مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان خبر داد:

مترو برای معلولان مناسب‌سازی نشده است/ رفتار سلیقه‌ای شهرداران در مناسب‌سازی معابر

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۱۰:۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۰۴۷۸۴
مترو برای معلولان مناسب‌سازی نشده است/ رفتار سلیقه‌ای شهرداران در مناسب‌سازی معابر
بهروز مروتی با بیان اینکه مدیریت‌های شهری در مناسب‌سازی معابر سلیقه‌ای عمل می‌کند از طرح دعوی ستاد مناسب‌سازی علیه شهرداران سراسر کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی سال‌های اخیر به کررات بحث مناسب‌سازی معابر برای معلولان، سالمندان، کودکان، زنان باردار و ... از سوی مدیریت شهری مطرح شده و این اقدامات به نوعی یکی از وعده‌های انتخاباتی به حساب می‌آمد اما این مقوله تا چه حد محقق شده است؟

بهروز مروتی، مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، گفت: تاکنون اقدام مناسبی در زمینه مناسب‌سازی معابر برای معلولان انجام نشده و اقدامات به شکل جزیره‌ای صورت گرفته که محسوس نیست. مهمترین مشکل این است که گزارشات در این زمینه کلی و قابل راستی آزمایی نیست.

او تاکید کرد: برای مثال میزان مناسب‌سازی، متراژ و نشانی آن ذکر نمی‌شود. از سوی دیگر مسئولان در زمینه مناسب‌سازی به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند. ستاد مناسب‌سازی نیز اقامه دعوای قضایی و حقوقی بر علیه شهرداران سراسر کشور تهیه کرده است.

مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان افزود: شهرداران در زمینه مناسب‌سازی معابر  سلیقه‌ای عمل می‌کنند. در بسیاری از موارد حتی قدرت شورای شهرها به شهرداران نمی‌رسد. آنها براین باورند که باید به شکل تعاملی این مسئله حل شود.

مروتی ادامه داد: بنابراین دستگاه‌های اجرایی به وظایف قانونی عمل نمی‌کند. از سوی دیگر سازمان بهزیستی به‌ عنوان متولی افراد دارای معلولیت به مقوله ورود پیدا نمی‌کند و خودش هم دارای این انفعال است. از سوی دیگر ستاد مناسب‌سازی در وزارت کشور ضعیف عمل می‌کند.

 به گفته او تاکنون اقدامات مناسب در این باره را شاهد نبوده‌ایم. برای مثال آخرین اقدام این است که برای ترمیم معابر از موزائیک‌های برجسته برای نابینایان استفاده ‌شود که در بسیاری از مناطق این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مدیرکمپین دفاع از حقوق معلولان با بیان اینکه قرار بود تا آخر سال 98، 48 ایستگاه و محوطه مترو برای معلولان مناسب‌سازی شود، افزود: تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

او در خصوص عمده مشکلات معلولان برای تردد در سطح شهر گفت: در سطح شهر معلولان ایمن نیستند. در ایران مقوله‌ای به عنوان پیاده‌رو وجود ندارد. اغلب پیاده‌روها ناهموار و سطوح آنها با خیابان ارتفاع داشته و این ارتفاع باعث شده تا معلولان با ویلچر نتوانند در بسیاری از مسیرها تردد کنند. برای مثال اگر یک پیاده‌رو 300 متر باشد، شاید 10 متر آن مناسب‌سازی شود. اختلاف سطح و ارتفاع از خیابان خود به مانعی تبدیل شده است. از سوی دیگر  برای نابینایان در پیاده‌روها وسایلی چیده شده که جلوی تردد آنها را می‌گیرد.

مروتی افزود: در اغلب موارد نابینایان با داربست خیابان یا تیر چراغ برق برخورد می‌کنند. چاله‌های معابر غیرهمسطح بوده و در اغلب موارد هم از سوی سازمان‌های متولی اقدامات در راستای مناسب‌سازی انجام نشده. همچنین در معابر شهری اتصال پیاده‌رو به خیابان‌ها را شاهد هستیم.

مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان تاکید کرد: در سال گذشته قرار بود معابری که مقابل آن آهن‌های U شکل وجود داشت، مناسب‌سازی شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما