یک پزشک تغذیه مطرح کرد:

دیابت در کمین مصرف‌کنندگان فست‌فود/ مواد غذایی که دانش آموزان باید مصرف کنند

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۳:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۶۳۲۵
دیابت در کمین مصرف‌کنندگان فست‌فود/ مواد غذایی که دانش آموزان باید مصرف کنند
خدیجه رحمانی مصرف صبحانه را برای دانش‌آموزان الزامی دانست و افزود: در فصل امتحانات مصرف پروتئین، لبنیات، قند طبیعی و نان در بهبود عملکرد مغز تاثیرگذار است.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، خرداد ماه فصل امتحانات دانش‌آموزان است. از سوی دیگر شاهد بی‌توجهی یا کم‌توجهی به تغذیه کودکان و نوجوانان و تغییر ذائقه آنها هستیم. در ماه امتحانات توجه به تغذیه سالم دانش آموزان از اهمیت ویژه برخوردار است.

خدیجه رحمانی، پزشک تغذیه، در این باره گفت: در فصل امتحانات دانش‌آموزان باید از برنامه غذایی صحیح و کامل  برخوردار باشند. بر اساس مطالعات انجام شده گرسنگی‌های کوتاه مدت یا به عبارت دیگر گرسنگی‌های شبانه که در آن اغلب دانش‌آموزان هم صبحانه مصرف نمی‌کنند، روی حافظه کوتاه مدت  تاثیرگذار است.

او افزود: بنابراین در مدت امتحانات تقویت حافظه از اهمیت برخوردار است. در این شرایط دانش‌آموزان نباید گرسنگی داشته باشند.

رحمانی تاکید کرد: برای تقویت حافظه به‌هیچ عنوان نباید صبحانه حذف شود، چون صبحانه به‌عنوان مهمترین وعده غذایی می‌تواند در کارایی جسمی و ذهنی افراد موثر باشد. در وعده صبحانه مواد غذایی باید مفید زودهضم و زودجذب باشد. بهترین ماده غذایی در وعده صبحانه مصرف شیر و لبنیات است. برای مثال در وعده صبحانه می‌توان  از یک لیوان شیر، پنیر و تخم مرغ  به عنوان منبع پروتئین زود هضم و جذب استفاده کرد.  

این پزشک تغذیه گفت: در وعده صبحانه بهترین پروتئین مصرف 30 تا 40 گرم پنیر یا سه چهارم لیوان عدسی  است. در ضمن نان هم به عنوان یکی از اقلام مهم غذایی محسوب می‌شود.

رحمانی افزود: در وعده صبحانه به مصرف نان سبوس‌دار تاکید می‌شود. درضمن سبوس هم باید در نان‌هایی همچون نان سنگک یا نان‌های فانتزی که با نان سبوس‌دار تهیه می‌شود، باشد.

 او با بیان اینکه پنیر، تخم‌مرغ، عدسی، شیر و... منبع  مناسب پروتئین است، تاکید کرد: بهترین منبع قندی در وعده صبحانه خرما و عسل است. افراد یک یا دو خرما با شیر مصرف یا به اندازه یک یا دو قاشق چای خوری از عسل مصرف کنند.

این پزشک تغذیه افزود: دانش‌آموزان در فصل امتحان در وعده‌های ناهار و شام نیز باید از غذاهای اصلی استفاده کنند. درضمن فست فودها از لحاظ ریز مغذی‌ها تهی، پرکالری و پر چاشنی هستند.

این پزشک تغذیه با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده افراد در صورت مصرف بیش از دو بار فست فود در هفته به دیابت مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: باید روزانه از مواد غذایی اصلی استفاده شود. همچنین در میان وعده‌ها نیز میوه‌ها، آجیل، مغزها و... هم باید مصرف شود. در این شرایط نیاز‌های اساسی تغذیه‌ای بدن به‌شکل روزانه تامین می‌شود. در بین وعده‌ها لازم است تا میوه‌ها و مغزها را مصرف کنند.

رحمانی گفت: دانش‌آموزان در ایام امتحانات باید استرس‌شان را کنترل و از مایعات استفاده کنند. در طول روز نیز 8 تا 10 لیوان آب در بین وعده‌های غذایی مصرف شود.

او در پایان افزود: باید از طریق آگاهی بخشی مصرف فست‌فود را در جامعه کاهش داد، چون فست‌فودها پرکالری، پرنمک، چرب و تهی از هرگونه ارزش غذایی هستند.

//انتهای پیام:2.5

نظر شما