دکتر برومند:

ارائه ۳۵۰۰فناوری در نمایشگاه عرضه فناوری /در هفته پژوهش از ۲۴ فناور برگزیده تقدیر می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۳:۳۸:۴۴
کد خبر: ۹۳۷۲۶۷
ارائه ۳۵۰۰فناوری در نمایشگاه عرضه فناوری /در هفته پژوهش از ۲۴ فناور برگزیده تقدیر می‌شود
دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری در نشست خبری بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: در هفته پژوهش و فناوری و در بیستمین نمایشگاه هفته پژوهش، از ۲۶۷ فناور برگزیده که آثار آنها بررسی شده، ۲۴ نفر انتخاب شده‌اند که از آنها تجلیل می‌شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و باحضور دکترپیمان صالحی، معاون نوآوری و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل این معاونت برگزار شد، دکتر برومند با بیان اینکه امسال ۳۵۰۰ فناوری در نمایشگاه عرضه فناوری ارائه می شود، اظهار داشت: ما به دنبال هم‌افزایی در حوزه فناوری و برقراری ارتباط بین دستگاه‌های دولتی هستیم که در این راستا این دو نمایشگاه را به صورت مشترک و همزمان در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌کنیم. وزارت علوم در این نمایشگاه به دنبال تجلیل از پژوهشگران و فناوران و معرفی دستاوردهای آنها و مواجهه عرضه و تقاضای ساخت و تولید ایرانی است.

دبیر بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن‌بازار افزود: ما به دنبال ایجاد نوعی فرهنگ‌سازی و نگاه درست به دستاوردهای فناورانه داخلی هستیم و مهم‌ترین شاخصه امسال نقش‌آفرینی در گسترش مرزهای علمی کشور است و امیدواریم نقش مؤثری در ارتباط با دستگاه‌‌های مرتبط با حوزه فناوری ایفا کنیم.

دکتر برومند گفت: در سال ۱۳۹۷ که برای نخستین بار نمایشگاه تستا برگزار شد، بیش از ۱۰۰ تقاضا دریافت کردیم و ۱۷۲ تفاهم‌نامه با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به نتیجه رسید و در مجموع ۲۷۱ تفاهم‌نامه خارجی و داخلی منعقد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است که هدف از این کار تامین تجهیزات دانشگاهی با استفاده از تجهیزات ساخت داخل است.

دکتر برومند در ادامه گفت: اعتبار هر دانشگاه در این خصوص مشخص شده است و دانشگاه‌ها می‌توانند از این نمایشگاه که در هفته جاری برگزار می‌شود، تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنند تا به تولیدکننده این تجهیزات در کشور هم کمک شود.

وی همچنین از برنامه ویژه‌ای برای گرنت پژوهشی و گرنت فناوری خبر داد و گفت: برای تامین هزینه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بتوانند به پژوهش بپردازند، طرح ویژه‌ای در قالب گرنت پژوهشی و گرنت فناوری ارائه خواهد شد که برای اینکه این سیستم راه بیفتد، در مرحله اول وزارت علوم تعدادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حمایت مالی می‌کند و در مراحل بعدی این کار باید با حمایت اسپانسرهای مشخص انجام شود.

دکتر برومند در ادامه افزود: سال گذشته ۸۹ تفاهم‌نامه بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان فناوری امضاء شد که از این ۸۹ تفاهم‌نامه ۱۹ مورد به قرارداد رسید و ۸ مورد دیگر در دست اقدام است اما ۶۲ قرارداد لغو شد واز همین جا اعلام می‌کنم که در پایان نمایشگاه دبیرخانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا فعالیت‌های انجام نشده را پیگیری کند.

وی درباره ارزش قراردادها تصریح کرد: ارزش این قراردادها معادل ۳۰۰ میلیارد تومان بود که بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان فناوری مبادله شد و برای این مبادلات ۸۹ تقاضا و ۱۸۲ عرضه فناوری وجود داشت که تنها ۴ توافق با طرف خارجی بوده است.

دبیر بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن‌بازاردر ادامه گفت: امسال هم سالن ۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران برای دانشگاه‌ها، سالن ۲۷ برای پژوهشگاه‌ها، سالن ۶ برای پارک‌های علم و فناوری، سالن ۲۵ برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سالن ۷ برای تقاضاهای فناوری در نظر گرفته شده است.

دکتربرومند افزود: سازمان‌های مشارکت‌کننده برای این دوره شامل شهرداری با ۳۰ سازمان و ۳۰۰ نیاز فناورانه، صندوق نوآوری و شکوفایی با ۱۰ سازمان و ۵۰ نیاز فناورانه، و وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۲۰ سازمان و ۵۰۰ نیاز فناورانه مشارکت دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه نمایشگاه امسال در فضای نمایشگاهی ۸هزار مترمربعی برگزار می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری و اقدامات وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نفت نشان می‌دهد که نمایشگاه تستا در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است.

دکتر برومند همچنین از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در حاشیه نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری امسال خبر داد و گفت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وسایر انتشارات در این نمایشگاه یارانه دانشجویی ارائه می‌کنند و کتاب ها با تخفیف های ویژه ای به فروش می رسند.

وی افزود: وزارت علوم نیز قصد داشت که ۲۰ درصد تخفیف در این نمایشگاه ارائه کند که به دلیل کمبود وقت این برنامه برای امسال محقق نشد اما سال بعد وزارت علوم هم ۲۰ درصد تخفیف خرید به اعضای هیئت علمی و دانشجویان در این نمایشگاه ارائه می دهد.

دکتر صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست خبری با اشاره به حمایت‌های این معاونت از هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: پرداخت بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس سطح‌بندی محصولات از جمله حمایت‌هاست که سطح اول ۴۰ تا ۵۰ درصد، سطح دوم ۲۵ درصد و سطح سوم ۱۰ درصد طبق میزان داخلی‌سازی حمایت دریافت می‌کنند.

وی گفت: ۳۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور یافته‌اند و بیش از ۹ هزار محصول تاکنون ثبت شده است که همه محصولات یا ساخت ایران هستند یا بخش عمده‌ای از فرایند ساخت آن متعلق به ایران است.

دکتر صالحی با بیان اینکه این معاونت برای خرید بخشی از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در نمایشگاه مربوط بر اساس میزان داخلی‌سازی تجهیزات سوبسید و تسهیلات لیزینگ و تسهیلات با کارمزد کم در نظر گرفته است، گفت: تسهیلات لیزینگ ۸ تا ۱۰ درصدی برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان که توسط خط اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده، از دیگر پرداختی‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در این نمایشگاه است.

دکترمهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری نیز از اعطای ۱۰۰ میلیون تومان به فناوران برگزیده و ادامه پرداخت حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان یارانه بابت فروش محصول فناورانه تولید داخل خبر داد و گفت: هر ساله تعدادی از فناوران برتر در زمینه پژوهش و فناوری انتخاب می‌شوند که این فناوران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از گرنت فناوری استفاده خواهند کرد و امسال نیز گرنت فناوری را برای فناوران برگزیده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه صنایعی که در نمایشگاه فروش داشته باشند یا سرمایه‌گذاری جذب کنند مشمول دریافت یارانه می‌شوند، افزود: این شرکت‌ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بسته به میزان قرارداد فناوری، محصول و حجم سرمایه‌گذاری انجام شده می‌توانند از یارانه استفاده کنند.این حمایت در سال گذشته شروع شد و در نتیجه پرداخت آن، تعداد قابل توجهی قرارداد منعقد شد.

هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت بیست و ششم و تا بیست و نهم آذرماه همزمان با بیستمین نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات و فناوری و فن‌بازار کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز