خاموشی شمع نبوغ نخبگان با نادیده انگاشتن

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۱۰:۵۴:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۱۳۷۷
خاموشی شمع نبوغ نخبگان با نادیده انگاشتن
مخترع نوجوان گفت: پس از برگزیده شدن و کسب مقام اول در چندین مسابقه جهانی به کشور کره جنوبی و ترکیه دعوت شدم اما به دلیل مشکلات مالی، و حمایت نشدن از طرف هیچ ارگانی نتوانستم در مرحله بعدی این مسابقات شرکت کنم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نخبگان علمی یکی از ارکان توسعه و ثروت ملی هر کشوری محسوب می‌شوند از این‌رو ماندگاری یا جذب این پشتوانه‌های فکری و اجرایی از اولویت‌های اساسی هر کشور است و در کشور نخبه پرور ما علیرغم تلاش های بسیاری که برای جذب آنان شد همچنان جوانان نخبه‌ای وجود دارند که از نادیده گرفته شدن ها و در نتیجه از دست دادن انگیزه‌هایشان گله دارند.

از این رو به سراغ نوجوان مخترعی رفتیم که در ایده‌آل‌ترین زمان بهره‌گیری از هوش نبوغش به سر می‌برد اما از به حاشیه و انزوا کشیده شدن و نادیده گرفته شدنش ناراضی است.

مهدی اشرف اسلامی نوجوان 17ساله ای است که مخترع طرح کاشی هوشمند تولید برق است.

او با اشاره به اختراعش مبنی بر تولید کاشی برقی گفت: از آنجایی که جمعیت جهان هر روزه رو به افزایش است و انرژی بی وقفه در حال مصرف بوده لازم است استفاده از انرژی های تجدیر پذیر را جایگزین انرژی ها پایان پذیر کنیم و همانند کشورهای پیشرفته استفاده از این نوع انرژی ها را آغاز کنیم. هدف من از طراحی کاشی هوشمند جلوگیری از اتلاف انرژی های جنبشی و کمک به ایجاد اکوسیستم پاک است.

این مخترع نوجوان در خصوص چگونگی دست یافتن به این ایده افزود: در مسیر مدرسه متوجه حجم بسیار بالای از انرژی که در سطح شهر گسترده است، شدم و به این فکر افتادم که می‌توان از اتلاف انرژی مکانیکی و حرکتی که عابران و ماشین ها با  ضربه هایی که بر سطح وارد می‌کنند ، جلوگیری کرد.

اشرف اسلامی با اشاره به تولید برق از کاشی تصریح کرد: در این اختراع با توجه به اهرم های که در بخش زیرین تعبیه شده است هماننده پدالی عمل می‌کند و با قدم زدن و ضربه زدن انرژی جنبشی را به انرژی برق تبدیل می‌کند.

او در خصوص مکان‌های مورد استفاده از این طراحی گفت: استفاده از این کاشی ها در مکان هایی مانند متروها،پارک‌ها،معابر و خیابانها، مجتمع‌هاو... امکان پذیر است به طور مثال اگر در سرعت گیرها و پیاده رو ها به کار برده شود می‌تواند روزانه حجم بالای از برق را تولید کند که حتی از این برق تولید شده در روشنایی چراغ های روشنایی شهری، تابلوهای تبلیغاتی و یا چراغ های راهنمایی و رانندگی و... می‌توان استفاده کرد و این امکان هم وجود دارد که در دراز مدت مازاد این تولید انرژی را صادر کرد.

کاشی هوشمند

اشرف اسلامی خاطر نشان کرد: برای تولید این کاشی یکسال و برای ثبت و تایید این طرح یک سال دیگر ودر مجموع دو سال زمان صرف شده است.

این مخترع نوجوان با اشاره به همکاری خود با چند سازمان ایرانی و خارجی گفت: از چندین دانشگاه معتبر دنیا از جمله:MITآمریکا  NUS سنگاپور و رم ایتالیا دعوت نامه دریافت کرده‌ام.

او از تایید شدن طرح خود توسط دانشگاه علم و صنعت خبر داد و اظهار کرد: این دانشگاه نامه تاییدیه ای برای نوع آورانه و خلاقانه بودن این طرح نوشته و آن را ثبت کرده است.

اشرف اسلامی با اشاره به تحصیلش در کلاس یازدهم رشته ریاضی و فیزیک افزود: هیچ کسی جز خانواده مشوقم نبوده و با وجود اینکه دو سال پیاپی در جشنواره دانش آموزی ابن سینا و چندین مسابقه جهانی رباتیک مقام اول را کسب کرده ام اما هیچ امکاناتی در اختیارم گذاشته نشده است.

او عنوان کرد: پس از شرکت در یک مسابقه جهانی که با حضور مخترعان، استادان دانشگاه و همچنین شرکت های مختلف در دانشگاه تهران برگزار شد موفق به کسب عنوان برگزیده ترین اختراع میان سایر اختراعات شدم و به کشور کره جنوبی و ترکیه دعوت شدم اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستم در مرحله بعدی این مسابقات شرکت کنم.

این مخترع نوجوان در پاسخ به این سوال که آیا حمایتی از طریق آموزش و پرورش و یا مدرسه در خصوص شرکت در این مسابقات دریافت کرده است یا خیر؟ گفت: هیچ کمک و پشتیبانی از سوی این نهادها برای شرکت در این مسابقات در اختیار من گذاشته نشده و فقط مدرسه عنوان کرد تنها کمکی که می‌تواند انجام دهد این است که یک تیشرت با نام مدرسه چاپ کند و در این مسابقات بپوشم و مدرسه را تبلیغ کنم.

اشرف اسلامی با اشاره به این که تمامی ابزار لازم را با هزینه شخصی تهیه کرده است، افزود: قریب به دوسال است به دنبال سرمایه‌گذار هستم اما به هر جای که مراجعه کردم نه تنها کمکی دریافت نکرده‌ام بلکه در مسیرم سنگ‌اندازی هم شده یا می‌گویند که بسیار جوان هستم و نمی‌توانند سرمایه لازمه را در اختیارم بگذارند این در حالی است که طرح کاشی هوشمند تولید برق شاید تا 6 ماه اولیه سود دهی نداشته باشد اما قطعا در دراز مدت به سود دهی کلان می‌رسد.

این مخترع نوجوان گفت: سال‌هایی را با خانواده در کشور چین سپری کردم و در دوره های رباتیک آن کشور شرکت کردم اما آنان عنوان کردند که سطح علمی من فراتر از این دوره هاست و من می توانستم بجای تحصیل در این دوره ها تدریس کنم اما در ایران در پاسخ به تقاضای حمایت سرمایه گذار، بدون توجه به ظرفیت های علمی و فکری من به سنم توجه می‌شود.

او ضمن انتقاد از مورد حمایت واقع نشدن طرح خود توسط مسئولین امر بیان کرد: گلایه ای به یکی از مسئولین برای عدم حمایت از طرح هایم داشتم اما او عنوان کرد ایران کشور نخپه پروری است این درحالی است این پرورش نخبه به سود کشور های دیگر خواهد بود و خود در استفاده از آنها بی بهره می مانیم.

اشرف اسلامی در خصوص تجربه دیگر خود در زمینه بردگیم (بازی های روی میزی ) اظهار کرد: پس از طراحی چندین بازی از این مدل بازی ها از کشورهای آلمان،آمریکا و چین پیام دریافت کردم ولی در اینجا پس از درمیان گذاشتن طرح خود با یک تولید کننده و قبول طرح از جانب او شروع به تصویر سازی کردم که 12 میلیون هزینه این تصویر سازی ها شد و  یک کار عالی و زیبا ساخته شد اما پس از مراجعه دوباره به سرمایه گذار با پاسخ ناتوانی او در پرداخت سرمایه تولید مواجه شدم و الان من نه تنها سرمایه ای دریافت نکرده ام بلکه بدهکار هم هستم.

این مخترع نوجوان تصریح کرد: هرچند کمک بسیاری به من در زمینه تولید و سرمایه گذاری نشد اما برخی مسئولین در پیشروی ثبت اختراع به من کمک زیادی کردند.

اشرف اسلامی در پایان در خصوص مطالبه خود از مسئولین گفت: مدیران و صاحبان همه صنایع باید بیدار شوند شجاعت، غیرت و بردباری به خرج دهند و هرچه بیشتر از استعداد، توان علمی و سخت کوشی نخبگان استفاده کنند تا ثمره پرورش این نخبگان را در توسعه بیش از پیش کشور خود مشاهده کنیم نه اینکه با اهمال کاری آنان را ازدست بدهیم و در دراز مدت دیگر ژن نخبه را در کشور نداشته باشیم.

گفتنی است این مخترع نوجوان مدارک فوق را جهت اثبات توانمندی خود در خصوص موارد عنوان شده برای خبرگزاری برنا ارسال کرده و صحت و سقم آن بر عهده این فرد است.

نظر شما