رضوان حکیم‌زاده:

سرزنش، تحقیر، مقایسه و برچسب زدن به کودکان اعمال خشونت است

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۴:۴۷:۲۷
کد خبر: ۹۰۸۴۹۱
سرزنش، تحقیر، مقایسه و برچسب زدن به کودکان اعمال خشونت است
معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش‌وپرورش اظهار کرد: طرح توانمندسازی مدیران، معلمان، کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های لازم درباره خشونت‌زدایی کامل از محیط مدرسه و خانه آغاز شده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح خشونت‌زدایی از مدارس که از امسال آغازشده است، گفت: موضوع این طرح توانمندسازی مدیران، معلمان، کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های لازم درباره خشونت‌زدایی کامل از محیط مدرسه و خانه است. جزئیات این طرح کامل شده و نظرهای پژوهشگاه تعلیم و تربیت و متخصصان این حوزه گرفته ‌شده است.

وی گفت: احساس امنیت عاطفی و روانی در کنار امنیت فیزیکی برای ایجاد تعلق کودک به مدرسه در سال‌های اولیه تحصیل بسیار مهم است. ما به دنبال آن هستیم که همه نشانه‌ها، رفتارها و کلماتی را که منجر به خشونت در مدرسه می‌شود، شناسایی و بر آن حساسیت ایجاد کنیم و تمرکز خود را از توجه به اعمال خشونت فیزیکی به سمت انواع دیگر خشونت‌ها که ناشناخته هستند و در محیط آموزشی اعمال می‌شوند، منتقل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش هدف اصلی طرح خشونت‌زدایی از مدارس را توانمندسازی کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان و ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای یادگیری و شناسایی انواع خشونت دانست و گفت: منظور از خشونت در این طرح، خشونت‌های غیر فیزیکی شامل خشونت کلامی و رفتاری است.

وی ادامه داد: کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان در این طرح باید‌ها و نبایدهای تربیتی را یاد می‌گیرند و می‌دانند که چه رفتاری در مدرسه نباید انجام شود و چه رفتارهایی در مدرسه باید پررنگ شود.

حکیم‌زاده گفت: معلمان و والدین دانش‌آموزان باید بدانند که بعضی از رفتارهایی که خواسته یا ناخواسته از آن‌ها سر می‌زند مصداق خشونت علیه کودکان است. بسیاری از سرزنش کردن‌ها، برچسب زدن‌ها، تحقیر کردن‌ها و مقایسه کردن‌های کودکان توسط والدین و کادر مدرسه رفتار خشن محسوب می‌شود و خشونت را در محیط مدرسه و خانه ترویج می‌کند.

او ادامه داد: بعضی از والدین و معلمان به خاطر نبود آگاهی به‌اشتباه تصور می‌کنند که تنها تنبیه فیزیکی خشونت محسوب می‌شود و فقط با تنبیه بدنی دانش‌آموز، مدرسه را دچار خشونت می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش هدف دیگر طرح خشونت‌زدایی از مدارس را ایجاد یک محیط روانی عاطفی و اجتماعی برای کودکان در مدرسه و خانه اعلام کرد و گفت: در بررسی ارتباطات کودکان با یکدیگر رفتارهای نابهنجاری مانند قلدری درکودکان مشاهده می‌‌شود. باید منشا این رفتار و رفتارهای مشابه شناسایی شوند. مدیر، معلم و کادر مدرسه باید بدانند که چطور باید با این رفتار مقابله کنند و محیط مدرسه را طوری مدیریت کنند که امکان قلدری از سوی بعضی از معلمان به دانش آموزان منتقل نشود.

او در پایان گفت: نگاه ما به مدرسه یک محیط علمی و آکادمیک نیست بلکه مدرسه یک جو عاطفی، روانی و اجتماعی دارد که حاصل تعاملات ما با دانش‌آموزان است. اگر بخواهیم اصول حاکم بر این تعاملات انسانی باشد و امنیت روانی برای کودکان ایجاد شود، باید یاد بگیریم که چه‌کارهایی انجام دهیم، از انجام چه‌کارهایی جلوگیری و چه رفتارهایی را در مدرسه برای جلوگیری از خشونت غیر فیزیکی پررنگ کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز