یادداشت؛

تاثیر کرونا بر مدیریت شهری

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۲۰:۰۵:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۶۷۱۴
تاثیر کرونا بر مدیریت شهری
یادداشت مهمان- دکتر محمد صادق دهنادی، رئیس سابق فرهنگسرای خاتم (ص)

«للحق

جناب آقای دکتر پیروز_حناچی

جناب آقای مهندس محسن هاشمی رفسنجانی

باسلام و شادباش عید_فطر

همانگونه که مستحضرید، بحران بیماری کرونا در سطح ایران و جهان علی‌رغم همه مشکلات و فجایع انسانی و اقتصادی فرصتی جهانی برای تامل در ابعاد توسعه و حکمروایی است.

 در واقع کوئید19 باعث شده بسیاری از رویه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی قضائی و سیاسی مورد بازبینی قرار گرفته و رویه‌‌ها در همه ابعاد مورد درنگ قرار گیرد.

کروناویروس، زندان‌ها را خلوت‌تر کرده، ادارات را به خدمات الکترونیک مجبور نموده و به تنهایی در مقابل رشد مشاغل کاذب ایستاده است.

یکی از معدود محاسن این فاجعه البته برای مردم تهران ، حذف معضل مهم و بزرگی بنام طرحترافیک در سه ماهه اخیر بود‌.

کرونا نشان داد که مجموعه شهرداری تهران در چند دهه اخیر به بهانه‌ی هوای پاک جامعه شهری تهران را با چه هزینه‌هایی روبرو کرده است؟

یعنی با اجرای طرحی که بارها ثابت شده، هیچ تاثیری در  آلودگی هوا ندارد و ایجاد درآمد محدودی برای شهرداری، باعث ایجاد ضررهای عمده برای شهر شده است.

زیست در  محدوده طرح ترافیک به هر کسی نشان می‌دهد چگونه از بین بردن امکان زیست شهروندان در این قسمت از شهر باعث شده محله‌های قدیمی و با جوهری مانند بازارتهران ، پامنار ، ناصرخسرو ، خیام و دردار ، امامزاده یحیی و ده ها منطقه‌ی قدیمی تهران به تدریج خالی از سکنه شده و بسیاری از خانه‌های آن  به اماکن فساد و اعتیاد و انبارهای غیرقانونی مواد قابل انفجار تبدیل گردد.

مدارس و حوزه‌های علمیه این نواحی تعطیل شدند و ده‌ها مسجد و موقوفه برای همیشه از بین رفتند.

همه اینها البته به خاطر این بود که مسئولین شهرداری در چند دهه اخیر نمی‌خواستند بهای سیاسی و... جابجایی #بازار_تهران به مکانی مناسب و امن را بدهند و به وزارتخانه‌ها ابلاغ کنند که از مناطق ۱۲ و ۱۱ و ۶ و ۷ ... خارج شوند.

شهرداری اگر از درآمد اندک می‌گذشت می‌توانست اقتصاد صد لایه و تو در توی دلال بازی بازار را در چارچوب یک بازار کاملا نوین(مشابه کاری که درباره بازار آهن و میوه و تره‌بار انجام شد)  سازماندهی و از محل ایجاد شفافیت،چندین برابر درآمد را نصیب خود و دولت نماید.

کرونا و مقاومت جانانه وزارت بهداشت برای لغو هر چند موقت  طرح ترافیک باعث شده فرصتی مجدد برای لغو دائمی این مسئله و حل اساسی مشکل ترافیک  از طریق تمرکز زدایی و جابجایی بازار و ادارات پر تردد ایجاد کرده است.

کار ساده‌ای نیست اما اگر آن را بپذیرید جزو ماندگارترین مدیریت شهری تاریخ تهران خواهید ماند.

نظر شما
پرونده ویژه