مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند:

خودروهای شخصی به زباله گردی روی آورده‌اند/ انتقال آرادکوه در دستور کار است

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۵:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۱۷۴۰
خودروهای شخصی به زباله گردی روی آورده‌اند/ انتقال آرادکوه در دستور کار است
علیپور با تاکید بر تعطیلی تمامی مراکز تفکیک زباله اذعان کرد: شهرداری تهران به صورت رسمی تمامی مراکز تفکیک زباله خود را تعطیل کرده و این گفته که این مراکز آغاز به کار کرده‌اند را تکذیب می‌کنم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زباله‌ها و مسئله تفکیک یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های زیست محیطی است که در این روزها نگرانی‌های زیادی را در خصوص خود ایجاد کرده است. مقوله ای که سابقه زیادی در پایتخت دارد و برخی حتی بوی نامطبوع شایع شده در سطح شهر تهران طی دو سال گذشته را به همین علت دانسته و منشا آن را آرادکوه، بهشت زباله‌ها می‌دانند. محوطه‌ای که عملا تبدیل به جهنم محیط زیستی پایتخت شده است. جهنمی بی‌انتها که روزی گریبان پایتخت‌نشینان را به صورت جدی خواهد گرفت.

طرح تفکیک زباله در دستور کار نیست

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، با اشاره به عدم تفکیک زباله در روزهای کرونایی گفت: تفکیک زباله‌ها و پسماند یکی از مقوله‌هایی است که این روزها به آن توجه ویژه‌ای شده و در دستور کار است و تا زمانی‌که به طرحی اصولی و جامع در این زمینه نرسیم، اجرایی نخواهد شد. به دنبال طرحی هستیم که اثرات سوء حداقلی داشته و مطابق با کیفیت و استاندارد ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد.

او افزود: خودروها و افرادی که در این روزها در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها کرده، به صورت غیرمجاز زباله جمع می‌کنند و در راستای مقابله با آن‌ها با نیروی انتظامی تفاهمی به امضا رسیده تا طبق دستور دادستانی در هر محلی که این خودروهای تفکیک و جمع‌آوری زباله رویت شد، توقیف شوند.

نیروی انتظامی با زباله‌گردی برخورد خواهد کرد

این مسئول شهری اظهار کرد: در این طرح 40 اکیپ نیروی انتظامی شرکت خواهند کرد و به علت اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را توقیف کند این همکاری صورت گرفته است.

علیپور با تاکید بر تعطیلی تمامی مراکز تفکیک زباله ادامه داد: شهرداری تهران به صورت رسمی تمامی مراکز تفکیک زباله خود را تعطیل کرده است و این گفته که این مراکز آغاز به کار کرده اند را تکذیب می کنم.

او افزود: این اتفاق در هر 22 منطقه سطح شهر تهران رقم خورده است. مسیر قانونی برخورد با جمع‌آوری‌های غیرمجاز طی شده و در زمان حال نیروی انتظامی باید در این عرصه به شهرداری کمک کرده و با واحدهای غیرمجاز و خودروهای غیرمجاز تفکیک زباله برخورد کند.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تا این لحظه با 20 خودروی جمع آوری زباله در شهر تهران برخورد شده و آن ها توقیف شده اند.

خودروهای شخصی به زباله گردی روی آورده‌اند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به ورود خودروهای شخصی در امر تفکیک گفت: تشخیص اینکه این جمع‌آوری زباله توسط چه کسانی رقم می‌خورد، مقدور نیست. این واحدها ممکن است شخصی و یا ممکن است طرف قرارداد شهرداری باشند اما به علت اینکه توسط افرادی انجام می‌شود که غیر وابسته هستند بنابراین تشخیص آن نیز غیرممکن است.

علیپور تاکید کرد: متاسفانه امروزه حتی خودروهای شخصی نیز به این عرصه پا گذاشته‌اند و ضایعات را در صندوق عقب خود جمع آوری می‌کنند.

او افزود: در بلندمدت باید مخازن فعلی شهرداری جمع‌آوری شود و مخازن همچون تمامی جهان به داخل ساختمان‌ها منتقل شود. با این اتفاق می‌توان امیدوار بود که پدیده زباله‌گردی و تفکیک غیرمجاز نیز به پایان برسد.

طرح کاپ تنها راه حل معضل زباله گردی

این مدیر شهرداری تهران با ذکر راهکارهایی ادامه داد: کنترل کردن 100 هزار مخزن زباله در سطح شهر به صورت 24 ساعته غیرممکن است زیرا در هر ساعتی هر شخص مرتبط یا غیرمرتبط با پیمانکاران از این مخازن زباله‌هایی برداشت کند.

او افزود: تا این لحظه دو مرتبه از دادستانی برای مبارزه با این پدیده حکم دریافت و به نیروی انتظامی ابلاغ شده است اما تنها راه حل این مسئله اجرایی کردن طرح کاپ در سطح شهر است.

علیپور در خصوص آرادکوه گفت: در گام ششم طرح کاپ که اصلاح روش‌ها را شامل می‌شود، باید کمپوست بیشتری تولید شود، تفکیک از مرکز در دستور کار قرار گیرد و در ادامه دفن زباله را در آرادکوه به حداقل برسانیم. اگر طرح کاپ به صورت کامل در سطح تهران عملیاتی شود می توان دفن زباله در آرادکوه را به صفر برسانیم.

جا به جایی آرادکوه هزینه مالی زیادی دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: جا به جایی آرادکوه هزینه چند هزار میلیارد تومانی در پی دارد که نه در توان دولت و نه در توان مدیریت شهری است. در سایر حوزه‌ها نیز فعالیت خود را برای حل معضل آرادکوه متوقف نکرده‌ایم. در حال حاضر مشاورینی مشغول به کار شده‌اند تا اگر محیط مناسب دیگری در اطراف تهران وجود داشت و محیط زیست نیز آن را تائید کرد در بلندمدت طرح انتقال را عملیاتی کنیم.

علیپور در پایان با اشاره به بهترین روش برای رفع معضل آرادکوه گفت: به صفر رساندن دفن زباله در آرادکوه منطقی‌ترین روش است. این امر که مکان دیگری را به معدن زباله تبدیل کنیم نمی‌تواند چاره‌ای منطقی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز