فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم خبر داد:

عدم اطلاع ۶۰ درصد مبتلایان از دیابت‌/ جدیدترین داروی کنترل دیابت را بشناسید

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۰۹:۴۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۸۶۵۱
عدم اطلاع ۶۰ درصد مبتلایان از دیابت‌/ جدیدترین داروی کنترل دیابت را بشناسید
محمد افخمی با بیان اینکه 60درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 از بیماری خود مطلع نیستند، گفت: جدیدترین دارو برای دفع قند و سدیم داروی «جی ال پی 1» است. این دارو برای مبتلایان به دیابت و بیماری قلبی مناسب است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد افخمی اردکانی، فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، درباره بیماری‌های شایع در کشور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در کشور 50 تا 60 درصد مبتلایان از دیابت نوع 2 خود مطلع نیستند.

او افزود: دیابت نوع 2 شایع‌ترین بیماری متابولیسم در کل دنیاست. در سه دهه اخیر هم شیوع آن سه تا پنج برابر شده است.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم تاکید کرد: با توجه به تغییرات عادت غذایی و سبک زندگی تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2، سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

افخمی اردکانی گفت: در برخی مواقع ازدواج‌های فامیلی باعث بروز دیابت می‌شود که این مقوله قابل مداخله نیست اما در بسیاری از موارد فاکتورهای تغییر شیوه زندگی و کاهش وزن در کاهش روند دیابت موثر است.

او با بیان اینکه دیابت در بین زنان و مردان به دلیل چاقی شکمی بروز می‌کند، گفت: شیوع این بیماری اغلب در زنان شایع است. همچنین در برخی از مطالعات شیوع این بیماری در بین زنان و مردان به یک میزان است.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم در خصوص رابطه چاقی و دیابت گفت: در این شرایط تغییر شیوه زندگی، مصرف مواد غذایی سالم و استفاده از فیبر (میوه، سیزیجات، سبوس، غلات و ...) به ویژه در برطرف کردن چاقی شکمی موثر است.

 به گفته او در درمان دیابت تغییر سبک زندگی در درمان موثر است.

افخمی اردکانی تاکید کرد: در گذشته برای فرد مبتلا به دیابت انسولین تجویز می‌شد. هرچند هم اکنون داروهایی همچون متفورمین استفاده می‌شود. این دارو در رژیم غذایی نیز بکار می‌رود. فرد برای موفقیت در  روند کاهش وزن می‌تواند با این دارو بیماریش را کنترل کند.

این پزشک متخصص در پایان گفت: داروهای جدید نیز در بازار است، جدیدترین دارو برای دفع قند و سدیم  از طریق ادرار «جی ال پی 1» است. این دارو برای مبتلایان به دیابت و بیماری قلبی مناسب است. همچنین تزریق داروی«جی ال پی 1» منجر به کاهش اشتها و وزن و در نهایت منجر به کنترل  قند خون و تنظیم فشار خون فرد در دیابت نوع 2 می‌شود.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما