای هیئت‌علمی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون ۵آیین‌نامه ارتقاء تدوین‌شده و آخرین آن در سال ۱۳۹۴ بوده است که نسبت به آئین‌نامه‌های قبلی خیلی بلوغ‌یافته است. رویکردهای دانش فنی، همکاری‌های مشترک و مقالات باکیفیت ازجمله مواردی است که در آئین‌نامه ارتقاء برای اعضای هیئت‌علمی بخش‌های پژوهشی درنظر گرفته‌شده است، لذا باید زمینه‌هایی فراهم کنیم که آیین‌نامه‌های ارتقاء در راستای مأموریت‌های یک مرکز علمی باشد.

وی درخصوص تربیت دانشجو در مراکز پژوهشی گفت: تا اوایل دهه ۸۰ به دلیل تقاضای روزافزون برای ورود به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی توسعه پیدا کرد و اگر امروز به شکل کلان نگاه کنیم، مراکز آموزش عالی دستاوردهای زیادی داشته‌اند به‌ویژه در تأمین نیروی انسانی توانمند در مقایسه با سال‌های قبل که این مراکز را نداشتیم؛ اما آسیب‌هایی هم داشته‌ایم و آن تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار هست. امروز با انبوه فارغ‌التحصیلان بیکاری مواجهیم که بخش‌های خصوصی و صنعتی هم نتوانسته‌اند متناسب با این ظرفیت شغل ایجاد کنند و ناگزیریم که سیاست‌های انقباضی همراه باتدبیر برای اشتغال پیش بگیریم.

دکتر باقری با بیان اینکه مسئله اشتغال دغدغه مهم خانواده‌ها و حتی دانش‌آموزان است و ما نمی‌توانیم نسبت به این دغدغه بی‌تفاوت باشیم عنوان کرد: کسی که نسبت به آینده ناامید باشد نمی‌تواند کارآمد باشد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ایرانیان متخصص خارج از کشور گفت: در شرایط فعلی باید ارتباطات بین‌المللی را حفظ کنیم و یکی از راه‌های حفظ این روابط، استفاده از ظرفیت ایرانیان متخصص مقیم خارج از طریق شناسایی متخصصان حوزه‌های مختلف و برقراری ارتباط با آن‌ها است. در این راستا باید تعریف طرح‌های تحقیقاتی مشترک و استفاده از ظرفیت فرصت‌های مطالعاتی برای برقراری و تداوم این ارتباط مورد توجه جدی قرار گیرد.

در ابتدای این نشست دکتر نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ضمن معرفی ساختار پژوهشگاه، با اشاره به رویکرد جدید این پژوهشگاه در جهت حرکت به سمت توسعه و تولید فناوری گفت: طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ رشد فراوانی در درآمدهای اختصاصی داشته‌ایم که صرفاً هم بر قراردادهای صنعتی متمرکز نبوده است.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر قراردادهای صنعتی به بحث فروش دانش فنی، رویالتی و فروش محصولات دانش‌بنیان ورود کنیم که در این زمینه هم موفق بوده‌ایم.

 

نظر شما