گدایان کت و شلواری/ هرچه زیباتر دلسوزی بیشتر

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۰۴:۵۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۰۰۳۲۰
گدایان کت و شلواری/ هرچه زیباتر دلسوزی بیشتر
امروزه متکدیان شهر به گونه‌ای تغییر شکل دادند که به راحتی قابل شناسایی نیستند اما چگونه باید فرد نیازمند را تشخیص داد؟ چرا گدایان روز به روز لاکچری‌تر می‌شوند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قبلا تکلیف متکدیان روشن بود. آنها با لباس‌هایی مندرس و ژولیده در کوچه و خیابان‌ها قدم می‌زدند و از مردم تقاضای پول می‌کردند، مردم هم از روی ظاهر می‌توانستند تشخیص دهند این افراد نیازمند هستند و به آنها کمک می‌کردند اما اکنون این کارها برای تحریک حس ترحم مردم و جذب پول کافی نیست به همین دلیل وضعیت تغییر کرده است.

امروزه متکدیان با کت و شلوار و لباس‌های شیک و آراسته در متروها و خیابان‌ها قدم می‌زنند و با روش‌های مختلف و جدید از مردم تقاضای پول می‌کنند.

برخی از آنها دخترهای بسیار شیک و خوش تیپی هستند که مثلا می‌گویند کیف پول خود را جا گذاشته و برای برگشت به خانه پول ندارند یا اینکه خانم‌هایی حتی با ماشین جلوی مردم را می‌گیرند و می‌گویند دزد کیف آنها را زده و هزینه بنزین برای رفتن به خانه یا شهرشان را ندارند.

جدا از این خانم‌ها، مردهای بسیار خوش تیپی هم هستند که یک پرونده پزشکی زیر بغل خود می‌گذارند و در مترو یا اتوبوس بسیار محترمانه از مردم تقاضای کمک می‌کنند.

اما اینکه نیازمند و گدای واقعی کیست و مردم از کجا متوجه شوند فردی واقعا نیازمند است یا خیر تبدیل به مهم‌ترین مسئله برای مردم شده که درباره آن با قمر فلاح، جامعه شناس مسائل شهری، گفتگو کردیم.

او با اشاره به تغییر شکل متکدیان در سطح شهر گفت: در تمام دنیا شکل متکدیان تغییر کرده‌اند به طوری که روز به روز این افراد زیباتر و خوش‌تیپ‌تر می‌شوند. 

فلاح افزود: در گذشته مصرف‌گرایی نبود و مردم حتی جورابی که می‌گرفتند را چندین ماه استفاده می‌کردند یا حتی پولدارها هم به‌ندرت لباس می‌خریدند اما دنیای سرمایه‌داری تولید انبوه را تحمیل کرده و مصرف‌گرایی تبدیل به سبک زندگی شده است.

این جامعه‌شناس مسائل شهری تصریح کرد: در دنیای امروزی افراد تنوع طلب شدند و دوست دارند طبق جدیدترین مد دنیا لباس بپوشند به همین دلیل است وقتی به دختری که حتی در حاشیه شهر هم زندگی می‌کند نگاه می‌کنیم از لحاظ پوشش، تفاوتی با دختران بالاشهر ندارد.

او افزود: در گذشته تمام انسان‌ها اعم از فقیر و پولدار کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. مثلا در شهری مانند کاشان اصلا بحث محله فقیرنشین، پولدارنشین و... وجود نداشت اما اکنون فاصله اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی بسیار افزایش یافته و حاشیه‌نشینی بیداد می‌کند.

فلاح تصریح کرد: طبیعتا مصرف‌گرایی در طبقات فرودست جامعه هم رواج یافته و آنها هم مانند دیگر افراد جامعه، شیک پوش و تنوع طلب شدند.

این جامعه شناس به تعریف گدا در جامعه امروزی اشاره کرد و گفت: فقرا دیگر از طریق لباس شناسایی نمی‌شوند بلکه از طریق میزان دسترسی آنها به فرصت‌های زندگی می توانند قابل شناسایی باشند.

او با اشاره به گدایی کردن جوانان به جای کار کردن گفت: گدایی کردن به ویژگی‌های فردی، اخلاق اجتماعی و مناعت طبع افراد باز می‌گردد. 

فلاح افزود: برخی از کسانی که در مترو دست فروشی می‌کنند کمتر از گدا نیستند برای مثال من چند سال پیش در میدان غار زنی را دیدم که از سوپرمارکت لواشک قسطی خرید تا در مترو بفروشد این کار جوهر این زن را نشان داد که حاضر نشده گدایی کند.

این جامعه شناس تصریح کرد: جدا از ویژگی‌های فردی، متاسفانه شاخصه‌های اخلاقی در جامعه به شدت نازل شده برای مثال همه افراد سعی می‌کنند هر کاری کنند تا از کار خود بدزدند تا کمتر کار کنند.

او ادامه داد: در گذشته گدایی عار و ننگ به حساب می آمد اما در حال حاضر اجتماع پذیرفته کسی که پول ندارد می تواند دست درازی کند.

فلاح اظهار کرد: کار وجود دارد اما برخی جوانان گدایی کردن به روش‌های نوین که راحت‌تر است را انتخاب می‌کنند.

این جامعه‌شناس گفت: آنها نه تنها تقبیح نمی‌شوند بلکه از سوی جامعه مورد ستایش هم قرار می‌گیرند برای مثال در گذشته شخصی که گدایی می‌کرد روی خود را می‌پوشاند اما اکنون زیباتر و خوش‌تیپ‌تر ظاهر می‌شوند تا مردم دل‌شان بسوزد و بگویند این فرد با این سیمای زیبا گناه دارد.

فلاح بیان کرد: متاسفانه ارزش‌های اجتماعی جامعه ما به‌طور کلی تغییر کرده و این اتفاق بر ویژگی‌های فردی و شخصی افراد هم تاثیر گذاشته و باعث شده روز به روز با مسائل و مشکلات پیچیده‌تری روبه‌رو شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز