آذری جهرمی:

رشد ۳۰ برابری هسته شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۰۹:۵۸:۱۲
کد خبر: ۱۰۰۷۷۶۵
رشد ۳۰ برابری هسته شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم
وزیر ارتباطات از رشد 30 برابری در هسته شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه پروژه های اقتصاد پیشران گفت: برنامه وزارت ارتباطات در دولت بر اساس برنامه بالا دستی و وعده های مطرح شده در انتخابات 96 تدوین شد. کلید واژه مهمی اعم از اقتصاد دیجیتال مطرح بود و دولت وعده داد این اقتصاد را شکوفا کند. اقتصادی که پایدار خواهد بود.

او افزود: اقتصاد دیجیتال از سه لایه تشکیل شده است. یکی اقتصاد هسته یا سنتی است. لایه دوم پلت فرمی است که نمونه بارز آن در شرکت های بزرگ مانند تلویزیون های اینترنتی، خرید و فروش اینترنتی و... می توانیم داشته باشیم. در این میان بحث دیجیتال شدن سایر قسمت ها مانند حوزه سلامت مطرح است.

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ایران در هسته اقتصاد دیجیتال بنا به گزارش مرکز آمار، سهم آن در تولید ناخالص ملی 4 درصد است و این عدد در کشورهای چین و آمریکا 6 درصد است که دلیل این افزایش تولیدات سخت افزاری است که قدرت رقابتی دارند.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: ایران در این مدت در هسته اقتصاد دیجیتال به متوسط جهانی رسیده است که رشد چشمگیر در دولت حاضر بوده است.

او ادامه داد: چیزی که در نگاه اول نشان می دهد نسبت به سایر کشورها عقب ماندگی داریم به دلیل این است که هسته باید به بلوغ برسد و سایر بخش ها رشد کنند. در ایران هسته رشد کرده است و باید منتظر رشد در سال های پیش رو باشیم.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از 2.23 در سال 92 به 4 درصد در سال 98 رسیده است یعنی بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات مجموعاً 4 درصد رشد داشته است. در سال 98 هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به 6.5 درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال 92، 3.68 درصد بوده است.

وزیر ارتباطات در ادامه با برشمردن عوامل مؤثر در موفقیت‌هایی که موجب شد درخت اقتصاد دیجیتال در کشور به بار بنشیند گفت: عوامل مؤثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از 680 گیگابیت بر ثانیه در سال 1392 به 18 هزار گیگابیت بر ثانیه در سال 1398 رسید و افزایش ظرفیت ارتباطات بین‌الملل از 130 گیگابیت بر ثانیه در سال 1392 به 4500 گیگابیت بر ثانیه در سال 98 بود.

وی افزود: همچنین در این سال‌ها متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات از 218/0 مگابیت بر ثانیه در سال 92 به 10 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از 256/0 مگابیت بر ثانیه در سال 92 به 2/6 مگابیت بر ثانیه در سال 98 رسید.

آذری جهرمی تأکید کرد: از سوی دیگر پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال 1392 به 89 درصد در سال 1398 رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از 210 رک فعال در سال 92 به 1830 رک فعال در سال 1389، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین‌الملل در سبد مصرفی کاربران از 10 درصد در سال 92 به 55 درصد در سال 1398 و تعداد اپلیکیشین‌های ایرانی فعال از 483 در سال 92 به 345 هزار ایپلیکیشین در سال 98 رسید.

وزیر ارتباطات ادامه داد: همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به‌طوری که در سال 97 به دلیل وجود چالش‌های اقتصادی ازجمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد بهره‌وری کل اقتصاد منهای 6.12 درصد بود اما نکته جالب‌توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد 13.5 درصد در همین سال مواجه شد و نرخ رشد ارزش‌افزوده بخش آی سی تی ۳۱/۳درصد شد یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد ارزش‌افزوده کل اقتصاد منفی 3.7 درصد بود.

وزیر ارتباطات در ادامه با بیان این سوال که آیا اقتصاد دیجیتال ظرفیت مطمئنی است؟ بیان کرد: در ایران 17 درصد فارغ التحصیلان وابسته به مسئله دیجیتال هستند.

او اضافه کرد: تحت فشارهای بین المللی هستیم و چاره ای جز افزایش بهره وری نداریم که یکی از ابزارها فناوری اطلاعات است. امروز می توانیم اقتصاد دیجیتال را بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و راه حل برون رفت از معضلات فعلی بدانیم و همچنین به کاهش بیکاری کمک قابل توجهی خواهد کرد.

آذری جهرمی تصریح کرد: توسعه زیر ساخت ها رشد داشته و وظیفه دولت ها نهاد سازی و تسهیل گری در حوزه کسب و کار است. لایه زیر ساخت ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات پایه اهمیت زیادی دارد.

او اضافه کرد: برنامه مدون با مرکز ملی فضای مجازی آغاز شده است. دولت برای تسهیل گری در سال گذشته طرح نو آفرین داشت که برای هسته های فعال استارت آپی در نظر گرفته است.

وزیر ارتباطات گفت: عدالت اجتماعی ایجاب می کند دولت از استارت آپ های کوچک حمایت کند که در طرح نو آفرین دولت از آن ها حمایت می کند.

به گفته او برای زیر ساخت های خدمات پایه در شهریور ماه ظرفیت داده مهم وارد مدار می شود.

آذری جهرمی تاکید کرد: در برنامه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال بخشی از وظایف بر عهده دولت و بخش دیگر حمایت دولت از بخش خصوصی صورت می گیرد.

وزیر ارتباطات در ادامه این مراسم از 1100 میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی ایرانسل و 850 میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی آسیا تک در افتتاح این پروژه ها خبر داد.

او در پاسخ به سوال رئیس جمهور در رابطه با بازگشت سرمایه گفت: بازگشت سرمایه حدود دو و نیم سال است و سرمایه گذاری در این حوزه زود بازده است. از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی استفاده می کنیم.  دستورهای راهگشای رئیس جمهور در این مسیر اهمیت زیادی داشته است. بخش خصوصی فعال و پر انرژی در حال فعالیت هستند. امیدوارم مجموعه اقدامات موجبات رضایت مردم را فراهم کند.

نظر شما