عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

مرگ کشاورزی با وعده های سیاسی/ ظرفیت های زیست محیطی باید شاخص تبدیل روستا به شهر شود/ نمایندگان قول تبدیل روستا به شهر ندهند

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۸:۴۱:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۴۵۷۳
مرگ کشاورزی با وعده های سیاسی/ ظرفیت های زیست محیطی باید شاخص تبدیل روستا به شهر شود/ نمایندگان قول تبدیل روستا به شهر ندهند
در کشور ایران افزایش جمعیت عامل کافی برای تبدیل روستا به شهر است اما نکته ای که بارها متخصصان به آن اشاره کردند توجه به شرایط زیست محیطی و ایجاد زیرساخت‌ها برای این تغییر است که همچنان نادیده گرفته می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تمایل به زندگی شهری از سوی اهالی روستاها در سال‌های اخیر به حدی بوده که تبدیل روستا به شهر آرزوی بسیاری از روستاییان شده است اما باید دید که آیا تبدیل روستا به شهر، امکانات را به منطقه می آورد یا مشکلی بر سایر مشکلات می‌افزاید؟ اصلا افزایش جمعیت به تنهای عامل کافی برای تبدیل روستا به شهر است؟

محمد حقانی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه جمعیت نباید شاخص اصلی تبدیل روستا به شهر باشد، گفت: در گذشته قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه اگر جمعیت روستایی از 5 هزار نفر فزونی پیدا کرد باید تبدیل به شهر شود.

او افزود: در بسیاری از مواقع هیچ زیرساختی برای تبدیل روستا به شهر وجود ندارد و فقط صرف جمعیت این اتفاق رخ می دهد که آسیب های جبران ناپذیری در پی دارد.

حقانی بیان کرد: یک فرهنگ غلطی از گذشته در کشور ما وجود دارد که مردم فکر می کنند اگر در شهر زندگی کنند کلاس دارد درصورتی که اینگونه نیست و ما اگر کلیه خدمات که برای زندگی عادی لازم است در اختیار روستانشینان قرار دهیم این تفکر به مرور زمان از بین می رود.

او افزود: اگر خدماتی از جمله دسترسی به آب، برق، گاز، اینترنت و... در اختیار آنها قرار دهیم فرهنگ غلط باکلاس بودن شهرنشینی از بین می رود.

معاون اسبق خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: روستاها از آنجایی که منبع تولید هستند نقش بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارند اما متاسفانه با تبدیل آنها به شهر این منبع تولید را از بین می بریم.

حقانی با اشاره به انگیزه های سیاسی در تبدیل روستا به شهر خاطر نشان کرد: دلیل عمده این تغییرات، انگیزه های سیاسی است برای مثال یکی از وعده های ثابت نمایندگان تبدیل روستا به شهر است که نه تنها باعث نابودی تولیدات کشاوری می شود بلکه آن روستا و شهر را هم نابود می کند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در کنار تهران، باقرآباد را داشتیم که مردم در آنجا مشغول کشت و زرع بودند اما به دلیل انگیزه های سیاسی تبدیل به باقرشهر شد و درواقع آبادی آن منطقه با این کار گرفته شد.

او افزود: علاوه بر انگیزه های سیاسی، رانت افزایش قیمت زمین هم باعث می شود قیمت املاک این مناطق افزایش پیدا کند و با تبدیل شدن به شهر جوانان به این سرمایه کاذب اکتفا و کار تولید را رها می کنند و درنهایت اینگونه می شود که کشاورزی از بین می رود و اقتصاد لطمه می بیند.

عضو شورای اسلامی شهر چهارم اظهار کرد: مسئولان باید توجه کنند که  تنها ظرفیت های زیست محیطی باید شاخص تبدیل روستا به شهر باشد.

حقانی در پایان گفت: مسئله‌ی افزایش جمعیت نیاز به تأمین ساختارهای بنیادین و حرکت‌های عمیق فرهنگی دارد اگرچه وضعیت فعلی ایران رشد منفی ندارد اما این ثبات به‌واسطه‌ی عدم جایگزینی جمعیت مشکل‌آفرین می شود بنابراین مسئله‌ جمعیت مسئله‌ای موقتی نیست که بدون دخالت‌های مدیریتی قابل رفع باشد، بلکه این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز