یک کارشناس شهری مطرح کرد:

سرنوشت تلخ در انتظار حمام سرپولک/ تبدیل حمام‌های تاریخی تهران به انبار! / شهرداری سیاست‌ها را در خصوص بناهای تاریخی تغییر دهد

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۱:۴۱:۳۶
کد خبر: ۱۰۰۳۴۳۴
سرنوشت تلخ در انتظار حمام سرپولک/ تبدیل حمام‌های تاریخی تهران به انبار! / شهرداری سیاست‌ها را در خصوص بناهای تاریخی تغییر دهد
درودی گفت: حمام سرپولک و مدرسه حافظ نیز بزودی سرانجامی همچون خانه حسام لشکر در پیش خواهند داشت و شهرداری باید سیاست های خود را در قبال مجموعه های تاریخی تغییر دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجم زیاد آثار تاریخی در بازار تهران وجود دارد که این روزها با خطر تخریب مواجه هستند و تخریب این آثار نگرانی ها را افزایش داده است. در این میان شاید بیشترین خطر در این زمینه متوجه حمام سرپولک و مدرسه حافظ باشد و گویا تا نگاه مدیریت شهری و مجموعه میراث فرهنگی نسبت به این حفظ آثار تغییر نکند همواره موانع زیادی در راستای توسعه و نگهداشت از میراث تاریخی وجود دارد.

محمدرضا درودی، متخصص حوزه شهری و استاد دانشگاه، در این خصوص گفت: حمام سرپولک و مدرسه حافظ نیز بزودی سرانجامی همچون خانه حسام لشکر در پیش خواهند داشت. تا زمانی که مدیریت شهری و شهرداری سیاست خود را تغییر ندهد این اتفاقات ناگوار تداوم خواهد داشت و هر روز شهر تهران با تخریب یک اثر تاریخی دیگر مواجه می شود.

او بیان کرد: تا زمانی که هیچ امتیازی به صاحبان این خانه ها و آثار تاریخی داده نشود، انگیزه‌ای برای عدم تخریب آن ها در مالکین بوجود نمی‌آید. کمیته تملک مدت زمان زیادی است که تشکیل جلسه نداده و در شورای پنجم این کمیته صرفا دو بار تشکیل جلسه داده است. زمانی که مدیریت شهری تا این میزان نسبت به این مسئله بی تفاوت بوده و تصمیم گیری نمی کند، وقوع چنین رخدادهایی قابل پیش بینی است.

این متخصص حوزه شهری افزود: بهترین ساز و کار در این راستا حفظ این مجموعه‌ها توسط مالکین خصوصی است و در وهله اول باید امتیازهایی به آنان اعطا و تغییر کاربری تسهیل شود. 

به گفته او شورای پنجم توانست خانه نیما را با اقدامات مناسب حفظ کند در صورتی که آن هم مثل همین مجموعه ها در حال تخریب بود.

درودی اظهار کرد: در خانه‌هایی همچون حسام لشکر اگر مالکین به صورت کامل آن را بازسازی کنند شهرداری در ادامه با آن ها همکاری نمی‌کند و مالک نیز پس از بازسازی در بهره‌برداری از آن با مشکل مواجه می‌شود. بسیاری از خانه‌های تاریخی به علت ترس از ثبت ملی شدن درب را به روی هیچکس باز نمی کنند.

این کارشناس مسائل شهری در خصوص مدرسه حافظ و راه حل نجات این میراث تاریخی تاکید کرد: شهرداری می‌تواند در مورد مدرسه حافظ با مالک آن تهاتر کند و این ملک تاریخی و ارزشمند را از خطر تخریب در امان نگه دارد. نگهداری چنین املاکی نیازمند این است تا چنین بناهایی در راستای محیط و نیاز آن قطعه از شهر تغییر کاربری بدهد که متاسفانه شهرداری تهران نسبت به اماکن تاریخی شهر چنین نگاهی نمی‌کند. 

درودی در پایان گفت: این میزان بی‌توجهی نسبت به حمام سرپولک با آن طراحی زیبا قابل قبول نیست. امروزه حمام های تاریخی در استانبول جنبه گردشگری پیدا کرده است و تهران با تعداد زیاد این قبیل آثار می‌تواند یک قطب گردشگری ویژه ایجاد کند. حمام در گذشته تهران جزئی از فضای شهری بوده است مقوله ای که در یونان قدیم نیز به همین‌گونه بوده اما این فضای شهری متاسفانه امروز مغفول مانده است. حمام‌های شهر تهران امروزه غالبا به انبار تبدیل شده اند. بلایی که بر سر سینماهای لاله‌زار نیز آمد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز