گپ و گفت صمیمانه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر غلامی

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۴:۳۹:۵۸
کد خبر: ۹۳۳۲۶۳
گپ و گفت صمیمانه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر غلامی
نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در آستانه «۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو»، در نشستی صمیمانه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کردند و دغدغه‌ها و نظرات خود را با دکتر غلامی در میان گذاشتند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این نشست سه ساعته که طبق روال معمول سفرهای استانی وزیر علوم و در راستای دیدار با دانشجویان و شنیدن نظرها و دیدگاه‌های آنها برگزار شد، دکتر غلامی از دغدغه‌مندی دانشجویان و طرح مسائل کلان ملی از سوی آنها قدردانی کرد و روز دانشجو را به تمامی دانشجویان عزیز این مرز و بوم تبریک گفت.

در این نشست که دکتر کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد و برخی از مسئولان وزارت علوم نیز حضور داشتند، دکتر غلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان، "شایسته‌گزینی و جوان‌گرایی" را از اصول وزارت علوم در انتخاب مسئولان وزارت و مدیران آموزش عالی ذکر و تاکید کرد: در این دوره به طور متوسط روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ۱۰ سال جوان‌تر شده‌اند.

وزیر علوم درباره دغدغه یکی از دانشجویان درخصوص لزوم توسعه همکاری‌های دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: در حوزه ارتباط با صنعت اتفاقات خوبی در این چند سال افتاده است به طوری که امسال تعداد قراردادهای منعقد شده دانشگاه‌ها با صنعت ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اکنون رتبه علمی کشور بر اساس نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی جهانی به جایگاه ۱۵ دنیا رسیده است تاکید کرد: حفظ رتبه جهانی ایران در حوزه علم و فناوری یکی از برنامه‌های اصلی ما در وزارت علوم است.

دکتر غلامی افزود: با وجود تمامی مشکلات وضعیت حوزه علم و فناوری کشور را موفق ارزیابی می‌کنم البته ما به همین مقدار بسنده نمی‌کنیم و تلاش داریم با حفظ جایگاه علمی و تحقیقاتی ایران در سطح جهانی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را پیش از پیش به سمت حل مشکلات جامعه و صنعت سوق دهیم که در این رابطه اقدامات خوبی در یکی دو سال گذشته شروع شده است که از آن جمله تشکیل کارگروه مطالعه سیلابها، ایجاد خوشه‌های مشورتی دولت، ورود دانشگاه‌ها به مسایل ریزگردها و احیای تالاب انزلی ذکر کرد.

وزیر علوم با استقبال از وجود روحیه مطالبه‌گری در دانشجویان عزیز گفت: ما باید در دانشگاه‌ها تحمل و تاب‌آوری در مقابل اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مخالف را بالا ببریم البته باید مطالبات در یک فضای منطقی و با رعایت احترام و ادب مطرح شود.

وزیرعلوم با اشاره به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای دولت اعلام کرد که علی‌رغم مشکلات موجود مجموعه وزارت علوم و دولت تمامی تلاش‌های خود را برای تامین نیازهای اصلی دانشجویان عزیز به کار خواهند گرفت.

دکترغلامی با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان کشور نیازمند همدلی و وحدت است، بر ایجاد امید در فضای دانشگاهی تاکید کرد و گفت: جوانان و دانشجویان را باید نسبت به آینده کشور امیدوار کرد.

وزیرعلوم در پایان، با تقدیر از نقش‌آفرینی دانشجویان در فضاهای علمی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌ها خطاب به آنها تصریح کرد: در شرایط حاضر رمز موفقیت و تمام آنچه می‌خواهیم به خوبی اتفاق بیافتد در اتحاد است و اکنون هیچ فردی غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند محور اتحاد باشد؛ بدانید که آینده از آن شماست.

در این نشست صمیمانه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از طیف‌های مختلف و نیز مسئولان انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی، نظرها و دغدغه‌های خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.

از جمله مهمترین محورهای موضوعات طرح شده از سوی تشکل‌های دانشجویی می‌توان به "لزوم فعالیت بیشتر استادان در حوزه ارتباط با صنعت"، "بیشتر شدن ارتباط دانشجویان با مسئولان تصمیم گیری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم"، "لزوم ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های سیاسی دانشجویان"، "لزوم ایجاد امید و انگیزه از سوی استادان در محیط‌های دانشگاهی"، "اصلاح نگرش برخی نهادهای خارج از دانشگاه به فعالیت‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها"، "رفع محدودیت‌های بودجه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان" و … اشاره کرد.

 

نظر شما