اعتراض عضو شورای شهر تهران به مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص طرح توسعه مجلس

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۱:۵۸:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۱۱۴۲
اعتراض عضو شورای شهر تهران به مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص طرح توسعه مجلس
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکرد های اخیر شورای عالی شهر سازی و معمماری کشور بر خلاف تصمیمات مدیریت شهری و مصالح شهر بوده و ما به این رویه اعتراض داریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد سالاری در جلسه امروز شورای شهر تهران طی تذکری از رویکرد های اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انتقاد کرد و گفت: امروز ما به موجب مفاد طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران، تامین پارکینگ را برای آحاد شهروندان الزامی کرده ایم و اگر پارکینگ تامین نشود یا در شرایط استثنایی عوارض مربوطه پرداخت نشود، مجوزی صادر نمی شود اما متاسفانه در جلسه شورای عالی شهرسازی تصمیم گرفته می شود که بخش عمده‌ای از پارکینگ های ساختمان پلاسکو به عنوان یک ساختمان در طراز استاندارد های امروزی کشور، حذف شود.

وی ادامه داد: در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز که من و ریاست محترم شورا حضور داشتیم، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این طرح در گذشته مصوباتی از جمله مصوبه کمیسیون ماده ۵ داشته است و لازم می دانم از شهرداری منطقه و به خصوص سپاه انصارالمهدی که در تطبیق محدوده طرح با گذرها اقدامات خوبی را انجام داده اند و ۴۱  هکتار را به ۲۸ هکتار رساندند تشکر کنم اما متاسفانه آنچه اکنون به تصویب رسید، علی رغم مخالفت های ریاست محترم شورا و بنده به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در مصوبه دیروز مشخص نشده است که ساختمان های ساخته شده در محدوده طرح در چه جانمایی قرار دارند و یا آنهایی که ساخته نشده اند کجا باید ساخته شوند و به هیچ عنوان قابلیت راستی‌آزمایی و نظارت شهرداری تهران وجود ندارد، ضمن اینکه متاسفانه در ساختمان هایی که ساخته شده اصول شهرسازی و معماری در خصوص موضوع سیما و منظر شهری رعایت نشده است.

سالاری اضافه کرد: در همه  دنیا ساختمان‌های عمومی و حاکمیتی، نمادهای فاخر معماری آن کشورها محسوب می‌شوند، این در حالیست که ساختمان های جدید مجلس که در دوره گذشته شکل گرفته به هیچ عنوان بر اساس اصول معماری ایرانی اسلامی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، شکل نگرفته و علیرغم پیگیری هایی که ما در شورا و کمیسیون شهرسازی و شهرداری داشتیم، آنچه اجرا شده به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به طرح تصویب شده در شورای عالی شهرسازی، اظهار داشت: اکنون این نگرانی وجود دارد که با توجه به قرارگیری تعدادی از بناها تاریخی از جمله مدرسه عالی شهید مطهری در این محدوده دیگر امکان دسترسی مردم به آن، محدود و یا حذف شود. به گفته دکتر طالبیان نماینده وزارت میراث، در همه دنیا امکان حضور  مردم در کاخ های سلطنتی از جمله کاخ کرملین به راحتی امکانپذیر است و این موضوع در خصوص طرح مصوب، تعیین تکلیف نشد.

 سالاری افزود: پرداخت عوارض متعلقه برای این ساختمان ها نیز شفاف نیست هرچند رقم هایی پرداخت شده ولی هیچ گونه گزارش دقیقی علی‌رغم پیگیری هایی که من داشتم، وجود ندارد. همچنین مشخص نیست تعیین شعاع ۵۰۰ متر از ساختمان مرکزی مجلس باید باشد یا از محدوده ساختمان‌های جدید اطراف آن، بنابراین تکلیف مجلس برای بارگذاری های انبوه مشخص شد اما تکلیف مردم همچنان نامشخص است و مجبورند که تک به تک استعلام کنند و این استعلام ها هم ممکن است بدون قاعده و سلیقه ای باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع تعیین تکلیف عدم النفع کسانی که املاک شان در محدوده طرح ها قرار می گیرد، بیان کرد: متاسفانه طرح ها با یک رویکرد از بالا به پایین تهیه می شوند، در حالیکه در طرح جامع ما موضوعی به عنوان TDR یا حق انتقال توسعه داریم و این وظیفه وزارت راه و شهرسازی و نهادهای دولتی است که در این خصوص  تعیین تکلیف کنند اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

سالاری با اشاره به جابجایی خیابان ها در طرح مجلس گفت: شهرداری معتقد است که یک سری از بناهایی که احتمال تاریخی بودن آنها  زیاد است و بناهای ارزشمند هستند در این جابجایی ممکن است تخریب شوند و از میراث نیز استعلام گرفته نشده و یا بجابجایی خیابان ها ممکن است آثار ترافیکی جدی به همراه داشته باشد و علیرغم اینکه شهرداری مصر بود که شورای عالی ترافیک در این خصوص نظر بدهد اما نظرات آنها هم گرفته نشد. مساله دیگر اینکه نمایندگان میراث معتقدند در محدوده ای که قرار است بارگذاری های زیر سطحی انجام شود، احتمال وجود بناهای تاریخی زیر زمینی و آثار تاریخی و یا قنات هایی وجود دارد که اینها هیچکدام برای نهاد شورای شهر بعنوان پارلمان محلی مشخص نشده است و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بدون توجه به دغدغه های درسته نمایندگان شورای شهر تهران این طرح را تصویب کرد.اگرچه بعدا تماس گرفتند و گفتند نظراتتان را اعلام کنید و ما در مصوبه اعمال می‌کنیم، اما این رویکرد درستی نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی افزود: در دوره مدیریت شهری گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کرد نظر شورای شهر را اخذ کند و بدون نظرات ما موضوعی مطرح نمی‌کرد و از این منظر به رویکرد اخیر شورای عالی شهرسازی اعتراض دارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز