قصور پزشکی؛ اشتباهی که داغ بر دل می‌نهد!

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۲۳:۵۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۳۸۹۸
قصور پزشکی؛ اشتباهی که داغ بر دل می‌نهد!
قصور پزشکی از جمله موضوعاتی است که شاکیان بسیاری دارد با این وجود در خصوص افزایش آن در سطح جامعه گمانه زنی های بسیاری شده و زندگی های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است که باید توجه جدی نسبت به این امر داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قصور پزشکی از جمله مسائلی است که دغدغه زیادی برای بیماران در بدو ورود به مراکز درمانی ایجاد کرده و از سوی دیگر ترس و اضطراب ناشی از این امر، مانع به سرانجام رسیدن روند درمان می‌شود همچنین برخی خانواده‌ها از قصور پزشکی آسیب دیده‌اند و نیاز به توجه جدی از سوی مسئولین دارند.

سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی شیوه‌های ناامن درمان اعلام کرد بیشتر خطاهای پزشکی مربوط به تشخیص اشتباه پزشک، داروی نامناسب برای درمان، قطع عضو، اشتباه و عمل جراحی مغز است. همچنین عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، در  دی ماه سال گذشته طی مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که «در هشت ماهه سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۰۹ پرونده در کمیسیون های پزشکی قانونی بررسی شد که از این تعداد شش هزار و ۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده است که ۳۲ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون ها را در برمی‌گیرد. از کل پرونده‌های بررسی شده در کمیسیون ۴۷ درصد محکومیت پزشک را به همراه داشت و ۵۳ درصد نیز به تبرئه پزشک انجامید. بر اساس آمارهای موجود، بیشترین تعداد شکایات قصور به ترتیب مربوط به رشته‌های دندان‌پزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ بوده است.» از سوی دیگر محسن خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور، در گفتگویی با روزنامه رسالت در شماره 9407 در دی ماه 97 از وجود 13 هزار پرونده مربوط به خطای پزشکی در طول سال در کشور خبر داده و گفته بیشترین خطاها مربوط به زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندان پزشکان است.

بر این اساس به نظر می رسد بحث قصور پزشکی و آسیب هایی که افراد از این قصور می بینند نیاز به توجه جدی دارد.

قصور پزشکی پسر نوجوان را به کام مرگ کشاند

 مازیار احمدی، فرزندش را به‌دلیل یک اسهال و استفراغ ساده از دست داده است.

این پدر درباره چرایی فوت فرزندش مدعی شد: فرزندم هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت، اما او را طی 12 ساعت از دست دادم.

او درباره روند درمان فرزندش تاکید کرد: فرزندم به اسهال و استفراغ دچار شد. او را به بیمارستانی در خیابان شریعتی تهران بردم اما با عدم همکاری کادر درمان مواجه شدیم و آن‌ها ما را به بیمارستانی در غرب تهران ارجاع دادند.

احمدی گفت: بالاخره فرزندم را به یک مرکز درمانی در غرب تهران رساندم. فرزندم در آن مرکز بعد از 40 دقیقه بدون حضور پزشک بستری شد. تیم درمان هم نوجوان 14 ساله را پوشک کرده و سرم وصل کردند.

او دلیل فوت فرزندش را بر اساس بررسی‌های کادر درمان تزریق پتاسیم و تزریق انسولین دانست و افزود: به‌رغم اینکه پرستار بعد از کنترل متوجه فشار خون و ضربان قلب پائین فرزندم شد، اما کاری از پیش نبرد.

احمدی تاکید کرد: بنده تاکنون به سه کمیسیون جرائم پزشکی رفتم. کمیسیون 5 نفره با حضور متخصصان در زمینه‌های کودکان، داخلی و  پزشکی قانونی برگزار شد. این 5 نفر از اساتید دانشگاه رای صددرصد بر خطای پزشکی دادند و پرونده به کمیسیون 7 نفره رای داد. دادگاه نیز قصور صددرصد را تائید کرده است.

این پدر داغدیده افزود: از تیم درمان شکایت کرده‌ام و در حال بررسی روند رای مربوطه برای جرائم پزشکی هستم. حبس برای پزشک معالج و مسئول فنی بیمارستان صادر شده و در دادگاه بدوی به قصور صددرصد محکوم شده‌اند.

معده درد به مرگ منجر شد

منصوره، زنی 50 ساله به‌دلیل معده درد به یکی از بیمارستان‌های پایتخت مراجعه کرد اما همان شب به کما رفت. فرزندش نیز از تیم درمان شکایت کرده و مرگ مادرش را مشکوک دانست.

او در این رابطه به خبرگزاری برنا گفت: مادرم هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته است. اینکه به‌دلیل معده درد به کما رفته و بعد از چند روز فوت کرد به‌دلیل تزریق اشتباه پرستاران است.

خانم دکتر دیپلمه بوتاکس می‌زد!

حمید، 45 ساله اطراف پلکش را بوتاکس تزریق کرد تا چین و چروکش برطرف شود اما در این اقدام دیگر پلکش باز نمی‌شد. به گفته او با وجود درمان‌های پیاپی عصب پلکش از بین رفته و دیگر توانایی باز کردن چشمش را ندارد.

حمید دلیل بروز این عارضه را داروی بوتاکس تاریخ مصرف گذشته دانست و افزود: فردی که تزریق انجام داده یک دیپلمه است که فقط با فعالیت در مراکز درمانی به خود اجازه بازی با سلامت افراد را داده است. این در حالی است که در برخی سالن‌های زیبایی تزریق ژل، بوتاکس و ... نیز انجام می‌شود. این قضیه نشان دهنده بی‌توجهی و کم‌توجهی به  مقوله سلامتی در جامعه است.

افزایش خطای پزشکی در سال‌های اخیر

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره خطاهای پزشکی در کشور گفت: در سال‌های اخیر میزان خطاهای پزشکی افزایش یافته است. دلیل افزایش شکایت‌ها و مطرح شدن خطاهای پزشکی به‌دلیل آگاهی مردم از حقوق خودشان در امور پزشکی است.

او افزود: همین قضیه افزایش شکایت‌ها را به‌دنبال دارد. برخی از رشته‌های پزشکی همچون جراحی عمومی، جراحی زنان، جراحی ارتوپدی، دندانپزشکی‌ها بیشترین آمار را در خطاهای پزشکی دارند.

این پزشک تاکید کرد: اغلب مسائل نیز دلایل غیرعمد دارد. بیشترین آسیب که منجر به شکایت شده به این دلیل است که مردم بیش از پیش به حقوق خود به‌ویژه در امر پزشکی آگاه شده‌اند.

او درباره فوت نوجوان براثر تزریق پتاسیم افزود: پرونده باید تحت بررسی قرار بگیرد، اما تمامی افراد فعال در گروه پزشکی به ویژه پرستاران که مسئولیت تزریقات را برعهده دارند نباید پتاسیم را به شکل مستقیم تزریق کنند. این نکته مهمی است که اگر پرونده بررسی شود و پتاسیم به شکل مستقیم به فرد تزریق می‌شود، این اقدام گناه نابخشودنی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بین مردم این شبهه وجود دارد که کادر پزشکی در دادگاه بدوی هم طرف همکار خود را گرفته و این نوع شکایت‌ها به نوعی صوری تحت بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: در تمامی رده‌بندی‌ها رسیدگی به تخلفات پزشکی از دادگستری شهرستان فردی به عنوان دادیار وجود دارد. بنابراین این شبهه که افراد در این دادگاه در پی نشان دادن جامعه پزشکی بری از خطا هستند، چندان درست نیست چون در آن دادگاه افراد حقوقدان مطابق با اساسنامه نظام پزشکی به فعالیت می‌پردازند.

