علی الهیار ترکمن:

تدوین طرح مدیریت مدرسه محور برای اداره شدن مدرسه مانند دانشگاه

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۵:۳۰:۳۱
کد خبر: ۹۵۳۲۴۰
تدوین طرح مدیریت مدرسه محور برای اداره شدن مدرسه مانند دانشگاه
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در بخش دوم نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه از تدوین طرح مدیریت مدرسه محور برای اداره شدن مدرسه مانند دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علی الهیار ترکمن بر اصلاح نظام بودجه‌ریزی تأکید و اظهار کرد: نظام بودجه‌ریزی باید مبتنی بر عملکرد پیش رود اما همچنان روی نوار افزایشی قرار دارد یعنی هرساله افزایش می‌یابد.

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت: اصلاح بودجه‌ریزی در آموزش‌وپرورش امری اجتناب‌ناپذیر است و ما باید از ساختار بودجه‌ای افزایشی به ساختار بودجه عملکردی تبدیل شویم بنابراین باید با یک سیاست ویژه و خاص آموزش‌وپرورش که مبتنی بر قانون باشد بتوانیم سهم مشخصی از  تولید ناخالص ملی داشته باشیم لذا اگر چنین اتفاقی بیفتد، می‌توان دریافتی‌های فرهنگیان را ارتقا داد و وضعیت معیشتی آن‌ها را بهبود بخشید.

وی در خصوص سؤالی در مورد کسری پنهان بودجه آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علیرغم افزایش قابل‌توجهی که در بحث بودجه هرساله شاهدآن هستیم اما همچنان کسری بودجه وجود دارد و این موضوع به ساختار بودجه‌ریزی بازمی‌گردد البته براساس تجارب دنیا پایدارترین منبع درآمدی برای آموزش‌وپرورش درآمدهای مالیاتی است لذا امیدوارم که در ایران این منبع درآمد برای آموزش‌وپرورش محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: موضوع کسری بودجه  مشکلاتی را در بحث آموزش‌ها به وجود می‌آورد اما هیچ‌یک از شاخص‌های کیفی با میل ما کاهش نیافته است هرچند توسعه کمی و رویکرد کمی محور در سال‌های اخیر در دستور کار بوده است  و توسعه کیفی مراحل ابتدایی خود را می‌گذارند.

 وی افزود: در اجرای نظام رتبه‌بندی دو کار باید انجام دهیم یکی انطباق افراد براساس رتبه‌های یک تا پنج و دوم برای کسانی که رتبه یک قرار دارند و سابقه کمتر از شش سال دارند باید صلاحیت‌ها و شایستگی‌های آن‌ها احراز شود لذا در اجرای طرح رتبه‌بندی دقت زیادی صورت گرفته تا مرقانون رعایت شود.

احکام صادره نظام رتبه‌بندی در راستای رفع مشکلات مورد بازبینی قرار می‌گیرد

الهیار اضافه کرد: احتمال تضییع حق در رتبه‌بندی به‌شدت کم است اما برای اطمینان بیشتر یک‌بار دیگر احکام صادره نظام رتبه‌بندی مورد بازبینی قرار می‌گیرند لذا طبق قانون اجرای این طرح از اول مهرماه الزامی است البته ممکن است برخی به نحوه اعمال این طرح اشکالاتی داشته باشند که مجدد مورد بازبینی  قرار خواهند گرفت و تلاش می‌کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

در رتبه‌بندی؛ هیچ رتبه‌ای حذف نشده است

وی افزود: براساس ماده ۶۵ قانون خدمات کشوری در اجرای رتبه‌بندی هیچ رتبه‌ای از کسی حذف نشده بلکه رتبه‌های جدید را بر رتبه‌بندی قبلی انطباق می‌دهیم و درمجموع نسبت به قبل از مهرماه حدود۱۴۵۰ میلیارد تومان به حقوق همکاران اضافه ‌شده است.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است تا هیچ کار غیرقانونی نکنیم و آسیب آن را از دولت‌های گذشته دیدیم که افزایش حقوقی برای برخی همکاران لحاظ شد اما در ادامه این افراد دچار مشکل شدند بنابراین صدور هیچ حکمی نباید مضراتی را برای افراد ذینفع به وجود آورد لذا  فقط براساس قانون عمل می‌کنیم و اشکالات را نیز برطرف می‌کنیم.

 عضو شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص موارد مطرح‌شده توسط دانشجو معلمان اظهار کرد: دانشجو معلمانی  که در ابتدای ورود به حرفه معلمی هستند باید اطلاعات خود را در خصوص حرفه معلمی افزایش دهند و بیشتر با حقوق خودشان آشنایی داشته باشند.

حق مهدکودک به فرهنگیان در شش‌ماهه اول سال 98 پرداخت‌شده

وی در خصوص پرداخت حق مهدکودک به فرهنگیان ذینفع گفت: مدتی این قانون به علت کسری بودجه اجرا نمی‌شده اما اکنون آن را اجرایی کردیم و تاکنون شش‌ماهه اول سال ۹۸ را پرداخت کردیم و پیگیر پرداخت مطالبات سال‌های قبل این قانون هستیم.

وی گفت؛ اصلی‌ترین سازمان آموزش‌وپرورش مدرسه است  پس هرکاری در سطح مدرسه انجام نشود هیچ اصلاحی صورت نمی‌گیرد لذا باید کاری در ستاد انجام می‌شود که تأثیراتش را  در مدرسه شاهد باشیم.

طرح مدیریت مدرسه محور برای اداره شدن مدرسه مانند دانشگاه در حال تدوین است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع از تدوین طرح مدیریت مدرسه محورخبرداد گفت: هرچند بودجه کارایی باید در مدرسه وجود داشته باشد و این موضوع در دستور کار است اما تا رسیدن به آن نقطه فاصله زیادی است لذا باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا مدارس ما همانند یک دانشگاه مستقلاً اداره شوند .

استفاده از قانون خاص برای آموزش‌وپرورش از موارد برنامه هفتم توسعه است

وی گفت: تنقیح قوانین و جلوگیری از موازی کاری قانونی در دستور کار آموزش‌وپرورش است یکی از مواردی که در برنامه هفتم توسعه موردنظر ما است استفاده از قانون خاص آموزش‌وپرورش است.

الهیار ترکمن اظهار کرد: براساس قانون تعیین تکلیف حق‌التدریسی‌ها آئین‌نامه  و شیوه‌نامه مربوطه را آماده و ابلاغ کردیم و در ادامه باید در صورت تأمین اعتبار و صدور مجوز استخدام ما کار استخدام را شروع کنیم البته دراین خصوص استفساریه‌ای روز گذشته در مجلس تصویب‌شده که به‌محض ابلاغ در دستور کار قرار می‌گیرد.

حق مالکانه فرهنگیان در صندوق از ابتدا وجود نداشته است

 وی در پاسخ به سؤالی در مورد تصویب حذف حق مالکانه فرهنگیان در صندوق ذخیره تصریح کرد: موضوع حق مالکانه در صندوق ذخیره وجود نداشته که با یک مصوبه آن حذف‌شده باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز