انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۱۶:۳۰:۳۸
کد خبر: ۹۶۱۸۱۳
انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را همکاری در ارتقاء شاخص سواد از طریق ارائه دوره‌های سوادآموزی به بهره‌برداران بیسواد و کم‌سواد بخش کشاورزی است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه محمد زاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ضمن تبریک دهه مبارک فجر، به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته و در زمینه ارتقاء شاخص‌های باسوادی گفت: در قبل از انقلاب این شاخص حدود 48 درصد بود یعنی 52 درصد افراد جامعه بیسواد بودند درحالی‌که با تلاش‌های انجام‌شده در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی میزان باسوادی در سال 95 طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن به 94.6 درصد رسیده است و در سال جاری این شاخص 96 درصد شده است البته این شاخص کشوری است و برخی از استان‌ها به 98 درصد باسوادی رسیده‌اند.

محمد زاده با اشاره به کاهش تبعیض جنسیتی و تبعیض منطقه‌ای گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب درصد باسوادی در جامعه روستایی 31 درصد بود که هم‌اکنون به بالای 90 درصد رسیده است. همچنین در اوایل انقلاب درصد باسوادی زنان 28،5 درصد بود که این شاخص به 90 درصد رسیده است. سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر اساس دو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات محترم وزیران، مکلف به تلاش در جهت ریشه‌کنی بیسوادی با مشارکت سایر دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیردولتی است. بر همین اساس معتقدیم که بیسوادی به‌عنوان یک معضل فقط مرتبط با آموزش‌وپرورش و نهضت سوادآموزی نیست، بلکه همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم در این زمینه داشته باشند. براین باور هستیم که اگر سازمان‌های دیگر مشارکت کامل داشته باشند می‌توان قول داد بیسوادی حداقل در گروه سنی 49-10 سال ریشه‌کن شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه بیان کرد: در سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر اجرا سه دوره‌های، سوادآموزی، انتقال و تحکیم، مراکز یادگیری محلی ایجاد کرده‌ایم که این مراکز مصداق تعریف جدید با سوادی ازنظر یونسکو است. یونسکو معتقد است که فرد باسواد کسی است که از یادگیری خودش استفاده کرده و زندگی خود را تغییر می‌دهد. در مراکز یادگیری محلی در کنار سوادآموزی و به بهانه سوادآموزی، مهارت‌های زندگی، آموزش‌های شهروندی وآموزش‌های مقدماتی مرتبط با شغل را نیز به سوادآموزان یاد می‌دهیم تا از این طریق بتوانند زندگی خود را ارتقاء بخشند. امیدواریم که با تلاش همه دست‌اندرکاران سوادآموزی و مشارکت همه دستگاه‌ها، وضعیت سواد در جامعه در سرشماری 1400 خیلی بهتر از گذشته باشد و ما بتوانیم در بیشتر نقاط کشور جشن ریشه‌کنی بیسوادی را برگزار کنیم.

در ادامه جلسه خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن خیرمقدم، سوادآموزی را از اهمیت زیادی برخوردار دانست و گفت: بسیاری از مشکلات برخی از کشاورزان به بیسوادی آنان مرتبط است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته محتوای خاص و کاربردی برای کشاورزان تهیه ‌شده است. براساس این تفاهم‌نامه تمام امکانات سازمان در اختیار نهضت سوادآموزی خواهد بود تا بتوانیم با سوادآموزی بهره‌برداران کشاورزی به آنان کمک کنیم. اگر بخواهیم بهره‌وری را در کشاورزی افزایش دهیم باید در زمینه سوادآموزی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهیم.

 

نظر شما