گزارش روز؛

کسب درآمد برخی خیریه‌ها از کودکان کار/ جمع‌آوری کودکان کار از طریق سامانه الکترونیکی

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۲:۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۸۷۴۳
کسب درآمد برخی خیریه‌ها از کودکان کار/ جمع‌آوری کودکان کار از طریق سامانه الکترونیکی
رشد جمعیت کودکان کار ناشی از فقر و ناکامی در ساماندهی و حمایت از آنها، عامل تداوم و گسترش دامنه این شاخه از آسیب‌های اجتماعی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کودکانی که در خیابان دیده می‌شوند به ۴ گروه طبقه‌بندی می‌شوند، گروه اول کودکان فقیری هستند که شب‌ها به خانه‌شان برمی‌گردند و حتی مدرسه می‌روند، گروه دوم نسبتا مستقل‌ هستند و پیوند آن‌ها با خانه در شرف از هم گسستن است و حضور آن‌ها در مدرسه کم‌کم خاتمه پیدا می‌کند و گروه سوم کودکانِ خانواده‌های خیابانی هستند که به همراه خانواده خود در خیابان زندگی و کار می‌کنند و وضعیت آن‌ها با فقر گره خورده است.

یکی از مسائلی که در حوزه کودکان کار وجود دارد، جزیره‌ای عمل کردن در این حوزه است که باعث می شود هیچ وقت این مشکل برطرف نشود و همچنان در چهارراه‌ها، ایستگاه های مترو و.... این کودکان دیده شوند.

خیریه‌ها تعداد کودکان کار را صدها برابر کردند/ جمع آوری کودکان کار بوی سیاست می‌دهد

سید نصرالدین موسوی، مدیر خیریه «کودکان فرشته‌اند»، با اشاره به جمع آوری کودکان کار گفت: از وقتی برای کودکان کار خیریه تشکیل شده، تعداد آنها صدبرابر شده به دلیل اینکه وقتی خانواده‌ها می‌بینند خدمات زیادی به این بچه‌ها داده می‌شود، کودکان خود را روانه خیابان‌ها و چهارراه‌ها کرده و درآمد بسیاری هم از این راه و هم از خیریه‌ها و بهزیستی‌ها کسب می‌کنند.

او افزود: جدا از این موضوع بسیاری از خیریه‌ها خودشان از این راه کسب درآمد می‌کنند بنابراین تا زمانی که کودکان کار منبع کسب درآمد باشند، جمع آوری آنها هیچ وقت در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

موسوی تصریح کرد: جمع آوری کودکان کار برعهده دولت، شهرداری، بهزیستی و... است که معمولا می‌بینیم در یک برهه‌ای می‌آیند و همه بچه‌ها را جمع می‌کنند و مدتی در یک مرکز مشخص نگهداری می‌کنند اما دوباره رها کرده و روز از نو روزی از نو می‌شود و همچنان ما شاهد حضور این کودکان در خیابان‌ها هستیم.

مدیر خیریه «کودکان فرشته‌اند» با اشاره به بهترین روش جمع‌آوری کودکان کار گفت: این طرز جمع‌آوری کودکان کاری بسیار اشتباه و غلط است. کاری که باید انجام شود این است نهادهای مرتبط، پیگیری کنند این کودکان برای چه کسی کار می‌کنند و چه باندهایی آنها را هدایت می‌کنند تا با دستگیری این باندها به‌طور کلی بساط این کودکان کار برچیده شود اما متاسفانه به دلیل برخورداری از منفعت این اتفاق رخ نمی‌دهد و به نظر می رسد بیشتر بوی سیاست می‌دهد.

او افزود: اکثر این کودکان درآمدهای نجومی دارند و چیزی حدود 7 تا 8 میلیون تومان در ماه از طریق همین آشغال جمع کردن، گُل فروختن در چهار راه ها و... به دست می آورند و از طرفی دلسوزی مردم باعث می‌شود از لحاظ لباس و خورد و خوراک غنی شوند.

موسوی بیان کرد: برخی از این کودکان که عموما آشغال جمع‌کن هستند چون مکان خواب ندارند برای یک سری از باندها کار می کنند و بخشی از درآمد خود را به آنها می دهند اما گداهایی که معمولا سر چهارراه‌ها هستند تمام درآمد خود را که کم هم نیست به صاحب کار خود می‌دهند.

طراحی سامانه شناسایی کودکان کار/ بهزیستی کودکانی که به زور خانواده کار می‌کنند را سلب حضانت می‌کند

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، با اشاره به سامانه الکترونیکی برای شناسایی هویت کودکان کار و خیابان گفت: سازمان بهزیستی برای شناسایی و جمع آوری کودکان کار، جلسات متعددی با وزارت کشور، شورای شهر، استانداری و... برگزار کرده و قرار است سامانه‌ای طراحی شود تا کلیه اطلاعات کودکان کار توسط انجمن‌هایی که با ما همکاری دارند در این سامانه ثبت شود تا با ورود به این سامانه بتوان لوکشینی که کودک قرار دارد را مشاهده کرد.

او افزود: یک بخش اصلی در این حوزه، توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار است که ما در استان تهران اولین گام را برداشتیم و خانواده کودکانی را که شناسایی کردیم تحت توانمندسازی قرار دادیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بیان کرد: تمرکز بعدی ما بر کودکانی است که در خیابان‌ها مشغول کار هستند چون معتقد هستیم حضور کودک در خیابان او را در معرض آسیب قرار می‌دهد و باعث می‌شود از فرایند رشد طبیعی خود عقب بیفتد و دچار آسیب‌های اجتماعی متعدد و ظرفیت‌های آن به فعلیت نرسد.

مسعودی فرید با اشاره به باندهایی که کودکان کار را استثمار کردند، گفت: یکی از نگرانی‌های فعالان حوزه کودک بحث باندها و به کارگیری کودکان توسط آنها است که معمولا در بخش‌های زباله گردی و متکدیان چهارراه‌ها حضور دارند و کودکان را که اکثرا جزء افاغنه و اتباع هستند، مجبور به کار کردن می کنند.

او افزود: ما هماهنگی‌های لازم را با مراجع قضایی و انتظامی انجام دادیم و درصورت شناسایی اینگونه باندها، سریعا برخورد صورت می‌گیرد همانطور که چند بار هم انجام شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به خانواده‌هایی که کودک خود را مجبور به کار می‌کنند، گفت: جدا از باندها، خانواده‌هایی هم هستند که ممکن است از کودک خود سوءاستفاده کنند که در صورت شناسایی این خانواده‌ها ما حتی سلب حضانت موقت یا دائمی انجام می‌دهیم و از طریق مراجع قضایی کودک را از خانواده می‌گیریم.

مسعودی فرید اظهار کرد: در حوزه اتباع، اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند به همین دلیل از اختیارات بهزیستی خارج است.

انتهای پیام: 5

نظر شما