وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد؛

سهم ۱۳،۳ درصدی آموزش‌وپرورش از بودجه سال ۹۹

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۷:۳۷:۱۳
کد خبر: ۹۴۱۴۱۱
وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح جزئیات بودجه ۶۴ هزارمیلیاردی آموزش‌وپرورش گفت: سهم آموزش‌وپرورش از کل بودجه کشور در سال 99، 13،3 درصد است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن حاج میرزایی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم احکام رتبه‌بندی فرهنگیان تا بهمن‌ماه صادر شود. بیش از ۷۰۰هزار معلم مشمول این طرح هستند و بررسی پرونده‌های صلاحیت معلمان در هیئت‌های ممیزه استانی کمی زمانبر است، اما هر زمان احکام صادر شود، اعمال افزایش‌ها از اول مهر 97 خواهد بود.

وی جزئیات بودجه آموزش‌وپرورش در سال ۹۹را تشریح و اظهار کرد: کل بودجه کشور هشت درصد رشد دارد که در بخش درآمدی ۹درصد و این عدد در بخش هزینه‌ای چهار درصد است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بااین‌حال وضعیت آموزش‌وپرورش در بعد اعتبارات هزینه‌ای 22،3درصد رشد دارد و بودجه آموزش‌وپرورش از ۴۷هزار و ۳۷۹میلیارد تومان به ۵۷هزار و ۹۶۲میلیارد تومان افزایش‌یافته است و با احتساب کل اعتبارات از تبصره‌های یک و پنج، بودجه آموزش‌وپرورش به ۶۴هزار میلیارد و ۲۶۵میلیارد تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه علیرغم مجموعه محدودیت‌های منابع و افزایش مصارف قطعی و اجتناب‌ناپذیر در کشور، این رشد بودجه حاکی از توجه دولت به آموزش‌وپرورش است، عنوان کرد: ۹۶درصد اعتبارات در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و اعتبارات استانی ما 23،7 درصد رشد دارد. سهم آموزش‌وپرورش از کل بودجه کشور 13،3درصد است که نسبت به رشد ۱۰درصدی سال گذشته، ‌3،3درصد بیشتر شده است. درواقع بعد از فصل پژوهش، آموزش‌وپرورش دومین بخشی است که رشد خوبی را تجربه کرده است.

حاجی میرزایی افزود: تلاش و اقبال دولت، کاستن از مشکلات بودجه‌ای است اما همچنان نمی‌توانیم بگوییم بودجه کفایت می‌کند.

وی به مشکلات بودجه‌ای اشاره و عنوان کرد: این مشکلات درگذر زمان ایجادشده و باید به‌تدریج از دایره مشکلات خارج شویم. تدابیری نیز به کار بسته‌شده است. به‌عنوان‌مثال در سنوات گذشته اعتبار پرداخت حق‌التدریس‌ها در ردیف «سایر» دیده می‌شد اما از امسال دربند "و" که مربوط به حقوق و دستمزد است قرارگرفته و معلمان حق‌التدریس آزاد نیز حقوق خود را همانند معلمان رسمی سر ماه دریافت می‌کنند و همچنان پیگیر حل مشکلات قدیمی و مزمن بودجه‌ای هستیم.

عضو کابینه تدبیر و امید درباره کسری بودجه این وزارتخانه که به سال آینده منتقل می‌شود، گفت: معمولاً بودجه آموزش‌وپرورش سه مرحله‌ای تنظیم می‌شود؛ نخست لایحه بودجه است. دوم تخصیص بیش از سقف است و هرساله تخصیص ما تا ۱۱۰درصد هم می‌رسد و بخشی هم معمولاً به سال بعد منتقل می‌شود که برای آن تأمین اعتبار می‌کنند. تلاش کردیم کسری‌هایی که به سال ۹۹منتقل می‌شوند قابل‌توجه نباشد.

وی ادامه داد: مطالبات منتقل شده از سال ۹۷به ۹۸، ۶۷۰میلیارد تومان بود که تاکنون ۵۰۰میلیارد تومان آن محقق شده و ۱۷۰میلیارد تومان دیگر باقی‌مانده است.

وی درباره افزایش حقوق معلمان و برنامه‌های رفاهی این وزارتخانه برای فرهنگیان گفت:‌ معلمان مانند مابقی کارکنان دولت مشمول افزایش حقوق سالانه که احتمالاً ۱۵درصد است خواهند بود؛ علاوه بر آن با اجرای طرح رتبه‌بندی به‌طور متوسط ۱۰تا ۱۲درصد به حقوق آن‌ها افزوده می‌شود و برای معلمان در طرح تمام‌وقت نیز که شش ساعت اضافه تدریس دارند نیز حدود ۱۷درصد به فوق‌العاده شغلشان افزوده می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: باید توجه داشت که معلمان همانند دیگر کارکنان دولت اضافه‌کار و خدمات رفاهی ندارند و باید برای افزایش فوق‌العاده شغلشان تمهیداتی اتخاذ کنیم

 

نظر شما