دکترمحمدحسین امید:

دلیل افزایش گرایش جمعیت دانشجویی به دانشگاه جامع علمی کاربردی، اشتغال‌پذیری بالا است

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۹:۴۲:۰۸
کد خبر: ۹۱۳۶۹۱
دلیل افزایش گرایش جمعیت دانشجویی به دانشگاه جامع علمی کاربردی، اشتغال‌پذیری بالا است
دکترمحمدحسین امید و دکتر پیش بین رئیس و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، برای دیدار با روسای مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی خوزستان و بازدید از موکب شهدای دانشگاه علمی کاربردی در مرز چذابه به این استان سفر کردند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در دیدار با روسای مراکز آموزش علمی کاربردی واحد استانی خوزستان، گفت: در دو سال اخیر در این دانشگاه نه تنها شاهد کاهش جمعیت دانشجویی نبودیم، بلکه سال گذشته ۱۵ درصد و امسال نیز حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل از آن، افزایش جمعیت دانشجویی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته ما از دانش آموختگان خود نظرسنجی کردیم که ۲۰ درصد آنان با رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار بودند اما امسال این عدد به ۳۹ درصد ارتقا یافته است. اطمینان می‌دهم که اگر دانشگاه علمی کاربردی همین مسیر را ادامه دهد، تبدیل به دانشگاه پیشتاز آموزش عالی کشور می‌شود و اگر همه دانشگاه‌های کشور با کمبود دانشجو مواجه شوند، مراکز علمی کاربردی با کمبود دانشجو مواجه نخواهند شد.

وی افزود: در یک دوره‌ای پنج میلیون دانشجو در سطح کشور وجود داشت که سهم دانشگاه علمی کاربردی ۶۵۰ هزار دانشجو بود که بیشتر این دانشجویان شاغل بودند اما هم اکنون تعداد دانشجویان در سطح کشور به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که حدود ۳۵ درصد از تعداد دانشجویان کاسته شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این کاهش دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه مردم متوجه شده‌اند که بدست آوردن مدرک دانشگاهی به تنهایی کاربرد ندارد و مردم مدرک‌گرا نیستند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور دارای مدرک دکتری هستند که با توجه به اینکه آمار جذب نیرو کم است، این مدارک کاربردی ندارند.

وی بیان کرد: اگر این فکر در جامعه جا بیفتد که دانش‌آموختگان مراکز علمی کاربردی باسواد هستند، در تخصص خود مهارت کافی را دارند بیکار نمی‌مانند، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی به مراکز علمی کاربردی روی خواهند آورد.

دکتر محمدحسین امید با بیان اینکه امسال در همه دانشگاه‌ها بسیاری از صندلی‌ها خالی ماندند و دانشگاه جامع علمی کاربردی هم مستثنی نیست، گفت: وضعیت این دانشگاه در جذب دانشجو از برخی دانشگاه‌ها بهتر است. توجه به مسائل فرهنگی در مراکز علمی کاربردی اهمیت دارد و مراکز موظف هستند که ۵ درصد از شهریه‌ها را در زمینه فعالیت‌های حوزه فرهنگی هزینه کنند.

علمی کاربردی نباید فقط دانشگاه شاغلین باشد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه نباید فقط دانشگاه شاغلین باشد، گفت: امسال ۹۴ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند و اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم.

وی عنوان کرد: امسال ۹۴ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند، اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم. پیش از این تعداد دانشجویان غیرشاغل ما ۵۰ درصد بود. نباید فقط دانشگاه شاغلین باشیم. البته برای شاغلین هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

دکتر محمدحسین امید ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستان‌ها در هنرستان تحصیل کنند و باید این دانش‌آموزان را جذب کنیم. امسال ۴۸ درصد از داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکردند که تعدادی از این‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی انتخاب رشته نکرده‌اند. برخی دیگر هم امیدی به اشتغال با مدرک تحصیلی دانشگاه ندارند. امیدواریم در تکمیل ظرفیت که مجوز آن گرفته شده است، این داوطلبان باقی مانده را جذب دانشگاه علمی کاربردی کنیم.

وی گفت: در استان خوزستان ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی وجود دارد که عراقی‌ها هم علاقه‌مند به تحصیل در مراکز علمی کاربردی هستند، باید نیازهای استان شناسایی شوند. دانشگاه علمی کاربردی واحد استانی خوزستان باید برنامه درازمدت برای توسعه و ایجاد اشتغال در سطح استان داشته باشد. با توجه به زرخیز بودن استان خوزستان، باید بیکاری ریشه کن شود و شرط آن ایجاد مهارت در دانشجویان است.

مراکز علمی کاربردی کشور مکلف به اختصاص ۵ درصد از شهریه به فعالیت‌های فرهنگی هستند

همچنین دکتر محمدحسین امید در حاشیه این سفر و طی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: مراکز علمی کاربردی بنا به دلایل مختلفی ساماندهی شدند. براساس مصوبات شورای اداری، تعدادی از این مراکزی که کاملا دولتی بودند، حذف شدند. این مراکز تا پایان شهریور فرصت داشتند که یا به بخش خصوصی منتقل شوند یا خاتمه کار خود را اعلام کنند. تعدادی از این مراکز به بخش خصوصی انتقال پیدا کردند و بخش زیادی از این مراکز حذف شدند.

وی با بیان اینکه تعدادی از مراکز به دلیل نداشتن کیفیت مناسب توسط دانشگاه حذف شدند و برخی مراکز نیز نتوانستند با سیاست جدید دانشگاه ادامه کار دهند و تقاضای خاتمه داشتند، گفت: در نهایت بعد از اعمال همه  ساماندهی‌ها هم اکنون حدود ۶۳۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد نیز تغییر می‌کند، زیرا هر ساله مراکزی حذف می‌شوند و مراکز جدیدی بر اساس طرح آمایش اضافه می‌شوند. پس این فرآیند، فرآیند ثابتی نیست. در دوره جدید، ایجاد مراکز جدید به صورت هدفمند برای موضوعات خاص، مناطق خاص و براساس نیازهای آموزش‌های مهارتی، شکل می‌گیرند.

وی در خصوص فعالیت‎های فرهنگی دانشگاه، گفت: هر سال فعالیت‎های فرهنگی متنوعی در دانشگاه برگزار می‌شد اما از سه سال گذشته در بحث اربعین نیز ورود کردیم که امسال سه موکب در مهران، زاهدان و چذابه  برپا شده است. یکی از تصمیمات مهمی که گرفته شد، مکلف کردن مراکز علمی کاربردی کشور به اختصاص ۵ درصد از شهریه به فعالیت‌های فرهنگی است. این الزام فقط در مراکز علمی کاربردی است. امیدواریم با این اقدام، شاخص‌های فرهنگی دانشگاه ارتقا پیدا کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از موکب شهدای دانشگاه علمی کاربردی در  مرز چذابه بازدید کرد

دکتر محمد حسین امید با حضور در مرز چذابه و موکب دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی خوزستان در جریان روند ارائه خدمات به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) قرار گرفت.

وی در این بازدید با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی برای مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی، عنوان کرد: سال های گذشته فعالیتهای فرهنگی متنوعی در دانشگاه برگزار می‌شد اما از سه سال گذشته در بحث اربعین نیز ورود کرده ایم که امسال سه موکب در مهران، زاهدان و چذابه برپا شده است.

دکتر محمدحسین امید افزود: امسال قرار بود در مرز خسروی هم موکب برپا کنیم که به دلیل نامشخص بودن فعالیت مرز ، موکب در مرز خسروی فعال نشد اما به طور کلی یک روند همیشگی برای برپایی موکب در مرزهای کشور را طی می کنیم و برای آن برنامه ریزی کلان داریم.

وی با این توضیح که فعالیت های فرهنگی این دانشگاه افزایش می یابد گفت: تا به امروز اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری المپیاد، مسابقات قرآنی، جشنواره حرکت، مناظرات دانشجویی و سایر جشنواره ها را کانون های فرهنگی، در کارنامه خود داشته ایم. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان افزود: در ارزیابی و سطح بندی مراکز علمی کاربردی که دو سال است آن را انجام می دهیم و نتایج این سطح بندی امتیازاتی را برای مراکز علمی کاربردی دارد، در این سطح بندی یکی از شاخص های مهم مسائل فرهنگی است که هم از بعد فرهنگی هم از بعد مالی به آن توجه کردیم و در سطح ملی هم دانشگاه جامع در حال انجام اقداماتی است.

گفتنی است طی حضور دکتر محمدحسین امید در مرز چذابه، بسته های فرهنگی و ملزومات سفر اربعین به زوار عتبات عالیات اهدا شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز