یک درمانگر اعتیاد مطرح کرد:

اقتصاد قدرتمند، پشت پرده مصرف دخانیات کشور

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۶:۵۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۰۸۰۸۶
اقتصاد قدرتمند، پشت پرده مصرف دخانیات کشور
سعید صفاتیان درباره آخرین وضعیت حوزه دخانیات در کشور گفت: نکته قابل توجه این است که در پشت پرده مصرف دخانیات یک اقتصاد قدرتمند وجود دارد.در کشور ما ساختار قدرتمند در حوزه پیشگیری وجود ندارد، در حالی که در بسیاری از کشورها شاهد تقویت این روند هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروز دهم خرداد در تقویم روز دخانیات نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای است تا میزان مصرف دخانیات در کشور مورد بررسی قرار بگیرد. بر اساس گفته‌های محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در کشور سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود و هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ به دنبال دارد. در مرداد 98 هم علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره روند مصرف دخانیات در کشور گفته است که طبق آمار در ایران، مردان ۲۳ و  زنان ۳.۵ درصد تنباکو مصرف می‌کنند؛ همچنین مصرف سیگار در مردان ۱۳ درصد و در زنان کمتر از یک درصد است.

سعید صفاتیان، مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی ایرسا، با بررسی اقداماتی که تاکنون  در راستای مدیریت مصرف دخانیات در کشور انجام شده است، گفت: در دنیا سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف دخانیات را هر دو سال یکبار  بررسی و به ارائه گزارش‌های متعدد در این زمینه می‌پردازد.

او تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سطح جهان سن مصرف دخانیات افزایش و میزان مصرف آن در بین زنان نیز کاهش یافته است.

این درمانگر اعتیاد درباره اقدامات انجام شده در راستای کاهش عوارض مصرف دخانیات در کشور افزود: نکته قابل توجه این است که در پشت پرده مصرف دخانیات یک اقتصاد قدرتمند وجود دارد.

صفاتیان اظهار کرد: در کشور ما ساختار قدرتمند در حوزه پیشگیری وجود ندارد، در حالی که در بسیاری از کشورها شاهد تقویت این روند هستیم.

او افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه دخانیات اقدامات متعدد از جمله اخذ مالیات سنگین انجام شده که بودجه آن هم در زمینه درمان هزینه می‌شود. این امر باعث می‌شود تا فشار کمتری به افراد غیر سیگاری وارد شود، چون هزینه اخذ شده برای درمان  جامعه صرف می‌شود.

این درمانگر اعتیاد درباره کم و کیف اعمال سیاست‌ها در زمینه مصرف سیگارهای  داخلی و خارجی گفت: سال‌هاست در زمینه ورود سیگارهای خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و گمرک اقدامات فراوان در این باره انجام داده است، اما هنوز  میزان ورود آن به کشور فراوان است.

صفاتیان با بیان اینکه دولت باید برنامه‌ریزی‌های فراوان را در دستور کار خود برای ورود و مصرف سیگار در کشور قرار دهد، افزود: کمیسیون‌های اجتماعی و قضائی مجلس باید برنامه‌ها در حوزه ورود و استعمال دخانیات به کشور را به روز و مجلس هم باید در حوزه فرهنگسازی ورود کند.

او اظهار کرد: دستگاه‌های متولی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اقدامات مناسب در زمینه فرهنگسازی لحاظ کنند، در حالی که اقدامات تاکنون چندان مناسب نبوده است.

این درمانگر اعتیاد درباره اقدامات اساسی در حوزه دخانیات در کشور گفت: دولت می‌تواند از طریق اخذ مالیات و افزایش قیمت سیگار و ضبط سیگارهای قاچاق درآمد کسب کرده و در حوزه پیشگیری اقدامات مناسب انجام دهد.

انتهای پیام: 3

نظر شما