وزیرآموزش‌وپرورش:

حق مردم؛ ارایه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۲:۵۷:۲۷
کد خبر: ۹۲۵۹۵۷
حق مردم؛ ارایه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است
محسن حاجی میرزایی در نشست هم اندیشی وزارت آموزش و پرورش با فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: حق مردم ارایه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است اما بخش عمده‌ای از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق می‌شود و بودجه‌ای برای کیفیت بخشی نمی‌ماند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن حاجی میرزایی با تشکر از نمایندگان مجلس که بیشترین حامی آموزش و پرورش بوده‌اند، اظهار کرد: شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران کننده است و باعث به وجود آوردن دغدغه‌هایی در جامعه می‌شود که انعکاس آن در مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس و آموزش و پرورش دیده می شود.

وی افزود: در نظام تعلیم و تربیت لازم است به آرامش برسیم و آموزش و پرورش سال‌هاست که در حوزه نیروی انسانی دغدغه داشته است اما با وجود تلاش برای حل این مشکل،آموزش و پرورش به نتیجه نرسیده است لذا باید به آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی کمک کند.

محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش با کاهش استانداردهای خودش توانسته است تا پوشش تحصیلی را افزایش دهد، تصریح کرد: حق مردم ارایه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است اما بخش عمده‌ای از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق می‌شود و بودجه‌ای برای کیفیت بخشی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گفتمان غالب بر نداشته‌های آموزش و پرورش تاکید می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه بر داشته‌ها، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های مفیدی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد، توجه نمی‌شود بنابراین ضرورت دارد تا بر داشته‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌سازی‌های آموزش و پرورش هم تاکید شود.

وی با بیان اینکه نباید تنها مسیری که در برابر دانش آموزان گذاشته می‌شود کنکور و دانشگاه باشد، اظهار کرد: بیکاری محصول مهارت ناکافی برای جذب در بازار کار است و یکی از نهادهایی که می‌تواند در حوزه مهارت آموزی ظرفیت سازی کند، آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آموزش و پرورش زمانی قادر خواهد بود که از زاویه سهمی که در توسعه کشور دارد، وارد شود. مسیرهایی مانند کنکور و .. در توسعه کشور بسیار اندک است و مسیرهایی که در توسعه کشور نقش دارند، صنعت،کشاورزی و ... است لذا باید با این بخش‌ها ارتباط داشته باشیم و ساز و کارهایی را برای چنین پیوندهایی ایجاد کنیم و در این راه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم مانند گذشته مسایل آموزش و پرورش را حل کنیم به نتیجه نخواهیم رسید، اظهار کرد: باید راه حل‌های جدیدی برای آموزش و پرورش ارایه دهیم و از ظرفیت‌های استفاده نشده آموزش و پرورش استفاده کنیم.

در ادامه این نشست علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع به تشریح مسایل آموزش و پرورش در حوزه بودجه آموزش و پرورش پرداخت و جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه سال ۱۳۹۹وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است را توضیح داد.

مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهارکرد: ۲۵۰۰میلیارد تومان برای این سازمان در بودجه سال ۹۹در نظر گرفته شده است و درصدد هستیم تا تبصره‌هایی که در سال ۹۸برای سازمان نوسازی در نظر گرفته شده بود، در سال ۹۹هم حفظ شود.

وی گفت: سازمان نوسازی مدارس تا کنون ۹۲،۵درصد تخصیص اعتبار گرفته است.

کمرئی معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: در بخش فنی حرفه ای ۳۵،۵درصدد پوشش تحصیلی در متوسطه دوم در هنرستان‌ها بوده است اما برای افزایش این پوشش؛ باید منابع بیشتری به توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای اختصاص یابد.

در ادامه این دیدار حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی، حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس، حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح برخی مسایل مربوط به حوزه خود پرداختند.

در ابتدای این دیدار حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه فصل بودجه فرا رسیده است لذا نیاز به هماهنگی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: سه موضوع نظام رتبه بندی معلمان که موضوع مورد بحث همه فرهنگیان است، وضعیت امور مالی و نیروی انسانی و ملحقات آن از بحث‌های اصلی این نشست است و هدف ما از برگزاری این نشست ایجاد شرایطی در مجلس، دولت و جامعه است که بتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم

 

نظر شما
پرونده ویژه