او ادامه داد: با این حال، در روند رسیدگی به شکایات سلسله مراتب دارد و در سطح روستا، استان و نظام پزشکی کل کشور تقسیم‌بندی شده است. افراد می‌توانند در صورت شکایت وارد عمل شده و بدانند روند شکایت‌شان بدون هیچ اغماض مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنیادی گفت: همگان باید بدانند پزشکی یک علم تخصصی است و شاید از دیدگاه مردم یک خطا در پزشکی منجر به مرگ فرد شود اما شورای بررسی درصد قصور را نشان می‌دهد. هرچند محکومیت یک فرد به‌دلیل یک اقدام، چندان علمی نیست.

قصور پزشکی افزایش نداشته است

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره خطاهای پزشکی در کشور گفت: قوانین درباره خطاهای پزشکی شفاف است. در این زمینه ضعف قانونی وجود ندارد.

او افزود: در این باره می‌توان نظام پزشکی و مجامع جراحی را مورد بررسی قرار داد تا حوزه سلامت شفاف عمل کند.

این نماینده مجلس افزود: در کشورهای پیشرفته نیز خطای پزشکی مشهود است. به هر حال خطای پزشکی غیرقابل اجتناب است. باید با توجه به قانون، انتظارات مردم از جامعه پزشکی را مدنظر قرار داد. در صورت مواجه با مشکلات در حوزه سلامت قانون‌گذار باید به تدوین قوانین سختگیرانه اعمال کند.

به گفته قربانی خطاهای پزشکی افزایش نیافته است.

خطاهای پزشکی با قصور پزشکی اشتباه گرفته می‌شود

ایرج خسرونیا، رئیس اسبق هیات بدوی سازمان نظام پزشکی کشور، درباره خطاهای پزشکی در کشور گفت: خطای پزشکی با عوارض پزشکی متفاوت است. عوارض پزشکی در تمامی دنیا اتفاق می‌افتد و غیرقابل جلوگیری است. هرچند همگان بر این باورند که خطا پزشکی است و در این زمینه شکایت می‌کنند.

او تاکید کرد: در برخی مواقع نیز شاهد قصور پزشکی هستیم. برای مثال در سال‌های اخیر جراحی‌های پلاستیک، زایمان‌ها و ... تخصصی‌تر شده، طبیعتا شکایت در این زمینه نیز افزایش یافته است. درضمن عمل جراحی قلب در مقایسه با 10- 15 سال گذشته پیشرفته‌تر شده است. شکایت نیز در این زمینه نیز افزایش یافته است.

به گفته خسرونیا در اغلب موارد افراد در روند عمل‌های زیبایی به هدف خود دست پیدا نکرده و طبیعتا شکایت‌های متعدد را طراحی می‌کنند.

رئیس اسبق هیات بدوی سازمان نظام پزشکی کشور درباره مسئولیت‌پذیری جامعه پزشکی افزود: برای مثال اگر هر فردی اعمالی به دور از تخصص و صلاحیتش انجام می‌دهد باید از طریق جامعه پزشکی تحت بررسی قرار بگیرد. وزارت بهداشت و درمان نیز مرتب این موارد را تحت بررسی قرار می دهد.

خسرونیا با بیان اینکه بسیاری از پزشکان با فعالیت در زمینه‌های مختلف باعث بروز شکایت می‌شوند، گفت: باید هر فرد بر اساس تخصصش به فعالیت بپردازد. اگر پزشکی در حیطه درمانی بدون تخصص ورود پیدا کند باید تاوان آن را هم بپردازد.

او درباره عوارض تزریق پتاسیم  در پایان تاکید کرد: این دارو کشنده است و در صورت تزریق در رگ باعث مرگ می‌شود. تزریق پتاسیم مستلزم رعایت قوانین ویژه ای است که در صورت بی‌توجهی یا کم‌توجهی به آن، باعث مرگ می‌شود. 

//انتهای پیام: 7

نظر شما