غلامرضا کریمی:

سفر وزیر آموزش‌وپرورش در راستای تعمیق روابط راهبردی با سوریه بوده است

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۵:۰۱:۲۷
کد خبر: ۹۵۵۹۰۲
سفر وزیر آموزش‌وپرورش در راستای تعمیق روابط راهبردی با سوریه بوده است
قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در نشست خبری دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سوریه به تشریح دیدارها و مذاکرات هیات ایرانی پرداخت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، غلامرضا کریمی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که با موضوع دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سوریه در سالن شماره ٢ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: سفر وزیر آموزش‌وپرورش به جمهوری عربی سوریه در پی دعوت وزیر تربیت آن کشور و در چارچوب روابط دوجانبه‌ای بود که در طول سال‌های گذشته گسترش پیداکرده است چنانکه روابط ایران و سوریه روابطی راهبردی است و در بالاترین سطح سیاسی و نظامی قرارداد.

کریمی بابیان اینکه سوریه در جنگ تحمیلی متحد راهبردی جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: سوریه در طول دو دهه گذشته محور مقاومت بوده است و با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان روابط و همکاری داشته است و ایران و سوریه از معدود کشورهایی هستند که کمیته عالی مشترک روابط را در حوزه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی دارند و دائماً این کمیته‌ها در تهران و دمشق برگزار می‌شود.

کریمی افزود: سفر وزیر آموزش‌وپرورش در راستای تعمیق روابط راهبردی با سوریه بوده است

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که همکاری علمی و آموزشی بسترساز همکاری سیاسی و اقتصادی است، زمانی که روابط دو کشور در سطح راهبردی قرار می‌گیرد زمینه‌های روابط علمی و فرهنگی نیز افزایش می‌یابد و سفر وزیر آموزش‌وپرورش در راستای تعمیق روابط راهبردی بوده است چراکه گسترش روابط آموزشی و فرهنگی به عمق‌بخشی روابط سیاسی کمک می‌کند.

وی با اشاره به دیدارهای متعددی که با مقامات عالی‌رتبه سوریه صورت گرفت، اظهار کرد: دیدار با نخست‌وزیر، رئیس مجلس و وزرای آموزش و آموزش عالی ازجمله برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش بود و نکته حائز اهمیت این دیدارها این بود که اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه ایرانی پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به سوریه بوده و به همین دلیل بخشی از دیدارها به موضوع شهادت و نقش مهم و تأثیرگذار این دو شهید بزرگوار در سوریه و منطقه خاورمیانه در جهت مبارزه با تروریسم، اختصاص یافت.

کریمی بابیان اینکه نخست‌وزیر سوریه سردار سلیمانی را سمبل مبارزه با تروریسم در خاورمیانه دانست، گفت: نخست‌وزیر سوریه معتقد بود، شهید سردار سلیمانی بسیاری از طرح‌های پیچیده آمریکا و اسرائیل را خنثی کرد و با شهادت وی آسمان مقاومت روشن شد و موجب شد تا اصرار جبهه مقاومت برای مبارزه با دشمنان قسم‌خورده دوچندان شود.

وی در ادامه اضافه کرد: وزیر آموزش سوریه مجموعه تلاش‌های ایران در زمینه استعدادهای درخشان و المپیادهای دانش آموزی را قابل‌تقدیر دانست و اشاره داشت که ایران پیشرفت‌های علمی بسیار خوبی داشته است و این توانمندی موجب نگرانی غربی‌ها شده است.

کریمی با اشاره به آماری از مدارس کشور سوریه گفت:‌ در سوریه 22 هزار 500 مدرسه قبل از جنگ وجود داشته است که در طول جنگ داخلی 10 هزار 700 مدرسه تخریب‌شده است.

جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربه در حوزه های برنامه‌ریزی آموزشی، تجهیزات آموزشی، کتب درسی و محتوای آموزشی به سوریه  اعلام آمادگی کرد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بابیان توانمندی‌هایی که در دیدارها توسط حاجی میرزایی گفته شد، اظهار کرد: توانمندی‌های ایران در زمینه الگو و مدل آموزشی، تدوین سند تحول بنیادین است که توسط کارشناسان برجسته، علمای دینی و اساتید دانشگاهی تدوین‌شده است، از موارد مطرح‌شده توسط حاجی میرزایی بود که بر امکان تبادل این تجربیات تأکید شد.

کریمی با اشاره به افتتاح پروژه STEM در سفر به سوریه اظهار کرد: در این پروژه دانش آموزان به‌صورت بین‌رشته‌ای با مفاهیم علم، فنّاوری، مهندسی و ریاضی در ارتباط با مدرسه، جامعه و کار فعالیت می‌کنند و این طرح ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان سوری است.

وی با اشاره به سخنان نخست‌وزیر سوریه که زمینه‌های مشترک آموزشی و فرهنگی دوکشور  بسیار گسترده است، گفت: در این دیدار حاجی میرزایی پیشنهاد داد که ایران می‌تواند در زمینه‌های برنامه‌ریزی آموزشی، تجهیزات آموزشی، کتب درسی و محتوای آموزشی تجربیات خود را منتقل کند.

کریمی در ادامه اضافه کرد: وزیر آموزش‌وپرورش به تجربیات خوب ایران در مقاوم‌سازی مدارس اشاره کرد و پیشنهاد داد تا در این زمینه نیز تبادل تجربیات صورت بگیرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اذعان کرد: نخست‌وزیر سوریه نقش آموزش‌وپرورش را در تربیت نسل آینده مؤثر دانست و تأکید کرد که علاقه‌مند هستند تا تجربیات ایران در اختیار سوریه قرار بگیرد.

پیشنهاد تدریس زبان فارسی به‌عنوان زبان اختیاری دوم در مدارس سوریه

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور افزود: وزیر آموزش‌ و پرورش ایران پیشنهاد داد که زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم و اختیاری در برخی از مدارس متوسطه سوری که علاقه‌مند هستند در نظر گرفته شود.

 وی با اشاره به بازدید وزیر آموزش‌وپرورش از مجتمع امام خمینی در دمشق اظهار کرد: در این مجتمع ١٨٧دانش‌آموز و ۲۶ نیروی اداری و آموزشی داریم و توافق شد تا ظرفیت های لازم برای جذب دانش آموزان ایرانی مقیم دمشق صورت بگیرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران در چهار شهر دیگر از سوریه نیز مدارس فعال دارد.

کریمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش‌وپرورش ایران و وزارت تربیت سوریه اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان آمادگی خود را جهت برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت، دوره‌های سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و تربیت حرفه‌ای معلمان و تربیت 10 کارشناس مشاوره در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: طرف‌ها نسبت به اعزام دانش آموزان جهت شرکت در اردوهای علمی – فرهنگی، هنری، ورزشی و تربیتی که در دو کشور برگزار می‌شود، اقدام خواهند کرد.

پوشش 2000 سوادآموز سوری توسط نهضت سوادآموزی

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی ایران در سوریه، گفت: در حال حاضر سازمان نهضت ٢٠٠٠سوادآموز را در نقاط مختلف سوریه تحت پوشش دارد و این سازمان برای تبادل تجربیات در زمینه استفاده از فناوری نوین در زمینه سوادآموزی در زمینه، برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه برنامه‌ریزی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، تدوین محتوای آموزشی و تربیت مربیان حرفه‌ای اعلام آمادگی نموده است.

کریمی خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید رجایی ویژه تربیت دبیر فنی در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت توانمندسازی دبیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت 10 دبیر فنی در مقطع کارشناسی در جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به شرکت صنایع آموزشی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه ایران آمادگی خود را نسبت به تأمین تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی برای مقاطع تحصیلی از ابتدایی اعلام کرد.

کریمی اذعان کرد: در این یادداشت تفاهم‌نامه طرف‌ها نسبت به تبادل تجارب و اطلاعات در زمینه آموزش استعدادهای درخشان (تیزهوشان) و آموزش دانش آموزان به‌منظور شرکت در المپیادها اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به احداث و مقاوم‌سازی مدارس، گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای انتقال تجارب و دانش فنی مرتبط با ساخت و مقاوم‌سازی مدارس و همچنین در زمینه طراحی فضای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی فنی تخصصی اعلام کرد.

یادداشت تفاهم بین وزرای آموزش‌وپرورش ایران و سوریه تعهد مالی و حقوقی برای طرفین  ایجاد نخواهد کرد

کریمی تصریح کرد: طرف‌ها در راستای توسعه و تقویت روابط دوجانبه در زمینه آموزش‌وپرورش به تبادل تجربه اطلاعات و کارشناس درزمینه های؛ برنامه‌ریزی آموزشی و گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی، تکنولوژی آموزشی و فن آوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش از راه دور، همکاری در زمینه آموزش نیروی انسانی و تربیت‌معلم از طریق برگزاری کارگاه‌ها و درس گروهی‌ها، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش کودکان استثنایی و برگزاری کارگاه آموزشی سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای معلمان خواهند پرداخت.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اعلام آمادگی کانون پرورش کودکان و نوجوانان اظهار کرد: این کانون آمادگی خود را برای مشارکت و تعامل در زمینه های برپایی نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای(کامپیوتری) و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه ادبیات کودکان، نقاشی، فیلم و تئاتر عروسکی اعلام کرده است.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمادگی خود را جهت ارائه تسهیلات لازم به‌منظور مشارکت در برگزاری طرح جامع دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در حوزه فرآیند برنامه‌ریزی درسی، مشاوره جهت تولید و چاپ کتب درسی و نحوه توزیع کتب درسی و سایر رسانه‌های آموزشی اعلام کرد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایران تبادل تجربیات در زمینه های شناسایی، ارزیابی، تشخیص، سنجش، مشاوره والدین، تربیت نیروی انسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مشترک و آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به نوجوانان با نیازهای ویژه (استثنایی) با طرف سوری خواهد داشت.

کریمی گفت: طرف‌ها برای پی‌گیری اجرای این مفاد کمیته‌ای مشترک متشکل از 6 عضو و  هریک از طرف‌ها سه نفر به سرپرستی معاونان وزیر آموزش‌وپرورش دو کشور تشکیل می‌دهند و این کمیته ارزیابی و تعیین زمینه‌ها و اولویت‌های مشترک و تعیین سازوکارها برای تصویب جهت اجرای این مفاد را بررسی و پیگیری خواهند کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تأکید کرد: این یادداشت تفاهم هیچ‌گونه تعهد مالی و حقوقی برای طرف‌ها  ایجاد نخواهد کرد و منابع مالی اجرای طرح‌ها، بر اساس منابع مالی و بودجه سالیانه طرف‌ها، بررسی و موردتوافق قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: تفاهم‌نامه برای مدت سه سال معتبر خواهد بود و پس ‌از این مدت، در صورت تمایل طرفین برای یک دوره سه‌ساله دیگر تمدید خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز