آیا زلزله اخیر تهران، به دلیل فعال شدن آتشفشان دماوند است؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۴:۴۴:۵۰
کد خبر: ۱۰۰۱۲۷۳
آیا زلزله اخیر تهران، به دلیل فعال شدن آتشفشان دماوند است؟
پس از وقوع زمین لرزه جمعه صبح، با بزرگای 5.1 در نزدیکی دماوند، کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور بلافاصله علت اصلی وقوع این زمین‌لرزه را حرکات گسل مشاء، اعلام کردند. برخی کارشناسان این سازمان نیز، احتمالات دیگری نظیر فعال شدن یا تحریکات قله آتشفشانی دماوند در اثر این زلزله را مطرح کردند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیمان بکتاش، معاون فنی این سازمان اعلام کرد: طرح این احتمال از سوی برخی کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور را از این لحاظ دانست که طبق نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا، این فرضیه که فعالیت آتشفشان‌ها در بازه‌های طولانی با زلزله‌های بزرگ رخ داده در گسل‌های اطراف آن می‌تواند مرتبط باشد، وجود داشته است. اما با قاطعیت نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

به گفته وی، طبق مطالعات انجام شده در آتشفشان‌های سایر کشورها، دیده شده که حرکات مواد مذاب(ماگما) برای شروع فوران آتشفشان از اعماق زمین، به سطح زمین نزدیک شده و این عامل گاهی باعث بروز زلزله نیز می‌شود. از سوی دیگر، این فرضیه و احتمال نیز وجود دارد که پس از زلزله‌های تکتونیکی که بر روی گسل‌های فعال نزدیک آتشفشان‌ها اتفاق افتاده است، گاهی باعث تحریک فعالیت آتشفشان نیز شده است.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: درباره زلزله اخیر دماوند، پس از انجام مطالعات دقیق‌تر توسط این سازمان  که گزارش نهایی آن به زودی ارائه خواهد شد، تا به این لحظه اثبات شده که مسبب زلزله اخیر، حرکات گسل مشاء بوده است و با توجه به فاصله کانون زلزله تا قله دماوند، فرضیه علت آتشفشان برای رخداد این زمین لرزه اخیر، منتفی است.

بکتاش در عین حال تاکید کرد که دو نکته بسیار حائز اهمیت است که مسولین مدیریت بحران کشور لازم است به آن توجه داشته باشند: اول لزوم افزایش گیرنده‌های GNSS شبکه دائمی ژئودینامیک سراسری، توسط سازمان نقشه برداری کشور، به ویژه توسعه آنها در اطراف گسل‌ها که نیاز به حمایت‌های مالی دارد.  دوم لزوم پایش مستمر رفتار قله آتشفشانی دماوند، به منظور حصول اطمینان از وجود عدم خطر فعال شدن آتشفشان این قله.

وی با اشاره به اینکه از سالها قبل سازمان نقشه‌برداری کشور، مطالعاتی را با ایجاد ایستگاه‌هایی در اطراف کوه دماوند و همچنین ایجاد نقاطی برای مطالعات ثقل‌سنجی و پایش حرکات زمین در آن منطقه آغاز نموده است، افزود: اقدام مهمی که در این راستا باید به انجام برسد، ایجاد مرکز دائمی پایش آتشفشان قله دماوند توسط مسولین مدیریت بحران کشور در اطراف قله و دماوند است تا چندین سازمان از جمله سازمان نقشه برداری کشور، با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته خود در محل، با دقت و اطمینان زیاد، درباره وقوع یا عدم وقوع آتشفشان دماوند، اعلام نظر نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز