دبیرکل خانه پرستار مطرح کرد:

در عمل خبری از تعریف و تمجیدها از پرستاران نیست/ چهار هزار پرستار در زمینه کرونا استخدام شدند

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۲:۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۱۵۱۴
در عمل خبری از تعریف و تمجیدها از پرستاران نیست/ چهار هزار پرستار در زمینه کرونا استخدام شدند
محمد شریفی‌مقدم از وضعیت قراردادهای پرستاران در شرایط کرونا انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا شاهد ایثارگری کادر درمان به ویژه پرستاران هستیم. این مقوله می‌طلبد تا نیازهای این قشر مورد توجه قرار گیرد. در حالی که از گذشته نیز این قشر به دلیل شیفت کاری طولانی، کمبود نیرو و حقوق ناچیز با مشکلات متعدد مواجه بودند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، درباره وضعیت پرستاران در کشور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال را سال پرستار نامگذاری کرده، گفت: پرستاری از لحاظ ماهیت شغلی یک شغل پرخطر محسوب می‌شود. این قشر در محیط کاری با آه و درد بیمارن مواجه هستند. دنیا به این نتیجه رسیده که اگر خواستار پویایی، پیشرفت و توسعه هستند باید محوریت کار بر دوش پرستاران باشد.

او افزود: یکی از رسالت‌های کشورها حمایت از شغل پرستاری است. وقتی در دنیا امسال به نام پرستار نامگذاری می‌شود این مقوله نشان دهنده اهمیت نقش پرستاران در جامعه است.

شریفی‌مقدم تاکید کرد: در کشور ما نظام پرستاری همواره به‌دنبال تغییر و تضعیف پرستار است. برای مثال در اروپا برای هر هزار نفر جمعیت 10 پرستار به ارائه خدمات می‌پردازند. در حالی که متوسط جهانی 6 پرستار است. اگر مردم خواستار حداقل حمایت‌ها باشند، باید به ازای هر هزار نفر سه پرستار به ارائه خدمت بپردازد. در حالی که این آمار در  کشور 1/6 دهم است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر اگر پرستاری تمامی تلاش خود را در راستای خدمات‌رسانی ارائه دهد مردم نیز حداقل خدمات را دریافت می‌کنند. کمبود پرستار مطالبه جامعه پزشکی نیست، بلکه مطالبه مردم است.

دبیرکل خانه پرستار درباره وضعیت پرستاران در روزهای کرونایی گفت: به‌دلیل شیوع کرونا باید از قدرشناسی مردم از قشر پرستار سپاسگذاری کرد. هم اکنون تعدادی از همکاران تحت عنوان مدافعان سلامت شهید شدند. تعداد زیادی نیز به کرونا مبتلا شدند، اما مسئولان فقط در این زمینه شعار دادند.

شریفی مقدم افزود: مسئولان مربوطه در حرف و شعار به تجلیل از پرستار می‌پردازند اما در عمل خبری از این تعریف و تمجیدها نیست. در این روزهای کرونایی پرستاران فارغ از چشم داشت به میدان آمده و به فعالیت پرداختند.

قراردادهایی برای استثمار پرستاران

دبیرکل خانه پرستار گفت: هم اکنون قرار دادهای 85 روزه با پرستاران بسته شده و عذر برخی از آنها را خواسته‌اند. در حالی که این قرارداد سنوات، مرخصی و ... ندارد. 

شریفی‌مقدم با بیان اینکه قوانین پرستاری 14 سال قبل منعقد شده است، ادامه داد: در زمینه پرستاری به‌رغم حمایت‌ رهبر معظم انقلاب، اقدامی در این باره انجام نشده است.

پاداش پرستار کرونایی 20 هزار تومان است

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: از دو سال قبل مقوله استخدام دو هزار پرستار مطرح شد. باید دانست استخدام پرستار مطالبه مردمی برای دریافت خدمات مناسب است. 4 هزار پرستار در زمینه کرونا استخدام شدند.

شریفی‌مقدم گفت: تاکنون هیچ یک از وعده‌ها در زمینه پرستاری عملی نشده است. برای مثال به تازگی یکی از‌ پرستاران با من تماس گرفت و از اینکه بعد از 5 سال خدمت از بیمارستان خصوصی اخراج شده اعتراض می‌کرد.

عدم پرداخت معوقات کارانه پرستاری

دبیرکل خانه پرستار افزود: قرارداد 85 روزه به معنای استثماری و ظلم به پرستاران است. تمامی وعده‌ها برای پرستاران پوچ بوده است. هم اکنون حدود یک سال است که معوقات کارانه برخی پرستاری پرداخت نشده است. در حالی که پرستار  ماهانه 200 تا 300 هزار تومان کارانه دریافت می‌کند. این مبلغی چندان برای پرداخت نکردن نیست.

شریفی‌مقدم افزود: در حال حاضر صدها هزار میلیارد تومان وارد سیستم سلامت کشور می‌شود. در این شرایط اگر 10 هزار پرستار با حداقل حقوق دو میلیون و نیم به شکل شرکتی استخدام شوند، هزینه حقوق و دستمزد آنها در مقایسه با بودجه وزارت بهداشت قطره‌ای در دریاست.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: حداقل می‌توان مشکلات بخش درمان جامعه را حل و فصل کرد. هم‌اکنون بسیاری از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند. در این شرایط رسیدگی به امور پرستاران از اهمیت برخوردار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز