رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور:

۹۵ درصد ایرانیان آرد سفید مصرف می‌کنند/ آرد سفید معضل تغذیه کشور است

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۰:۳۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۶۷۹۳
۹۵ درصد ایرانیان آرد سفید مصرف می‌کنند/ آرد سفید معضل تغذیه کشور است
میرزای رزار از مصرف بیش از پیش آرد سفید در کشور خبر داد و گفت: این امر نشان دهنده معضل تغذیه‌ای در کشور ما است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و  رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، درباره کم و کیف مصرف نان در کشور گفت: یکی از مشکلات در کشور ما مصرف بیش از حد آرد سفید است. 95 درصد نان تولیدی و مصرفی در کشور ما از طریق آرد سفید بوده که این قضیه معضل تغذیه‌ای کشور است.

او افزود: باید نان‌ از آرد کامل تولید شود. هم‌اکنون زنجیره‌ای تحت عنوان گندم، آرد و نان وجود دارد. در کشور ما 95 درصد آرد مصرفی سفید است، در حالی که در کشورهای پیشرفته 95 درصد نان کامل به اشکال نان‌های حجیم و سنتی تولید می‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: سبوس گندم منبع انواع ویتامین‌هاست. در فرآیند تولید آرد سفید تمامی املاح آرد، ویتامین‌ها و فیبر آرد از بین می‌رود. این در حالی است که دستگاه گوارش برای عملکرد مناسب و تنظیم چربی خون به فیبر نیاز دارد.

به گفته او سیاست کلی  بر اساس مصرف نان‌های کامل است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور درباره میزان مصرف نمک در نان گفت: به‌رغم اینکه وزارت بهداشت دستورالعمل‌های متعدد را درباره تهیه خمیر برای نانوایی‌های سنتی تدوین کرده اما در نانوایی‌های سنتی میزان مصرف نمک و خمیر مایه به شکل سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

میرزایی رزاز ادامه داد: در کشور ما میزان مصرف نمک دو برابر کشورهای توسعه یافته است. هر ایرانی به طور متوسط روزانه 10 تا 11 گرم نمک مصرف می‌کند اما در کشورهای پیشرفته افراد روزانه 5 گرم نمک مصرف می‌کنند.

به گفته او در روند تهیه نان‌های صنعتی مقدار مصرف نمک رعایت می‌شود اما در نانوایی‌های سنتی میزان مصرف نمک در خمیر مایع رعایت نمی‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و. صنایع غذایی کشور درباره مصرف سبوس‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد، افزود: مصرف سبوس‌هایی که به شکل کارخانه‌ای و با تائیدیه سازمان غذا و دارو از سلامت کامل برخوردار هستند، ممانعتی ندارد.

میرزایی رزاز تاکید کرد: سبوس‌هایی که به شکل فله در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد، نمی‌تواند جایگزین مناسب باشد، چون در صورت رطوبت در محیط سبوس می‌تواند محل رشد باکتری و قارچ باشد.

او در پایان افزود: وقتی می‌توان از طریق نان سبوس بدن را تامین کرد، دیگر نیازی به خریداری سبوس به شکل مجزا نیست.

//انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز