مدیرعامل سازمان انتقال خون:

توضیحات مدیرعامل انتقال خون درباره واگذاری زمین پالایشگاه پلاسما/زنان بیشترین اهداکننده پلاسما/هزینه رفت و آمد اهداکنندگان پلاسما پرداخت می شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۳:۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۰۱۴۵
توضیحات مدیرعامل انتقال خون درباره واگذاری زمین پالایشگاه پلاسما/زنان بیشترین اهداکننده پلاسما/هزینه رفت و آمد اهداکنندگان پلاسما پرداخت می شود
پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون به تشریح وضعیت واگذاری زمین پالایشگاه پلاسما پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون، ظهر یکشنبه درارتباط ویدئوی کنفرانس با اصحاب رسانه به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.

عشقی گفت: از بیماران بهبودیافته می خواهیم به شکرانه سلامتی خود در این شب های عزیز به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و پلاسما (زردآبه) خون شان را اهدا کنند تا در زمینه درمان بیماران از سایر کشورها عقب نیفتیم.

او افزود: بهبودیافتگان 28 روز پس از بهبودی حتی ناقل نیستند و می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کرده و پلاسمای خود را که بسیار راحت است، اهدا کنند.

حتی به بحران کمبود خون هم نزدیک نشدیم

مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار کرد: درصورتی که همه کشورهای دنیا با کمبود خون مواجه شدند ما حتی به بحران کاهش خون هم نزدیک نشدیم و پروژه جمع آوری پلاسمای بهبودیافته های بیماران کرونایی با قدرت ادامه دارد و هر 17 پایگاه مراکز استان ها درخدمت این عزیزان هستند.

پلاسما درمانی در کشور قدمت 100 ساله دارد

عشقی با اشاره به روش پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی گفت: استفاده از خون و پلاسما قدمت 100 ساله دارد و در بیماری های مختلفی چون آنفولانزا، آبله مرغان، سارس و... مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: درخصوص بیماران مبتلا به کرونا، چین اولین کشوری بود که از این روش استفاده کرد و ما هم به عنوان دومین کشور پلاسمادرمانی را جزء روش های درمانی خود قرار دادیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: نتایج ما نشان داد، بیمارانی که زودتر پلاسما دریافت کردند از ورود آنها به ICU  جلوگیری شده است.

او افزود: نتایج تحقیقات کلی ما درخصوص پلاسمادرمانی که نتایج بسیار خوبی هم است به زودی با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا منتشر می شود.

سالانه 900 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می شود

عشقی اظهار کرد: اهدای خون یک فرایند شناخته شده برای مردم ایران است به طوری که سالهاست خون خود را نذر کردند و حتی به این موضوع عادت دارند اما اهدای پلاسما یک خبر جدید برای مردم است.

او افزود: در کشور ما سالانه 900 هزار لیتر پلاسما تولید می شود که 300 هزار لیتر توسط بخش خصوصی و 200 هزار لیتر توسط سازمان انتقال خون از خون های اهدا شده مردم تولید می شود.

مدیرعامل این سازمان گفت: اینکه سازمان انتقال خون فراخوان دهد مردم به جای اهدای خون، پلاسما اهدا کنند عجیب و غریب است و قطعا شایعات فراوانی ایجاد  می کند.

برای شیوع آنفولانزا و کرونا در پاییزماه مشکلی نداریم

عشقی گفت: تلاش می کنیم حداقل به 5 هزار لیتر پلاسما دست پیدا کنیم تا در فصل پاییز که شیوع آنفولانزا با کرونا همراه است به مشکل برنخوریم.

او افزود: اهدای خون در ماه رمضان امسال در هفته اول نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافت اما از هفته دوم به بعد این رقم شروع به بهبود کرده است.

خانم ها بیشترین اهداکننده پلاسما هستند

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا مبنی بر آمار پلاسماهای اهدا شده گفت: بنده پیش بینی می کردم بالای 600 واحد پلاسما اهدا شود درصورتی که این عدد به 250 واحد رسیده یعنی 50 درصد کمتر از حدس ما پلاسما اهدا شده است.

او با اشاره به میانگین سنی افرادی که پلاسما اهدا کردند، افزود: افرادی که از 18 تا 60 سال سن دارند می توانند پلاسما اهدا کنند اما میانگین سنی این  افراد بین 35 تا 45 سال است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون به افزایش اهدای پلاسما توسط زنان اشاره کرد و گفت: متاسفانه طرز فکر غلطی در جامعه ما حاکم شده مبنی بر اینکه اهدای خون برای زنان می تواند خطرناک باشد اما خوشبختانه بیشترین اهدا کنندگان پلاسما زنان بودند.

او افزود: البته چون ما از پلاسمای خام استفاده می کنیم، پلاسمای خانم هایی که سابقه بارداری دارند به شکل مستقیم مورد استفاده نیست.

عشقی اظهار کرد: ما از پلاسمای این خانم ها برای تهیه داروهایی که نیاز به پلاسما دارند، استفاده می کنیم.

واگذاری زمین پالایشگاه پلاسما در مرحله دعاوی حقوقی

عشقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا مبنی بر وضعیت واگذاری زمین پالایشگاه انتقال خون گفت: 5 سال پیش پالایشگاه پلاسما به صورت قانونی به بخش خصوصی واگذار شد اما از آنجایی که آنها به اجرای تعهدات خود پایبند نبودند، منجر به دعاوی حقوقی شد.

او افزود: در حال حاضر چون تعهدات مطرح شده انجام نشده در مرحله گذراندن مراحل حقوقی هستیم.

همچنین عشقی با اشاره به تقدیم کارت های هدیه به اهداکنندگان پلاسما گفت: براساس قانون، سازمان انتقال خون می تواند مشوق هایی را به اهداکنندگان دهد اما نباید بیش از  هزینه رفت و آمد آنها باشد.

او افزود: در حال حاضر اگر کسی در تهران برای اهدای خون و پلاسما اقدام کند هزینه رفت و آمد آن پرداخت می شود.

خبر خوبی درباره تجهیزات انتقال خون ندارم

او با اشاره به تجهیزات انتقال خون گفت: چند شرکت در تولید کیسه و کیت های انتقال خون ورود کردند اما متاسفانه به دلیل تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی به جایی نرسید و من اکنون خبرهای خوبی درباره تجهیزات انتقال خون ندارم.

عشقی اظهار کرد: تمام بیمارستان ها با اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی می توانند از ما تقاضای پلاسما کنند.

بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی در زمینه خون ندارند

عشقی با اشاره به مشکل کمبود خون برای بیماران تالاسمی گفت: سیستان و بلوچستان منطقه داغ تالاسمی است اما خوشبختانه تاکنون از تولد 2000 کودک تالاسمی جلوگیری شده است.

او افزود: با قاطعیت می گویم منطقه سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی در  زمینه خون ندارد و تمام درخواست های خون دانشگاه های آن منطقه پاسخ داده شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز