یک مشاوره تغذیه:

کودکان زیر دوسال لبنیات کم چرب مصرف کنند/ لبنیات را باید پاستوریزه مصرف کرد/ مصرف لبنیات محلی ممنوع

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۰:۰۵:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۰۷۳۷
کودکان زیر دوسال لبنیات کم چرب مصرف کنند/ لبنیات را باید پاستوریزه مصرف کرد/ مصرف لبنیات محلی ممنوع
خدیجه رحمانی گفت با اشاره به مقدار لبنیات مورد نیاز در طول روز برای افراد در سنین مختلف نسبت به استفاده از آن به صورت محلی هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس بررسی‌های انجام شده سرانه مصرف لبنیات در کشور ما در مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی اندک است. همین امر گواهی برای بروز و تشدید بیماری‌های استخوانی و کمبود کلسیم در جامعه است. مقوله‌ای که می‌تواند نشان‌دهنده تشدید و بروز مشکلات استخوانی در کشور باشد.

خدیجه رحمانی، مشاوره تغذیه، درباره مصرف لبنیات در کشور گفت: لبنیات یکی از گروه‌‎های اصلی غذایی به‌دلیل تامین پروتئین، انرژی و برخی ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های B 2، مینرال‌ها، روی و... است.

او افزود: لبنیات در رشد، تامین سلولی و تقویت سیستم ایمنی موثر است. شیر کامل‌ترین غذاست، اما از آهن و ویتامین C برخوردار نیست.

 این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شیر یک ماده غذایی کامل است، افزود: شیر برای افراد آسیب‌پذیر و سالمندان ضروری و یک ماده غذایی کامل است.

رحمانی تاکید کرد: شیر  باید به شکل سه واحد به‌طور روزانه مصرف شود. هر واحد لبنیات به مقدار سه چهارم لیوان ماست، یک لیوان شیر، دو لیوان  دوغ و 50 گرم پنیر  اندازه‌گیری می‌شود.

 او توضیح داد: نوجوانان، جوانان، مادران باردار و شیرده باید به‌طور روزانه بیش از دیگر افراد لبنیات مصرف کنند. مصرف لبنیات شروطی دارد. برای مثال برای افراد دو سال به بالا باید از لبنیات کم چرب استفاده شود.

 این کارشناس تغذیه گفت: چربی‌های شیر اشباح است و باید از نوع کم چرب پروبیوتیک استفاده کرد تا باعث تنظیم و فلور باکتری‌های گوارش شده و ترجیحا باید نوع پروبیوتیک و پاستوریزه مصرف شود. غافل از اینکه برخی از افراد از لبنیات محلی استفاده کرده و بر این باورند که این نوع لبنیات سالم‌تر است.

 رحمانی تاکید کرد: لبنیات باید پاستوریزه، کم چرب و پروبیوتیک باشد. یک نکته دیگر  اینکه مصرف زیاد شیر مشکل ایجاد می‌کند.

این کارشناس تغذیه گفت: در کودکان زیر دو سال کم خونی ناشی از شیر مشاهده می‌شود. به دلیل روی موجود در شیر می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. در کودکان کم خونی ناشی از شیر را شاهد هستیم. به این دلیل پیشنهاد می‌شود که در وعده‌های صبحانه و شب‌ها قبل از خواب مصرف شود.

رحمانی افزود: ماست را می‌توان در وعده‌های ناهار و شام مصرف کرد و لازم است در هر وعده از ماست پروبیوتیک استفاده کرد. لبنیات پروبیوتیک باعث جذب مواد مغذی می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت لبنیات مشتریان لبنیات محلی افزایش یافته است، گفت: باید از لبنیات پاستوریزه استفاده کرد. لبنیات محلی به‌دلیل اینکه فرآیند پاستوریزه انجام نشده، می‌تواند ناقل بیماری‌های مشترک دام و انسان باشد، با این تفاسیر مصرف محصولات پاستوریزه پیشنهاد می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه چربی شیر از نوع اشباع است و باید از نوع پاستوریزه استفاده شود، افزود: برخی از افراد طبع شیر و ماست را سرد می‌دانند و به این دلیل از مصرف آن اجتناب می‌کنند، در این شرایط باید شیر با خرما، عسل و ... مصرف کرد. به همین علت نباید ماست و شیر را حذف کرد بلکه می‌توان ماست را به همراه پودر شیر، نعنا، آویشن و ... و پنیر را با گردو استفاده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز