خلا قانونی مانع از ایمن‌سازی بناهای تاریخی/ ریزش قسمتی از سقف بازار مولوی

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۲:۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۹۲۲۷
خلا قانونی مانع از ایمن‌سازی بناهای تاریخی/ ریزش قسمتی از سقف بازار مولوی
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: از سال 98 مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت تا در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌ها و بناهای تاریخی تعاملاتی با وزارت میراث فرهنگی صورت گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توجه به بارندگی‌ ها و زلزله های اخیر، نگرانی هایی در خصوص بناهای تاریخی در شهر تهران به وجود آمد. این حوادث علاوه بر زنگ خطر برای از بین رفتن آثار تاریخی، هشداری درباره ایمنی بنا‌هایی است که به علت قدمت، مقاومت خود را از دست داده‌اند. باید به این موضوع نیز توجه کرد که محدوده بافت تاریخی شهر تهران از جمله اماکن شلوغ و پر تردد است و اگر حادثه‌ای در این محدوده رخ دهد، ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی بر جای بگذارد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، در این خصوص گفت: وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی نظارت و حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی این روزها با مشکلات زیادی مواجه است. برخی از این بناها مالکیت حقیقی دارد و برخی نیز در اختیار نهادهای مربوطه است. غالب مشکل ما در حوزه ایمنی بناهای تاریخی در قسمتی است که پای مالک حقیقی در میان باشد. غالب این مالکان از نگهداری و ایمن سازی این قبیل ساختمان ها سر باز می زنند.

او افزود: در این میان آنچه که بیشتر به چشم می‌آید خلاء قانونی است زیرا مقوله‌ای برای موظف کردن مالکین حقیقی جهت حفظ آثار و بناهای تاریخی وجود ندارد و بدین سبب خطرهای زیادی متوجه فضای شهری است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: از سال 98 مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت تا در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌ها و بناهای تاریخی تعاملاتی با وزارت میراث فرهنگی صورت گیرد. در همین خصوص کارگروه مشترکی میان آتش‌نشانی و میراث فرهنگی شکل گرفت و کلاس‌های آموزشی نیز تشکیل شد.

ملکی با اشاره تجربه و آموزش‌هایی که در این خصوص به آتش‌نشانان داده شده است، اذعان کرد: در حادثه آتش سوزی میدان حسن آباد میزان حرارت به قدری افزایش یافت که گنبدهای آن ساختمان ذوب شد اما مامورین آتش نشانی با رعایت اصول ایمنی اجازه ندادند حتی یک آجر از این بنای تاریخی فرو بریزد. این به آن معنا نیست که همه نکات آموزش داده شده است. قطعا در این حوزه به آموزش های تکمیلی نیاز داریم.

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی گفت: آنچه که ضرورت دارد این است که باید اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد. هنگامی که یک بنای تاریخی طعمه حریق می شود عملا اعتبار آن تا حدودی زیر سوال می رود و این امر ضرورت ایمن سازی در این حوزه را یادآور می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر موظف کردن مالکین به وسیله قانون تشریح کرد: باید به گونه ای رفتار کرد که مالکین احساس از دست دادن دارایی خود را نداشته باشند و با حفظ حق آن ها بتوان در این عرصه به ایمن سازی پرداخت. از سوی دیگر مالکان شخصی باید در حفظ این آثار گرانبهای ملی نیز مشارکت داشته باشند و صرفا به فکر درآمدزایی و مقوله های اقتصادی نباشند.

ملکی با اشاره به مهم‌ترین حوادث در حوزه مناطق تاریخی تهران تصریح کرد: در سال 99 شاهد بودیم قسمتی از سقف بازار مولوی به صورت جزئی دچار ریزش شد که آن هم به علت بارش های شدید چند ماه اخیر رقم خورد و به غیر از این مورد در بافت های تاریخی حادثه بزرگ دیگری گزارش نشده است.

انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه