یک وکیل دادگستری مطرح کرد:

شرایط ارث بردن زن در صورت فوت شوهر

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۰۷:۳۵:۲۳
کد خبر: ۱۰۰۵۴۰۴
شرایط ارث بردن زن در صورت فوت شوهر
یکی از راه‌های مالکیت، ارث است که قانون مدنی به تبعیت از شرع به روشنی درباره نحوه تقسیم ارث تعیین تکلیف کرده‌است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمید میررحیمی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به شرایط ارث بردن زن از مرد گفت: شرط ارث بردن زن و مرد از یکدیگر وجود رابطه زوجیت و عقد نکاح در هنگام فوت بین آن دو است. وقوع هر نوع طلاقی بین زن و شوهر به غیر از طلاق رجعی باعث می شود آنها از ارث بردن از یکدیگر محروم شوند اما در طلاق رجعی و در ایام عده، زن و مرد از هم ارث می‌برند.

او به طلب مهریه اشاره کرد و در ادامه افزود: زمانی که شوهر فوت کند، زن می‌تواند از دارایی‌های مرد مهریه خود را مطالبه کند چون مهریه یک حق بر گردن مرد است و در هر شرایطی باید پرداخت شود.

میررحیمی در پاسخ به این سوال که آیا زن درصورت فوت شوهر می‌تواند از پدرشوهر خود ارث ببرد؟ تصریح کرد: تا زمانی که افراد زنده هستند بحث ارث مطرح نمی‌شود چون آنها اختیار مال خود را دارند و می‌توانند هرکاری می خواهند با اموال خود انجام دهند مثلا آن را واگذار کنند، ببخشند و... اما زمانی که فوت کنند اموال‌شان به ورثه می‌رسد.

این وکیل دادگستری به فوت پسر زودتر از پدر اشاره کرد و گفت: یک مسئله مهم در ارث، بحث تقدم و تاخیر است؛ یعنی اگر پسر زودتر از پدر فوت کند هیچ ارث و میراثی به همسر و فرزندان آن پسر نمی‌رسد.

میررحیمی تاکید کرد: اگر این پدرشوهر قبل از فوت، همه یا بخشی از اموالش را به همسر و فرزندان پسر فوت شده‌اش واگذار کند، منع قانونی وجود ندارد اما زمانی که فوت کند دیگر هیچ ارثی به این افراد نمی رسد چون پسرش در زمان حیات او فوت کرده است.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز