غلامرضا کریمی:

ایران در حوزه طراحی معماری، سازه و مکان‌یابی مدارس به سوریه کمک خواهد کرد

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۵:۰۳:۴۵
کد خبر: ۹۵۵۹۰۷
ایران در حوزه طراحی معماری، سازه و مکان‌یابی مدارس به سوریه کمک خواهد کرد
در نشست خبری دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سوریه مطرح شد: طرف سوری هیچ درخواستی برای بازسازی و یا نوسازی مدارس از ایران نداشته است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، غلامرضا کریمی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که با موضوع دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سوریه در سالن شماره ٢ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورشو با حضور مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقال تجارب بین کشورهای ایران و سوریه اظهار کرد: تبادل تجربیات لازمه‌اش این نیست که یک کشور در هر موضوعی ابتدا به حد اعلی برسد بعد به کشورهای دیگر آن تجارب را صادر کند بلکه همه کشورها نیازمند تجارب سایر کشورها هستند.

وی توسعه دیپلماسی آموزشی را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به تجربیات موفق ایران در مبارزه با گروه‌های انحرافی و برای شناخت بهتر گروه‌های تندرو مختلف در داخل سوریه در این یادداشت تفاهم مقرر بر انتقال این تجربیات شد.

مهراله رخشان مهر در این نشست در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: موضوع مقاوم‌سازی مدارس بسیار پیچیده و نیازمند دانش کافی در این زمینه است و  ایران در سال‌های اخیر در این خصوص پژوهش‌هایی را انجام داده است که خروجی بسیار خوبی در این زمینه حاصل‌شده است و با اجرایی کردن این دانش تجارب ارزنده‌ای را به دست آوردیم به‌طوری‌که در دنیا در این زمینه سرآمد هستیم لذا در این تفاهم‌نامه مقرر شد تا این تجارب ارزشمند در حوزه مقاوم‌سازی مدارس در اختیار کشور سوریه قرار گیرد.

وی هزینه مقاوم‌سازی را یک‌سوم هزینه نوسازی اعلام و عنوان کرد: نماینده سازمان ملل در حوزه نوسازی و مقاوم‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای سرآمد در این حوزه دانست لذا ما این آمادگی راداریم تا این تجارب ارزشمند را به سایر کشورها منتقل کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مدرسه‌سازی در سوریه افزود: احداث مدرسه در حوزه‌های معماری، سازه‌ای، مکان‌یابی و... موردبررسی قرار می‌گیرد لذا تجارب ما در حوزه مکان‌یابی برای کشور جنگ‌زده سوریه می‌تواند ارزشمند باشد.

کریمی در مورد اعطای جایزه توسط وزرای آموزش‌وپرورش دو کشور افزود: قرار است در چند پروژه رتبه‌های برتر دانش‌آموزی مشخص و توسط وزیر آموزش‌وپرورش ایران مورد تشویق قرار گیرند.

وی با اشاره به یکی از موارد توافقی در خصوص برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در دو کشور افزود: ابتدا قرار است تعداد بیست نفر از دانش آموزان سوری وارد ایران شوند و سپس تعدادی از دانش آموزان ایرانی به اردوی علمی، زیارتی و تفریحی به کشور سوریه اعزام شوند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه یک‌طرفه است و همه موارد را ایران باید انجام دهد، تصریح کرد: تفاهم‌نامه طرفینی است و هردو طرف تعهداتی را انجام خواهند داد لذا به این معنا نیست که تنها ایران تعهداتی را انجام دهد بلکه طرف سوری نیز متعهد به انجام موارد تعهدی است.

وی در پاسخ به سؤالی با این مضمون که چه مقدار اعتبار از بودجه ایران برای ساخت‌وساز مدارس سوریه هزینه می‌شود گفت: لزوماً هر تعهدی حتی در بحث ساخت‌وساز بار مالی ندارد لذا ممکن است مهندسین ایرانی برای ارائه خدمات به آن کشور اعزام شوند در حالی سایر کشورها ممکن است حاضر به این همکاری نشوند. در موضوع چاپ کتب درسی نیز منظور انتقال تجارب است.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: در این سفر طرف سوری هیچ درخواستی برای بازسازی و یا نوسازی مدارس از ایران نداشته است.

کریمی به سیاست تبادل تجارب و افزایش روابط بین دو کشور اشاره و افزود: مشارکت در بازسازی به معنی تخصیص ردیف بودجه‌ای در این زمینه نیست لذا ایران برای بازسازی اعلام آمادگی کرده است بنابراین با توجه به روابط راهبردی با سوریه که در بالاترین سطح قرار دارد، ظرفیت‌های فنی و مهندسی داریم که می‌تواند در بازسازی سوریه کمک کند لذا خیلی از کشورها تلاش دارند در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشند اما سوریه این ظرفیت را در اختیار ایران قرار می‌دهد و اگر ایران بتواند به‌خوبی در سوریه عمل کند ممکن است سایر کشورها نیز به بهره‌مندی از تجارب ایران ترغیب شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز