گزارش روز؛

تداوم قطع درختان پس از صدور رای قضایی/ سکوت عجیب مسئولین اداره محیط زیست مریوان

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۲۳:۳۳:۱۸
کد خبر: ۱۰۰۲۸۹۳
تداوم قطع درختان پس از صدور رای قضایی/ سکوت عجیب مسئولین اداره محیط زیست مریوان
حال جنگل‌های مریوان خوب نیست و برخی فعالان محیط زیست از قطع درختان غرب کشور در سایه ضعف مدیریت خبر می دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برخی افراد از شرایط بوجود آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلات عید نوروز سوءاستفاده و اقدام به تخریب، تصرف و قطع درختان جنگلی در مریوان کردند اما به گفته یک منبع آگاه  35 نفر از این متصرفان و مجرمین به عرصه‌های ملی، بازداشت شدند اما پس از برخورد قضایی باز هم در روزهای اخیر شاهد تداوم قطع درختان در برخی مناطق شهرستان مریوان بودیم و در این رابطه مسئولین حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان نیز حاضر به صحبت نشدند.

قطع گسترده درخت در محوطه پشتی دانشگاه آزاد شهرستان مریوان

عرفان حسینی، فعال محیط زیست، با تائید خبر تداوم قطع درختان در جنگل‌های شهرستان مریوان گفت: این تخریب ها در روزهای اخیر در محوطه پشتی دانشگاه آزاد شهرستان مریوان افزایش یافته است.

او افزود: این جنگل‌ها جزو اراضی ملی بوده و متاسفانه در این حوزه قطع درختان شدت گرفته است.

تخریب مناطق غربی به دلیل مسائل امنیتی!

اسماعیل کهرم، استاد سرشناس محیط زیست، در این خصوص عنوان کرد: برخی از تخریب‌ها در مناطق غربی کشور به سبب مسائل امنیتی صورت می‌گیرد و در قسمت‌هایی دیگر نیز همچنان قطع درختان بواسطه ساخت و ساز و سودجویی در دستور کار است و مسئولین نیز همواره در این راستا کوتاهی کرده و اقدامی جدی انجام نمی‌دهند.

او افزود: به همین علت تداوم این امر پس از رای قضایی نیز صورت گرفته است. این مقوله فقط مربوط به کردستان نیست و در استان های دیگری همچون خراسان شمالی نیز رایج شده است.

روستاهای نی، گاگل، سردوش و سرشیو  در معرض تخریب زیست محیطی/ قطع درختان در مناطق صعب العبور غربی

سمکو عظیمی، فعال و کارشناس محیط زیست، در خصوص سایر مناطقی که همچنان در آن محل‌ها قطع درختان تداوم دارد، بیان کرد: روستاهای نزدیک به مرکز شهرستان مریوان بیشتر درگیر قطع درختان هستند.

او افزود: در دو روز اخیر در منطقه پشت دانشگاه آزاد مریوان که جزو اراضی ملی تلقی می‌شود نیز قطع درختان رویت شده است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: در این روزها شاهد هستیم سودجویان در برخی مناطق دوردست شهرستان مریوان به علت صعب‌العبور بودن که از دید مردم و مسئولین دور است به راحتی به قطع درختان می‌پردازند.

این کارشناس محیط زیست در پایان با اشاره به روستاهایی که دست به گریبان تخریب محیط زیست شده‌اند، گفت: روستا نی، گاگل، سردوش و سرشیو مهم‌ترین این روستاها هستند که کمتر به آن‌ها توجه شده است و جنگل‌های اطراف آن ها به صورت روزانه مورد تخریب قرار می‌گیرند.

مسئولین استان پاسخگو نیستند!

آنچه که در این میان بیشتر به چشم می‌خورد عدم اقدام موثر متولی اصلی حفاظت از محیط زیست کشور است که حتی مسئولین آن نیز حاضر به پاسخگویی نیستند و مدیریت ضعیف مجموعه سبب شده تا سودجویان با قدرت به صورت گسترده به جان محیط زیست استان کردستان افتاده و حتی زیست بوم آن منطقه را تغییر دهند. مسئله ای که برخورد قضایی با آن نیز نتوانسته بر توقفش تاثیر بسزایی داشته باشد و طبق اخبار واصله طی دو روز اخیر نیز در چندین نقطه شهرستان مریوان قطع اشجار به وقوع پیوسته است. اقدامی مخرب که در سال های آینده می تواند مجموعه محیط زیست این استان را با چالش جدی مواجه کند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز