رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت:

۳۰درصد اهداکنندگان عضو افراد زنده هستند / بیماران ام اس و پیوندی در سامانه ثبت نام کنند/ خرید و فروش کلیه ممنوع شد/ تبلیغ اهدا قرنیه از فرد زنده، شیادی است

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۲:۰۰:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۳۸۰۸
۳۰درصد اهداکنندگان عضو افراد زنده هستند / بیماران ام اس و پیوندی در سامانه ثبت نام کنند/ خرید و فروش کلیه ممنوع شد/ تبلیغ اهدا قرنیه از فرد زنده، شیادی است
مهدی شادنوش در خصوص آخرین وضعیت اهدای عضو در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در رابطه با درج امکان اهدای عضو در گواهینامه گفت: این موضوع در کمیسیون اجتماعی هیات دولت در مراحل کارشناسی است که پیوند عضو در گواهینامه درج شود و می خواهیم که مساعدت های لازم را انجام دهند.

او افزود: در حال حاضر نمی توانیم بگوییم چه تعداد از بیماران خاص مبتلا به کرونا شده اند. اطللاعات ما میدانی است و می توان در حال حاضر گفت که آزمایش چند نفر در یک گروه خاص بیماری، مثبت شده است.

شادنوش در خصوص پیوند عضو از سوی بیماران مرگ قلبی تاکید کرد: روی اهدا بر روی مرگ قلبی کار می کنیم. در دنیا این تجربه وجود دارد و در حال بومی سازی هستیم. ایران در زمینه پیوند عضو رتبه اول خاورمیانه را دارد. همه پیوندها در ایران انجام می شود و جزو کشورهای رده بالا هستیم و بالاترین حمایت از انجام عضو صورت می گیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت  با اشاره به تبلیغات پیوند عضو در سطح شهر گفت:  امکان پیوند عضو از فرد زنده وجود دارد که فقط این پیوند برای کلیه ممکن است این تبلیغات شرایط نا مناسبی ایجاد کرده بود و امر پیوند را زیر سوال برد. طبق سیاست گذاری های جدید از 7 ماه گذشته ، امکان خرید و فروش  کلیه امکان پذیر نیست و بنابراین بساط اهدا از سوی افراد زنده برچیده شده است.

او افزود: انجام پیوند قرنیه که از سوی برخی افراد تبلیغ می شود کلاهبرداری و شیادی است و هیچ گزارشی مبنی بر این که فردی زنده قرنیه خود را اهدا کرده باشد، نداریم و قرنیه از اجساد برداشت می شود و اگر تبلیغاتی دیده شود تقلب و شیادی است و چنین چیزی از نظر اخلاق پزشکی امکان پذیر نیست. در دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

شادنوش خاطر نشان کرد: اهدای عضو از فرد زنده ممنوع نشده اما سیستم اجرایی دستخوش تغییرات شده است و به صورت متمرکز مورد به مورد برای اهدا کلیه از فرد زنده مجوز دریافت می کنند اما خارج از سامانه امکانی وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: سامانه ثبت نام وجود دارد و افراد نیازمند پیوند اولویت بندی می شوند و به محض وجود اهدا کننده ، به بالاترین اولویت، عضو تخصیص پیدا می کند و از رفتارهای سلیقه ای جلوگیری می شود.

شادنوش گفت:  با فرهنگسازی که در کشور انجام می دهیم اهدا از فرد مرگ مغزی را افزایش داده ایم. اگر دو سال پیش نسبت اهدا از مرگ مغزی 60درصد و از فرد زنده 40 درصد بوده است ولی در حال حاضر 30 درصد اهدا از زنده و سایر از مرگ مغزی است.

او تاکید کرد: اجازه سو استفاده افراد شیاد را نمی دهیم و دستشان کوتاه شده است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت  با بیان اینکه فرد زنده می تواند از کلیه و قسمتی از کبد اهدا عضو داشته باشد گفت:  پیوند کبد از خانواده درجه یک به دلیل مسائل تطبیقی برداشت می شود و در اهدا کلیه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این رابطه خدمات ارائه می کند و برنامه هایی داریم.

او ادامه داد: ما برای کسانی که در این حرکت ایثارگرایانه شرکت می کند برنامه انجام منظم آزمایشات رایگان را در نظر گرفته ایم تا مراقب سلامت این افراد باشیم . این امر هزینه های مالی بسیاری دارد که باید تامین شود و این برنامه که هنوز اجرایی نشده است.

شادنوش با اشاره به وضعیت بیماران خاص اظهار کرد: در حال ثبت مجدد بیماران خاص در کشور هستیم. سامانه حواله الکترونیکی طراحی شده است و با قابلیتی که دارد می توانیم اطلاعات بیماران را به روز داشته باشیم. در خصوص دو بیماری ام اس و پیوندی در کل کشور در حال اجرا است و قرار است تا اول خرداد ماه اطلاعات همه بیماران را وارد سامانه کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: امیدواریم بیماران خاصی در خصوص پیوندی و ام اس وجود نداشته باشد تا اطلاعاتش ثبت نشده باشد و افراد باید به معاونت های درمان دانشگاه های تحت پوشش مراجعه کنند و در این سامانه حتما ثبت نام کنند تا در خصوص ارائه دارو به آن ها خدمات ارائه شود.

او ادامه داد: کسانی که بیماران خاص هستند باید یک بار به معاون درمان مراجعه و در سامانه ثبت نام می کند و داروخانه خاصی به آن ها معرفی می شود و داروها در داروخانه های نزدیک منزل در اختیار قرار می گیرد . برای دوران حاد و ویژه اعلام آمادگی می کند تا داروها را درب منزل تحویل بدهیم.

شادنوش در خصوص داروهای بیماران خاص تاکید کرد: همه داروها را ما تولید نمی کنیم و برخی نیازمند تکنولوژی بالا هستند و به دلیل تعداد معدود بیمار در کشور مقرون به صرفه نیست که تولید شود و برخی دارو ها در دنیا تنها یک یا دو شرکت تولید می کنند. البته پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه داشتیم.

او افزود: در دنیا یکسری بیماری ها به عنوان بیماری های نادر داریم که قابل درمان نیستند و هزینه سنگین دارند. در کشور 300 بیماری نادر ثبت شده است. هیچ دولتی امکان این را ندارد همه بیماری ها را تحت پوشش قرار بدهند و سازمان های مردم نهاد در موارد خاص به کمک دولت می آیند. اولویت وزارت بهداشت این است که بیماری های را که مشخصات بیماری خاص را دارد و تعدادشان زیاد است و با تحت پوشش قرار دادن آنان تعداد خانواده های بیشتری تحت پوشش قرار می گیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به هزینه های پیوند در سال 98 گفت: با توجه به گسترش پیوند تقریبا 2.5 برابر سال های قبل هزینه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز